آیت‌الله محسنی گرکانی:

عدالت و اخلاق با سخنرانی و نگارش مقاله محقق نمی‌شود/ عبادت، فرصتی برای تکامل واقعی انسان‌هاست

رئیس دیوان عالی کشور گفت: مشکل جامعه ما این است که خیال می‌کند دانستن علم اخلاق و عدالت کافی است و همین که پیرامون آن سخنرانی‌ها و مقالاتی نگارش شود، کفایت می‌کند.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، جلسه هیات عمومی اصراری کیفری دیوان عالی کشور صبح امروز سه‌شنبه نهم اردیبشهت ماه به ریاست آیت‌الله محسنی گرکانی رئیس دیوان عالی،‌ دادستان  کل کشور و قضات عالی رتبه تشکیل شد.

رئیس دیوان عالی کشور در ابتدای این جلسه در خصوص عبادت، عدالت و اخلاق، اظهارداشت: آمدن پیامبران از جانب خدای تبارک و تعالی در بین مردم برای تقرب آنان به خدا بوده است و راه تقرب به خدا هم از عبادت می‌گذرد. عبادت و بندگی خدا مانند مرکبی است که انسان را به خدا نزدیک می‌کند و تنها وسیله‌ای است برای تقرب به خدا و حل مشکلات انسان‌ها به اذن خدا.

وی عبادت را برای تکامل بشر عنوان کرد و افزود: عبادت در حقیقت فرصتی برای تکامل واقعی انسان‌هاست.

آیت‌الله محسنی گرکانی ادامه داد: در مسائل اجتماعی تنها اصلی که زیر ساخت و مادر همه اصل‌هاست عدالت است و عدالت یعنی مراعات حقوق شهروندی، مشکل مهم بشر در همه زمان‌ها و بخصوص در زمان معاصر عدالت و اخلاق عملی است.

وی افزود: هیچ کس نیست که اخلاق نیک و رفتار و گفتار خوش را بد و ناپسند بداند و مشکل اصلی در مرحله اجرا است وقتی کسی می‌خواهد این اصل اخلاق را رعایت کند می‌بیند منافع او در یک طرف و اخلاق عملی در طرف دیگر قرار دارد، بنابراین اینجاست که یا باید دروغ بگوید و خیانت کند و سود ببرد و یا باید راست بگوید و امانتداری کند و از منافع خود صرف نظر کند و در همین موقع است که می‌بینیم بشر دم از اخلاق و عدالت می‌زند و پای عمل که می‌رسد ضد اخلاق و عدالت رفتار می‌کند و به قول معروف در اینجا پیلان بلغزند.

آیت‌الله محسنی گرکانی اظهارداشت: آن چیزی که پشتوانه اخلاق و عدالت است اگر در انسان‌ها وجود پیدا کند انسان به آسانی راه اجرایی اخلاق و عدالت را انتخاب می‌کند و از سود و منافع سرشار می‌گذرد و مرتکب لغزشی نمی‌گردد آن پشتوانه فقط ایمان واقعی است و بس و ایمان به خود عدالت و ایمان به خود اخلاق این هر دو را همه مردم می‌پسندند و تعریف و تمجید از آن می‌کنند.

وی با طرح این سوال که آیا همین اندازه ایمان کافی است؟ تصریح کرد: چه وقت بشر به عدالت و اخلاق نگاه مقدس مابانه می‌کند و آن‌ها را مبارک و مقدس می‌شمارد؟ آن وقتی که به اصل و اساس تقدس یعنی به خدا ایمان داشته باشد بشر زمانی به عدالت پایبندی خود را نشان می‌دهد که به خدا معتقد باشد به هر اندازه که خدا را باور داشته باشد اخلاق و عدالت را از خود بروز می‌دهد و آن را عملیاتی می‌کند.

آیت‌الله محسنی گرکانی افزود: مشکل جامعه ما این است که خیال می‌کند دانستن علم اخلاق و عدالت کافی است و همین که پیرامون آن سخنرانی‌ها و مقالاتی نگارش شود، کفایت می‌کند.

رئیس هیات عمومی دیوان عالی کشور عنوان داشت: دانشمندان علم اخلاق می‌گویند: اگر عمل به این دو عنصر باارزش عدالت و اخلاق از علم به آن فاصله پیدا کند و فقط به علم اخلاق اکتفا شود و از عمل به عدالت و اخلاق خبری نباشد نه تنها برای اخلاق و عدالت مفید فایده نیست بلکه زیان بخش هم خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر ایمان پیدا شد اخلاق و عدالت ثمرات شیرین خود را در فرد و اجتماع نشان می‌دهد و پشتوانه اخلاق و عدالت ایمان به خداست و اگر ایمان نباشد نه اخلاق، اخلاق درستی است و نه عدالت، عدالت واقعی. و مثل اسکناس بدون پشتوانه است که یقیناً فاقد ارزش است.

رئیس دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: عبادتی که اسلام دستور داده و چاشنی آن را اخلاق و عدالت قرار داده است به شرط آنکه با پشتوانه باشد آنگاه تنها وسیله‌ای می‌شود که برای پیشبرد تربیت فرد و اجتماع درجامعه مؤثر و نتیجه بخش می‌باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس ، دیوان ، عالی ، کشور ، محسنی ، گرکانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار