مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ۹ اردیبهشت؛

فیلترینگ واتس اپ تصویب شده است/ اعمال کاهش ۲۰ درصدی قیمت ADSL برای کاربران

وایبر: اختلالات امروز جهانی است، امکان خرید الکترونیکی از نمایشگاه کتاب فراهم شد، جدیدترین نظریات مخابرات به ریاست عارف بررسی می‌شود، حذف کدهای درون استانی زنجان و سمنان، برپایی تور فناوری برای وزرای دولت، ساخت خانه‌های پر انرژی برای آینده و ... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر روز در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






اعمال کاهش 20درصدی قیمت ADSL برای کاربران/ درخواست شرکتها از وزیر ارتباطات
اعضای دبیرخانه گروه شرکتهای PAP در نشستی خبری با انتقاد از عدم اجرایی شدن مفاد مصوبه کاهش نرخ خدمات اینترنت در حوزه پهنای باند و خطوط انتقال خواستار اعمال این تغییر نرخ ها و محاسبه آن در صورتحساب این شرکتها از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات شدند.

براساس مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که به امضای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسیده شرکتهای اینترنتی ارائه دهنده خدمات ADSL باید نرخ اینترنت نهایی برای کاربران را تا 20 درصد کاهش دهند که این کاهش قیمت منوط به کاهش 35 درصدی نرخ پهنای باند و نرخ خطوط انتقال است.

دراین نشست محمد بیدختی‌نژاد مسئول دبیرخانه شرکت‌های PAP با اشاره به رویکرد دولت در حوزه کاهش قیمت خدمات عمومی این بخش گفت: در مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات 20 درصد کاهش قیمت ADSL دیده شده که این رقم شامل 9 درصد کاهش قیمت پهنای باند، 7 درصد کاهش قیمت فضای مخابراتی، کاور و موارد مرتبط با مخابرات ایران و 4 تا 5 درصد کاهش قیمت از سوی شرکت‌های PAP و مخابرات ایران است.

وی با بیان اینکه این مصوبه در تاریخ 23 بهمن ماه 92 به PAP ها و مخابرات ایران ابلاغ شد افزود: در فاصله چند روز شرکت‌های PAP این مصوبه را اعمال کردند و این اعمال به رگولاتوری نیز اعلام شد اما با گذشت حدود 3 ماه از این مصوبه و با وجود صدور قبوض صورتحساب برای شرکتهای PAP از سوی مخابرات و زیرساخت، هنوز کاهش قیمت مطابق سایر مفاد این مصوبه اجرایی نشده است.

نادیده گرفتن افزایش هزینه های تورمی در مصوبه کاهش قیمت اینترنت
علی ‌محمدی - مدیر یکی از شرکتهای ارائه دهنده اینترنت پرسرعت با انتقاد از مصوبه کاهش قیمت ADSL برای کاربران نهایی اینترنت گفت: دراین مصوبه افزایش هزینه‌های تورمی کشور در سال 92 دیده نشده است چرا که شرکتهای PAP یکبار با ابلاغ مصوبه 152 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، متحمل هزینه مضاعف شده بودند و در انتهای سال 92 با مصوبه 181 بار دیگر قیمت‌های ADSL کاهش یافت.



محمدحسن شانه‌ساززاده رئیس هیات مدیره یکی از شرکتهای PAP نیز سهم این شرکت‌ها از بازار ADSL را 50 درصد عنوان کرد و گفت: به دلیل نادیده گرفته شدن مفاد مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات، در عمل آن چه قرار بود طبق نظر وزارت ارتباطات محقق شود اتفاق نیفتاد و مشترکان ADSL کشور نتوانستند به طور واقعی کاهش قیمت اینترنت را لمس کنند.

وی گفت: پهنای باند شرکت‌ ارتباطات زیرساخت در فعالیت‌های دولت یازدهم به اندازه 8 سال گذشته افزایش یافته است و شرکت‌های PAP خواستار ارتقای ظرفیت خود هستند.

درخواست شرکتهای PAP از وزیر ارتباطات
در این نشست مجید بیدآبادی رئیس هیأت مدیره یک عضو دیگر دبیرخانه شرکتهای PAP نیز با اشاره به افزایش مصرف دیتا در ماه‌های اخیر گفت: برای مثال در تعطیلات نوروز 93 مصرف ADSL در کشور بسیار افزایش یافت و این نشان از پتانسیل بازار ADSL در ایران دارد.

وی گفت: شرکتهای PAP از وزیر ارتباطات می خواهند تا با ابزارهایی که در اختیار دارد بتواند تمامی مفاد مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات را برای اعمال تخفیف 20 درصدی به کاربران ADSL در تمام سرویس دهندگان ADSL اجرایی کند.

ایمان میری مدیر یکی از شرکتهای PAP نیز با اشاره به مراحل بازنگری در پروانه‌های شرکت‌های PAP گفت: این پروانه یک سال و نیم پیش مورد بررسی قرار گرفت که امیدواریم مراحل این پروانه سریعتر اجرایی شود تا مردم از عقب‌ماندگی‌هایی که به واسطه خدمات انحصاری متحمل شده بودند رها شوند.

وی با اشاره به مشکلات شرکت‌های PAP در زمینه خطوط انتقال گفت: نیاز پهنای باند در 6 ماه گذشته در بخش ADSL دو برابر شده اما به دلیل مشکلات انتقال امکان پاسخگویی به این نیاز به صورت مطلوب وجود ندارد.

شرکتهای PAP می توانند فیلترینگ با کیفیت ارائه دهند
شانه‌ساززاده با بیان اینکه برخی مشکلاتی که در زمینه دسترسی به محتوا در اینترنت رخ می‌دهد به نظر می‌رسد ناشی از عدم تناسب تجهیزات فیلترینگ با پهنای باند باشد افزود: در خصوص فیلترینگ به دولت پیشنهاد داده‌ایم که شرکت‌های PAP می‌توانند تجهیزات فیلترینگ را خریداری و در شرکت زیرساخت نصب کنند تا تجهیزات و کیفیت تجهیزات متناسب با پهنای باند باشد.

وی همچنین در خصوص گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مبنی بر فروش اینترنت به کاربر نهایی با 25 برابر قیمت اولیه گفت: معیار این محاسبه مشخص نیست و در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد؛ یک زمانی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز چنین محاسباتی را انجام داده بود که بعدها معلوم شد در محاسبات "بیت" ‌با "بایت" اشتباه شده است.


فیلترینگ "واتس آپ" تصویب شده است/ وایبر: اختلالات امروز جهانی است
باشگاه خبرنگاران/ «عبدالصمد خرم‌آبادی» با اشاره به تصویب قانون فیلترینگ در مورد نرم افزار «واتس آپ»‌ اظهار داشت: این قانون در انتهای سال گذشته به تصویب رسیده ولی هنوز زمان دقیق اجرای آن مشخص نیست.

وی با بیان این که دستور فیلترینگ «واتس آپ» صادر شده است، افزود: متاسفانه وزارت ارتباطات تاکنون این دستور را اجرایی نکرده است. خرم آبادی تاکید کرد:‌ دستور کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه لازم‌الاجراست و عدم اجرای آن جرم محسوب می‌شود.

دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در خصوص اختلالات امروز نرم افزار «وایبر» اظهارداشت: کمیته فیلترینگ در این مورد هیچ دخالتی نداشته و همانطور که در سایت ها اعلام شده اختلالات امروز این نرم افزار، جهانی است.


وایبر/ اختلالات امروز، جهانی است
از صبح امروز سه شنبه (9 اردیبهشت ماه) اخباری در میان برخی از سایت‌های خبری و کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، مبنی بر اینکه نرم‌افزار گفتگوی موبایل‌محور وایبر فیلتر شده است.  اما شرکت وایبر در صفحه رسمی خود علت عدم دسترسی به این نرم‌افزار را اختلالات جهانی دانسته است.

بر اساس این خبر وایبر در صفحه توئیتر خود نوشته است: "ما در حال کار برروی این مشکل هستیم تا بتوانیم همه را دوباره به اپلیکیشن وایبر متصل کنیم. از اینکه با صبر خود ما را یاری می‌کنید متشکریم.




چند ماه پیش نیز چنین مشکلی برای برنامه وایبر بوجود آمده بود که این اختلال ضعف 24ساعت برطرف شد.


امکان خرید الکترونیکی از نمایشگاه کتاب فراهم شد
شرکت پست با همکاری وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران، امکان خرید کتاب به صورت الکترونیکی را برای دانشجویانی که بن خرید کتاب در اختیار دارند فراهم آورده است. امسال وزارت ارشاد بن خرید کتاب را به صورت الکترونیکی در اختیار دانشجویان قرار داده است و بر همین اساس دانشجویانی که امکان خرید حضوری از نمایشگاه کتاب را ندارند می‌توانند با مراجعه به سایت ناشران و خرید کتب مورد علاقه خود، مرسوله مورد نظرشان را در مقصد تعیین شده تحویل گرفته و طبق تعرفه نمایشگاه، هزینه پست آن را پرداخت کنند.



این خدمت در راستای ارائه سرویس‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات ایجاد شده و شرکت پست امیدوار است تا از این طریق از اتلاف وقت و هزینه بازدیدکنندگان و همچنین ترافیک سنگین شهری که در روزهای برپایی نمایشگاه کتاب وجود دارد جلوگیری کند.


جدیدترین نظریات مخابرات به ریاست "عارف" بررسی می‌شود
دومین کارگاه نظریه علوم مخابرات و اطلاعات ایران، با حضور چهار تن از برجسته‌ترین اساتید جهان و دانشمندانی از 7 کشور، هفدهم و هجدهم اردیبهشت ماه در دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد. در این کارگاه 2 روزه که ریاست آن بر عهده دکتر محمدرضا عارف و دکتر معصومه نصیری دو عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف خواهد بود ، جدیدترین نظریه‌های بنیادین مخابرات و اطلاعات مورد بحث و بررسی دانشمندان قرار خواهد گرفت.



2 دانشمند از آمریکا و ۲ دانشمند از آلمان سخنرانی کلیدی خود را در خصوص مهم‌ترین محورها در علوم مخابرات و اطلاعات، ارائه خواهند کرد. همچنین «دیوید تسه»، استاد دانشگاه استنفورد و برنده ۹ جایزه بزرگ علمی، گرهارد کریمر، استاد دانشگاه مونیخ و برنده ۷ جایزه بزرگ علمی، رابرت شوبر، استاد دانشگاه نورنبرگ و برنده ۶ جایزه بزرگ علمی و بهنام آژنگ، استاد دانشگاه رایس و عضو فلوی مؤسسه بین‌المللی مهندسان برق و الکترونیک، سخنرانی کلیدی خود را در این کارگاه ارائه خواهند کرد.


حذف کدهای درون استانی زنجان و سمنان/ عدم تغییر نرخ مکالمات تلفن ثابت
معاون شرکت مخابرات ایران از برنامه های این شرکت برای اجرای طرح یکسان سازی کدهای استانی کشور پیرو مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد و گفت: امور فنی اجرای این طرح در این دو استان آغاز شده است و به محض هماهنگی نهایی با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عملیات اجرایی یکسان سازی کدهای مخابراتی آغاز می شود.

داوود زارعیان، تغییر نرخ های مکالمات تلفن ثابت را تابع اجرای طرح هم کدی عنوان کرد و اظهار داشت: براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، شرکت مخابرات ایران 6 ماه زمان خواهد داشت تا کدهای درون استانی تمامی استانهای کشور را حذف کند. براین اساس کار فنی و عملیاتی این پروژه آغاز شده تا به ترتیب در استانهای مختلف این مهم، اتفاق بیافتد.



وی با بیان اینکه طرح یکسان سازی کدهای مخابراتی هر استان، در سالهای گذشته تنها در 4 استان اجرایی شد، افزود: تا زمانی که این طرح در استانهای مختلف اجرایی نشود اجازه تغییر نرخ مکالمات را نخواهیم داشت. معاون شرکت مخابرات ایران با رد شایعاتی مبنی بر افزایش صورتحساب مشترکان تاکید کرد: تاکنون نرخ مکالمات تلفن ثابت دوره فروردین و اردیبهشت تغییری نداشته است و به محض آغاز طرح هم کدی، در هر استانی که این طرح به اجرا درآمد نرخ مکالمات بر پایه محاسبات جدید اعمال می شود.

زارعیان اولویت اجرای طرح هم کدی در استان را مربوط به استان زنجان عنوان کرد و ادامه داد: بزودی و پس از هماهنگی با وزارت ارتباطات و رگولاتوری، عملیات اجرایی این طرح در استان زنجان و پس از آن در سمنان انجام می شود.


برپایی تور فناوری برای وزرای دولت/ اعطای جایزه صادرات فناوری به دانشگاهها
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از برگزاری تور علمی فناوری برای وزرای دستگاههای اجرایی در جهت فرهنگسازی و آگاهی بخشیدن حوزه پژوهش و نوآوری در کشور خبر داد و گفت: تاکنون 4 وزیر دولت، طی بازدید از پارک علم و فناوری پردیس از نزدیک با ظرفیتهای علمی پژوهشی شرکتهای دانش بنیان در این بخش آشنا شده اند.

سورنا ستاری در نشستی که در خبرگزاری مهر داشت، مهمترین مشکل حوزه فناوری کشور را عدم تجاری سازی فعالیتهای تحقیقاتی پژوهشی و عدم استفاده صحیح از ظرفیتهای علمی عنوان کرد و گفت: در مرحله اول باید ارتباط مناسبی میان دولت و دانشگاهیان با مراکز علمی پژوهشی برقرار شود.



ایجاد بازار برای شرکتهای دانش بنیان
وی ایجاد بازار برای شرکتهای دانش بنیان را مهمترین دغدغه سال جاری معاونت علمی و فناوری برشمرد و اظهار داشت: باید بازارهای کشور در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار گیرند چرا که در این صورت به جای تکیه بر بودجه های سالانه دولتی، می توان از محل توانمندی های علمی کشور، کسب درآمد کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید براینکه باید دانشگاهیان و اساتید دانشگاهی درگیر تحقیقات شوند افوزد: پژوهشکده ها باید سیستم های پژوهشی سنتی را کنار بگذارند و به سمت سیستم های جدید هدایت شوند. براین اساس شناساندن و آگاهی رسانی از نمونه های موفق در کشور می تواند در ارتقای این بخش موثر واقع شود.

وزرایی که با تور فناوری به پردیس رفتند
وی افزود: با برگزاری تور فناوری، هر دو هفته یکبار یکی از وزرای دولت را برای آشنایی با فعالیت این مراکز، به پارک علم و فناوری پردیس می بریم. با اجرای این طرح قصد داریم راههای پژوهشی و کسب درآمد و افزایش توان علمی کشور را به وزرا نشان دهیم.

ستاری نمونه پارک فناوری پردیس را با حدود 180 شرکت مستقر، نمونه موفق پارکهای علم و فناوری کشور عنوان کرد و گفت: وزرای بهداشت، ارتباطات و کار و معاون وزیر مسکن تاکنون از پارک علم و فناوری پردیس بازدید کرده اند و قرار است بزودی وزیر نفت نیز برای آشنایی با فعالیتهای پارک علم و فناوری، از پردیس بازدید کند. به این ترتیب وزارتخانه ها می توانند به جای تکیه بر یک درصد بودجه پژوهشی و ایجاد و تاسیس پژوهشگاههای بزرگ دولتی که کاربرد و کارایی چندانی ندارد با ایجاد و حمایت از شرکتهای دانش بنیان، هم به تحقیقات و نوآوری کمک کرده و هم برای این شرکتها بازار کسب و کار ایجاد کنند.



معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه فروش شرکتها از تکنولوژی در پارک فناوری پردیس مبلغ یکهزار میلیارد تومان برآورد می شود و این درحالی است که کل بودجه پژوهشی دولت به این مرکز، از 8 سال پیش تاکنون 40 میلیارد بوده ادامه داد: باید دانشگاهیان را برای حضور در پارکهای علم و فناوری آزاد بگذاریم تا به صورت رایگان به تحقیقات بپردازند و از جوانان برای ایجاد بازار کسب و کار حمایت کنیم.

ابلاغ آیین نامه جدید برای صادرات کالاهای فناوری
ستاری در مورد برنامه های معاونت علمی و فناوری برای حمایت از صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان نیز به مهر گفت: در حال راه اندازی و تجهیز دفاتر فناوری در بخش صادرات هستیم. وی از امضای قرارداد با وزارت علوم برای حمایت از صادرات فناوری خبر داد و گفت: براساس این قرارداد، 3 درصد صادرات کالاهای فناوری، به شرکتهای فناور به عنوان جایزه صادراتی تعلق می گیرد.

معاون رئیس جمهور از تدوین آیین نامه دیگری برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان در حوزه صادرات فناوری خبر داد و گفت: براساس این آیین نامه که هفته آینده ابلاغ می شود، قرار است به ازای فروش شرکتهای دانش بنیان دانشگاهها، 5 درصد سوبسید به این شرکتها تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه این آیین نامه هفته آینده ابلاغ می شود، افزود: بزودی در جلسه ای با دانشگاههای کشور، ابعاد این آیین نامه را تبیین خواهیم کرد؛ با این شیوه قصد داریم حمایت هایمان را کانالیزه کنیم.


ارائه خدمات همراه اول در نمايشگاه بين المللي كتاب
به منظور ارائه خدمات به بازديدكنندگان، همراه اول در نمايشگاه بين المللي كتاب امسال حضور مي يابد.
اپراتور اول تلفن همراه كشور، با برپايي ۲ غرفه در بيست و هفتمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، به بازديدكنندگان خدمات ويژه ارائه مي كند. همراه اول با برپايي ۲ غرفه بيروني به مساحت مجموعاً ۱۰۸ متر مربع، در بيست و هفتمين نمايشگاه  بين المللي كتاب كه امسال در مصلي بزرگ تهران برگزار مي شود، با ارائه خدماتي نظير فروش سيم كارت دانشجو، خدمات ارزش افزوده و پاسخگويي و راهنمايي مشتركين حاضر در نمايشگاه، آخرين دستاوردها و سرويس هاي نوين خود را در معرض ديد بازديدكنندگان قرار مي دهد.



امسال اپراتور اول علاوه بر پوشش هميشگي، با نصب ۸ آنتن اضطراري، سعي در پوشش هر چه بهتر فضاي نمايشگاه دارد. بيست و هفتمين نمايشگاه بين الملل كتاب تهران، از روز چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ماه، به مدت ۱۰ روز، در مصلي بزرگ تهران برگزار مي شود.


