ابداع روش جدید درمان اختلال بلع در "بیماران MS"

استفاده از الکتروتراپی (تحریکات الکتریکی) جهت احیای قدرت عضلات اطراف حنجره در بیماران سکته مغزی و پارکینسون به منظور کاهش علائم اختلال بلع به عنوان یک روش جدید درمانی مطرح شده است.

 مرتضی اسماعیلی کار‌شناس ارشد فیزیوتراپی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اختلال بلع یکی از مشکلات شایع ضایعات نورولوژیک (سکته مغزی، پارکینسون) است، چنانکه ۲۲%_۶۵% بیماران سکته مغزی، ۳۶% بیماران پارکینسون و بیش از ۳۰% بیماران MS از این اختلال رنج می‌برند. 

وی افزود: در حوزه بلع درمانی از روشهای گوناگون تحریکات حسی نظیر دمایی و لمسی استفاده می‌شود. استفاده از تحریکات الکتریکی جهت احیای قدرت عضلات اطراف حنجره به منظور کاهش علائم اختلال بلع به عنوان یک رویکرد جدید درمانی مورد توجه قرار گرفته است. 

اسماعیلی تصریح کرد: این روش درمانی در مقایسه با روشهای سنتی الکتروتراپی تاثیرات کوتاه مدت و بلندمدت بهتری داشته و در هیچ یک از مطالعات تحریکات الکتریکی اثر سوء بر بیماران نداشته است. 

وی در پایان اظهار داشت: استفاده از تحریکات الکتریکی به عنوان یک روش درمانی جدید و کارا به تنهایی یا در کنار سایر روش‌های سنتی می‌تواند در درمان اختلالات بلع مورد توجه قرار گیرد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: بلع ، ام اس ، سکته ، دما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار