ساري/ رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد:

تب دانگی درمان ندارد / آموزش به حجاج برای پیشگیری از ابتلا به بیماری مرس

محمدمهدی گويا در حاشیه همایش مبارزه با مالاریا در بابلسر از انتقال بیمارهای تب دانگی و مرس از طریق ویروس حامل این بیماری‌ها به انسان خبر داد و اظهار داشت: این دو بیماری درمان ندارد و تاکنون برای آنها واکسن کشف نشده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ،  وی با اشاره به اینکه عامل انتقال بیماری تب دانگی، پشه‌ای به نام آئدس است، گفت: در سال‌های اخیر با تشکیل تیم تخصصی از رشته حشره‌شناسی، مناطقی که این پشه زندگی میکند در حال شناسایی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه موارد بسیاری از بیماری تب دانگی در کشورهای همسایه به ویژه پاکستان گزارش شد، افزود: در عربستان نیز این بیماری مشاهده شد.

وی اضافه کرد: تاکنون تعداد معدودی از این بیماری در ایران شناسایی شدند که مبتلایان به این بیماری سابقه مسافرت به خارج از کشور را داشته‌اند.

گويا با اشاره به اینکه این بیماری در مناطق گرمسیری مشاهده می‌شود، اظهار داشت: علائم این بیماری شبیه سرماخوردگی شدید است به طوری که فرد دچار تب، گلودرد، سرفه می‌شود و در بسیاری از مواقع سیستم تنفسی،کلیه‌ها و کبد و سیستم خونی فرد دچار اختلال می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: این بیماری درمان ندارد و تاکنون واکسن مشخصی نیز برای مصونیت از آن کشف نشده است.

وی با اشاره به شیوع بیماری مرس در برخی از کشورها به ویژه عربستان، گفت: ویروس این بیماری در شتر وجود دارد.

گويا با بیان اینکه تماس با شتر، استفاده از گوشت خام، لبنیات غیر پاستوریزه شتر باعث انتقال این بیماری به انسان می‌شود، تصریح کرد: این بیماری از دو سال قبل در کشورهای عربستان، امارات متحده عربی و قطر مشاهده شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این بیماری در حالت حاد می‌تواند از انسان به انسان منتقل شود، اظهار داشت: 10 تا 50 درصد افرادی که مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو می‌شوند جان خود را از دست می‌دهند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.