تبریز/

جلوگیری از خسارت سوسک گرده خوار کلزا با رعایت مناسب تاریخ کاشت

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: كلزاهاي دير كاشت كه بيشترين گل هاي آنها از اوايل تا اواسط ارديبهشت ماه ظاهر مي شوند مصادف با طغيان سوسک گرده خوار بوده كه در اين مرحله سوسک ها مي توانند تا40درصد به مزرعه ديركاشت خسارت وارد کنند.

میرجواد تاج الدینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: لاروها به رنگ سفید شیری و شكلی خمیده دارند و طول بدن آنها در حداكثر رشد بندرت از 15 میلی متر تجاوز می كند.

وی ادامه داد: این آفت زمستان را به صورت لاروهای كامل در زیر خاک و یا در لابه لای مواد پوسیده گیاهی نظیر تنه و ریشه پوسیده درختان جنگلی یا توده های حاصل از شاخ و برگ كه در زیر خاک مدفون شده به سر می برند.

تاج الدینی تشریح کرد: توده های كود دامی كه در مزرعه و یا باغ انباشته شده اند، جایگاه مناسبی برای زمستانگذرانی سوسک گرده خوار كلزا است.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: حشره كامل درشت و در حدود 14-16 میلی متر است، در روی بدن آنها به ویژه در پیش گرده و روی بالپوش ها نقاط سفیدرنگی وجود دارد كه این نقاط كم و بیش به صورت لكه هایی درآمده اند، رنگ بدن قهوه ای و از موهای متراكم و بلندی به رنگ خاكستری پوشیده شده است.

وی اظهار داشت: گل های به رنگ سفید، زرد و آبی خیلی روشن و توده متراكم شكوفه ها روی یک شاخه و یا گل آذین های درشت و متراكم، این حشرات را بیشتر جلب می كند.
تاج الدینی تاکید کرد: آلودگی در حاشیه مزارع بیشتر از داخل مزارع است.
 
انتهای پیام/ب
برچسب ها: جلوگیری ، خسارت ، سوسک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.