ساخت خانه‌های پر انرژی برای آینده/ خانه‌هایی که خودروها را شارژ می‌کنند
در حالی که دنیا تشنه انرژی است و مصرف انرژی به طور فزاینده ای در صنایع و خانه ها حال افزایش است، پژوهشگران در تلاش برای ساخت خانه هوشمندی هستند که بیش از مصرف، انرژی تولید می کند.
دانش پژوهان دانشگاه کالیفرنیا و شرکت خودروسازی هوندا (شعبه آمریکا) در نظر دارند ضمن کاهش تولید دی اکسید کربن ناشی از مصرف انرژی در خانه و خودرو، برق اضافی را نیز به شبکه برق منطقه باز گردانند.

بر اساس این طرح، یک خانه هزار و 944 فوت مربعی دو خوابه، در روستایی در غرب کالیفرنیا اواخر ماه گذشته میلادی رونمایی شد. گروهی از پژوهشگران چهار دانشکده این دانشگاه قرار است در این خانه زندگی کنند تا محققان چگونگی عملکرد این خانه را بر اساس نیاز روزانه ساکنین خود نظارت کنند. این دانش پژوهان امیدوارند ساکنین این خانه تا ماه سپتامبر به آن نقل مکان کنند.

در حالی که یک خانه معمولی با همین وسعت سالانه حدود 13.3 مگاوات ساعت برق مصرف می کند، شبیه سازی های رایانه ای حاکی از آن است که این خانه هوشمند از طریق یک سری اصلاحات کاهش مصرف انرژی می تواند علاوه بر تامین نیاز برق خود، سالانه بیش از 2.6 مگاوات ساعت برق مازاد نیز تولید کند. مانند دیگر خانه های مفهومی سبز و پاک، برق این خانه هوشمند از آرایه ای از پانل های خورشیدی که بر سقف این خانه تعبیه شده اند تامین می شود.

سیستم فوتوولتاییک خورشیدی، نور خورشید را به برق تبدیل می کند و این برق از طریق سامانه مدیریت انرژی خانگی ساخت شرکت هوندا (HEMS)  به خانه می رسد. این دستگاه به گونه ای برنامه ریزی شده است که انرژی تجدید پذیر را به طور موثری در سراسر خانه توزیع می کند.

محققان می گویند تمامی برق مورد نیاز برای سیستم های گرمایش، سرمایش، آب و روشنایی از طریق این پانل های خورشیدی تامین می شود.



* شارژ خودروهای برقی
این خانه همچنین انرژی کافی را برای شارژ دوباره یکی از سامانه های هوندا به نام Honda Fit تولید می کند. Honda Fit در واقع خودروهای برقی ساکنین را به طور روزانه شارژ می کند.

"مایکل کوئنگ"سرپرست این گروه تحقیقاتی می گوید خودروها در افزایش سطح دی اکسید کربن جهانی نقش بسزایی دارند و در این پروژه سعی کرده ایم خانه و خودرو را در کنار هم در نظر بگیریم تا تاثیر آنها را بر محیط زیست طبیعی کاهش دهیم. انرژی تولید شده در این خانه در یک باتری 10 کیلووات ساعتی لیتیوم یونی ذخیره می شود تا در زمان مناسب و یا در زمان اوج نیاز، به مصرف برسد.

وقتی تقاضا زیاد باشد، مانند ماه های گرم سال، این سیستم می تواند انرژی ذخیره شده  خود را به شبکه برق منطقه داده و از این طریق درآمد زایی کند.

خانه هوشمند هوندا نخستین خانه در دنیا نیست که قصد دارد بیش از نیاز خود انرژی تولید کند. چرا که پیش از این خانه های دیگری مانند "خانه فعال" در دانمارک و "خانه صفر" در یوتای آمریکا نیز با همین هدف ساخته شده اند. اما تفاوت پروژه هوندا با این خانه ها، در تسهیلات آن برای خودروی برقی آن است؛ خودروی خانه های آینده که آنها نیز دوستدار محیط زیست هستند و به جای بنزین، برق می سوزانند.

این خانه هوشمند شامل یک سیستم گرمایشی و تهویه هوای زمین گرمایی است، به طوری که گرمای طبیعی را از زمین گرفته و آن را به خانه پمپ می کند تا از آن برای گرم کردن آب و تنظیم دمای داخلی استفاده شود. یک سیستم پیشرفته روشنایی LED نیز با تقلید تغییر در شرایط نور طبیعی در سراسر روز به کاهش مصرف انرژی کمک می کند.

در طول ساعات روز، لامپ های این سیستم، نور روشن و آبی را متساطع می کنند که به ترتیب با گذشت روز و فرارسیدن عصر، رنگ لامپ ها به سمت کهربایی می رود که نه تنها برق کمتری مصرف می کند بلکه با الگوهای خواب شبانه روزی بدن نیز هماهنگ است.

از دیگر راهبردهای مصرف کم انرژی در این خانه می توان به تعبیه پنج پنجره بزرگ مجهز به سایبان در ضلع جنوبی خانه اشاره کرد. این سمت از خانه در طول زمستان بیشترین نور و در تابستان کمترین نور را دارد و از این رو برق مورد نیاز برای سیستم های گرمایش و سرمایش تابستانی و زمستانی کاهش می دهد.

از سوی دیگر شش پنجره کوچک تر رو به شمال نیز برای این خانه در نظر گرفته شده است که گرمای بسیار اندکی را جمع آوری می کند و برای تهویه هوا و بادگیری خانه مطلوب است. استفاده از دیوارهای دولایه که عایق کاری مناسب تری را فراهم می آورند، بهره مندی از مواد خنک کننده بام و صفحات بتنی عایق ، همگی به کاهش بیشتر میزان انرژی مصرفی در خانه کمک می کند.

اگرچه هیچ یک از این مفاهیم جدید نیستند اما شیوه ای که هوندا و دانشگاه کالیفرنیا آنها را در کنار هم قرار داده و همچنین شارژ انرژی مورد نیاز خودروی برقی، موجب خاص و منحصر به فرد شدن این پروژه شده است. در مرحله کارآزمایی این پروژه، محققان اندازه های مختلف باتری را آزمایش خواهند کرد، سیستم HEMS را ارتقا خواهند داد و ظرفیت های خود اصلاحی و هر گونه ناکارآمدی را بهبود خواهند داد.

این خانه به یک سیستم نظارت برق مجهز است که داده های خود را به طور آنلاین عرضه می کند. مجریان این طرح می گویند برای حال حاضر هنوز خیلی زود است که بگوییم چه وقت هر یک از ویژگی ها برای نوسازی خانه ها و یا ساخت جدید منازل مسکونی عرضه خواهد شد.



انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.


انتهای پیام/

 • همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ميلاد
۱۳:۲۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
کدوم کاهش قيمت؟
چرا اينقدر بي فکرو بي مسئوليتن بعضياااااا چرااااااا؟ شرکت اسيا تک نامحدود هاشو گرون تر هم کرده حجمي هاشو 10% هم ارزون نکرده
چرا نظارتي نيس , همش وعده الکي تا کي اخه؟
...ديگه نميشه اين وضعو تحمل کرد
واقعا واسه بعضيا متأسفم واقعا ....
امه يه جو غيرت دارى منتشر کن
Iran (Islamic Republic of)
Crystal
۱۹:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
توی ایران هرچی توی نت طرفدار داشته باشه رو میرن سریع فیلتر میکنن از شبکه های اجتماعی بگیر تا ویچت حالا هم واتس اپ !!!! همش هم میگن که دارن جاسوسی میکنن راست میگن ولی اگه اینطوره گوگل هم باید فیلتر شه چون به محض ورود به گوگل آی پی و اطلاعات فرستاده میشه برای سازمان های جاسوسی آمریکا امید وارم نظر من غیرقابل انتشار نباشه یا اگه میخواد قرار داده شه حداقل بعد از 1 ماه انتشار نشه !
آخرین اخبار