حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری تاکید کرد

ضرورت تعامل جدی میان دستگاه‌های اجرایی و دیوان عدالت اداری

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به افزایش پذیرش پرونده‌ها در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ بر افزایش تعامل و هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و دیوان عدالت اداری تأکید کرد.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین«محمدجعفر منتظری» در پنجمین نشست مشترک قضات و معاونین و مدیران حقوقی دستگاه‌های اجرایی که معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در آن شرکت داشت، با تأکید بر جایگاه حقوقی دیوان عدالت اداری در جامعه اظهار کرد: ویژگی متمایز دیوان عدالت اداری نسبت به دستگاه‌های دیگر در این است که هر شکایتی در این دیوان مطرح می‌شود، دستگاه‌های دولتی به عنوان یک طرف پرونده به معنای اعم آن قرار دارند که این ویژگی تلاش بیشتر مدیران دولتی در جهت شناخت آسیب‌ها و نقاط ضعف زیر مجموعه‌های خود و افزایش تعامل با دیوان عدالت اداری را می‌طلبد.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری گفت: هر کدام از قوای سه گانه در حوزه مسئولیت خود وظایفی دارند که در این میان دیوان عدالت اداری از دو منظر که یکی به عنوان بخشی از بدنه دستگاه قضایی و دیگری ارتباط این دیوان با دولت و دستگاه‌های اجرایی است، می‌تواند انجام وظیفه کند و می‌طلبد تا با تعامل و هم‌اندیشی در جهت خواسته‌های رهبری گام برداریم.

وی با بیان اینکه رشد ورودی پرونده‌ها به دیوان عدالت اداری تلنگری است که باید برای آن فکری کرد ادامه داد: طبق قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است و ما نیز در این زمینه تکالیف قانونی داریم تا از بروز و شکل‌ گیری جرایم جلوگیری کنیم.

حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به کاهش شکایت از مصوبات دولت فعلی افزود: در گذشته بالغ بر ۵۰۰ شکایت از دولت دردیوان مطرح شد این در حالی است که درخصوص مصوبات دولت فعلی ۵ شکایت و مصوبات سازمانی ۱۶ شکایت داشتیم. البته از دولت جدید انتظار داریم تا شکایات مطرح شده در گذشته را بررسی کند و در صورتی که نیاز به اصلاح دارد آن را اصلاح و در غیر اینصورت ابطال کند.

وی با تأکید بر نقش شورای دستگاه‌های نظارتی در زمینه سلامت اداری گفت: بهترین تکلیف این شورا که ۲ نماینده از هر یک از قوای سه گانه کشور در آن حضور دارند، تعیین شاخص‌های سلامت اداری است که در این زمینه دستگاه‌ها باید درخصوص رشد سلامت اداری اهتمام و تلاش جدی داشته باشند.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه قانونمندی و قانونگرایی نباید تنها مختص رئیس جمهور و وزرا باشد تأکید کرد: مدیران اجرایی باید به لایه‌های پایینی زیر مجموعه‌های خود که با مردم سر و کار دارند توجه ویژه‌ای داشته باشند به طوری که آن‌ها این قانونمندی را سرمشق وظایف خود قرار دهند.

وی با اشاره به فرمایش امیر‌المومنین(ع) در باب حکومتداری که می‌فرماید، یکی از نشانه‌های دولت پایدار و خدمتگزار، هوشیاری در مراقبت از کار‌ها است گفت: اگر بدنه قوه قضاییه و قوه مجریه سالم نباشد دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

رئیس دیوان عدالت اداری در پایان از مسئولان حقوقی دستگاه‌های اجرایی خواست شکایت‌های مطرح شده علیه دستگاه‌های مرتبط با خود را بررسی کرده و در جهت کاهش آن اقدام کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار