روزنامه نزاویسیمایا گازتا:

همکاری بین روسیه و ایران ممکن است از تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران بکاهد

روزنامه نزاویسیمایا گازتای روسیه امروز اعلام کرد ایران و روسیه در حال گفتگو درباره قراردادی 10 میلیارد دلاری در زمینه انرژی هستند و این در حالی است که واشنگتن از تقویت و گسترش همکاری های این دو کشور به شدت نگران است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه نزاویسیمایا گازتای روسیه نوشت: در واقع نزدیکی ایران و روسیه می تواند محدودیتهای اقتصادی را که غربی ها بر آنها تحمیل کرده اند ، تخفیف دهد.

"الکساندر نوواک"، وزیر انرژی روسیه روز یکشنبه در تهران با حمید چیت چیان ، وزیر نیرو ایران و همچنین حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران دیدار کرد که این ، خود نشان دهنده اهمیت ویژه این دیدار است.

بنا بر اعلام پرس تی.وی، وزیر انرژی روسیه به حسن روحانی گفت ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه اهمیت ویژه ای برای تقویت روابط با ایران قائل است و خود شخصا اجرای توافقنامه های امضا شده با ایران را در سپتامبر 2013 پیگیری می کند.

این معامله مطرح شده درخصوص تبادل نفت ایران در برابر تخصص روسیه است : تهران سوخت روسیه را تامین می کند و مسکو نیز نیروگاههای حرارتی  ، سد و شبکه های برق فشار قوی در ایران می سازد و 500 مگاوات برق به این کشور صادر خواهد کرد.

براساس برآوردهای وال استریت ژورنال ، مبلغ این قرارداد بین هشت تا ده میلیارد دلار خواهد بود. مهدی سنایی ، سفیر ایران در مسکو تمایل ایران را برای خرید برق از روسیه ، ساخت نیروگاهها و بازسازی دو نیروگاه موجود به کمک متخصصان روسی تأیید کرده است.

روزنامه نزاویسیمایا گازتای نوشت: هنوز جزئیات این قرارداد افشا نشده است ، اما ایران بارها در مورد احداث مشترک پالایشگاهها ، برقی کردن راه آهن ، سرمایه گذاری روسیه در بهره برداری از میادین گازی ، همکاری در زمینه خودروسازی و خرید ریل ابراز تمایل کرده است که همه این امور تنها در ازای نفت است.

به علاوه، رکن الدین جوادی ، مدیر شرکت ملی نفت ایران ششم آوریل اعلام کرد که تهران و مسکو در حال مذاکره درباره طرح انتقال نفت جنوب به شمال کشور هستند. اما هنوز هیچ تاریخی برای آغاز این طرح توافق نشده است. 

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز ممکن است مبلغ این قرارداد از 20 میلیارد دلار نیز فراتر رود.

واشنگتن اکنون زنگ هشدار را به صدا درآورده است : حجم صادرات نفت خام ایران ممکن است از سطح یک میلیون بشکه در روزی که گروه پنج به علاوه یک در توافقنامه موقت بر این کشور تحمیل کرده است ، فراتر رود. به نوشته این روزنامه آمریکایی ، راهبرد دولت اوباما برای تحریم روسیه با مشکلات دیگری مواجه شده است : همکاری بین روسیه و ایران ممکن است از تاثیر تحریم ها بر ضد ایران بکاهد.

بنا بر اعلام شبکه پرس‌تی‌وی ، در حال حاضر مبادلات تجاری بین روسیه و ایران حدود پنج میلیارد دلار در سال است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار