آنچه موجب توهم در بیماران "اسکیزوفرنی" می‌شود

توهم شامل ادراک بدون محرک است و به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. توهم شنیداری در بین اسکیزوفرنی‌ها از همه شایع‌تر است و شخص چیزهایی می‌شنوند که دیگران نمی‌شنوند البته اصلا وجود ندارد که بشنود.

همایون ابراهیمی مقدم روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اسکیزوفرنی از جمله شدید‌ترین اختلالات روانپزشکی و روان‌شناسی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین ویژگیهای بیماران اسکیزوفرنی داشتن توهم و هزیان گزارش می‌شود، توهم عبارت است از ادراک غلط و بدون محرک و هزیان به معنای باور نادرست است. 

ابراهیمی مقدم تصریح کرد: توهم بویایی مانند احساس بوی گاز در فضا، توهم بینایی مثل دیدن فرد یا چیزی که وجود خارجی ندارد و دیگران نمی‌بینند و توهم لامسه نظیر احساس حرکت حشره روی پوست بدن است. 

وی اظهار داشت: هزیان به معنای باوری است که به رغم اینکه همه شواهد و دلایل و همه افراد شهادت می‌دهند که اشتباه است اما فرد به آن ایمان دارد مانند بیماری که ادعا می‌کرد داخل سر او پر از کپک است. 

ابراهیمی مقدم بیان کرد: در هر صورت وجود یکی از هزیان‌ها و توهم‌ها در کنار هم تشخیص اسکیروفرنی را برای ما محتمل می‌کند. از جمله علت‌های اسکیزوفرنی افزایش بیش از حد نوعی انتقال دهنده شیمیایی به نام دپامین است. 

وی گفت: علت‌های ژنتیکی بسیار مورد بحث است چون معمولا در خانواده‌های افراد اسکیزوفرنی باز هم فرزندان اسکیزوفرنی به وجود می‌آیند. مشخص شده است که فلس‌های مغزی این افراد بیش از اندازه گشاد می‌شود و آن هم به دلیل کاستی و لاغر شدن بافت‌های مغزی و مرگ‌ومیر و کم بودن سلولهای عصبی است. 

این متخصص در پایان خاطر نشان کرد: طبیعی است که برای درمان افراد مبتلا به این اختلال در درجه اول درمانهای زیست‌شناختی نظیر پایین آوردن سطح دپامین پیشنهاد می‌شود و پس از آن از روش‌های درمانی دیگر مانند ساختار درمانی می‌توان استفاده کرد. 


انتهای پیام/
برچسب ها: اسکیزوفرنی ، توهم ، هزیان ، مغز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حدیث
۰۲:۴۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
با عرض سلام وخسته نباشید ایا بیماری اسکیزوفرنی درمان دارد ؟
اگر قابل درمان است. کدام مرکز درمانی برای بستری شدن ببمار مناسب میباشد .وادرس مراکز را به ایمیلم بفرستید با تشکر
آخرین اخبار