حجت‌الاسلام رهبر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

تخفیف در مجازات در راستای اصلاح افراد مجرم/ تشخیص عفو با دستگاه قضاست

یک حقوقدان با بیان اینکه تخفیف مجازات در راستای اصلاح افراد مجرم جامعه صورت می‌گیرد، گفت: تشخیص عفو و تخفیف مجازات در حوزه اختیارات دستگاه قضاست.

"حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدتقی رهبر»، در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مولفه‌های تخفیف در مجازات، اظهار داشت: نمی‌توان به صورت کلی درباره این مولفه‌ها قضاوت کرد، اما امکان بخشودگی و عفو  در مواردی که حق‌الناس در میان نباشد، وجود دارد.

وی با ذکر مثالی دراین زمینه ادامه داد: اگر فردی حقوق شخصی را ضایع کرده این حق‌الناس با بخشودگی صاحب حق قابل بخشش است، اما زمانی که مسائل حکومت اسلامی، دستگاه قضا و نظام حاکم بر آن دخالت داشته باشد، همانند شخصی که حرکت‌های ضد انقلابی داشته، اختیار این فرد در  دست حکومت اسلامی است.
 
عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم اضافه کرد: در راستای تخفیف مجازات، اختیار با دستگاه قضاست اما نباید به گونه‌‌ای باشد که سبب تجّری و جسارت شخص مجرم شود.
 
حجت‌الاسلام رهبر با بیان اینکه همه مجازات‌ها برای آگاهی، تنبه و بیداری است، گفت:  تخفیف در مجازات در راستای  اصلاح افراد مجرم در جامعه بوده و اگر  ندامت و پیشیمانی در شخص مجرم نمایان شود، جای تخفیف وجود دارد.
 
وی با اشاره به اینکه همه ساله امکان تخفیف در مجازات وجود دارد، تصریح کرد: اختیار و تشخیص تخفیف با ولی امر مسلمین و رئیس دستگاه قضاست که در شرایطی خاص لیستی از افراد تهیه و به ولایت فقیه پیشنهاد عفو می‌دهند، که در نهایت ایشان می‌پذیرند.
 
عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم، اضافه کرد: تشخیص تخفیف در مجازات در دست دستگاه قضاست و تخفیف افراد مجرم به مصلحت جامعه و خانواده‌اش می‌باشد، به عنوان مثال فردی که معتاد بوده و زمانی متوجه تنبه و بیداری شود دستگاه قضا برای آنکه زندگی‌اش از هم نپاشد و فرزندانش بی‌سرپرست نشوند، به مصلحت تشخیص می‌دهد که یک تا دو سال تخفیف بخورد.
 
حجت‌الاسلام رهبر با بیان اینکه هدف از مجازات، زندان و سایر تنبیهات اصلاح انسان‌هاست، گفت: اگر بنا بر اصلاح شدن انسان‌ها باشد تخفیف کاهش دادن مجازات مطلوب است، اما اگر موجب جسارت شخص مجرم شود، طبیعتا تخفیف معنای اصطلاح ترحم بر پلنگ تیز دندان را می‌دهد.
 
وی افزود: در موارد تخفیف مجازات به صورت مطلق نمی‌توان حکم داد و باید موارد جرم را به صورت تفکیک شده مشاهده کرد،، همچنین در بحث حق‌الناس شرایطی وجود دارد.
 
حجت‌الاسلام رهبر به شرایط تخفیف در مجازات، اشاره و اظهار داشت: مجرم مفسد فی‌الارض و جرم برخلاف مسائل جامعه نبودن و همچنین در حق‌الناس طلبکار و متجاوز نبودن از جمله موارد شرایط تخفیف در مجازات است.
 
این حقوقدان خاطرنشان کرد: زمانی که مجرم واقعا متنبه شده باشد با تشخیص و مصلحت دستگاه قضا می‌توان تخفیف مجازات را درباره‌اش صادر کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار