نگین فیروزه‌ای زاگرس غرق در کاستی‌ها/ گهر در انتظار شکوفایی اعتبارات

دریاچه گهر لرستان که به «نگین فیروزه‌ای اشترانکوه» معروف است، می‌تواند در شکوفاسازی منطقه نقش بسزایی داشته باشد، اما غرق در مشکلات و کمبودهاست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، دریاچه گهر با قرار گرفتن در ارتفاع 2 هزار و 350 متری از سطح دریا یکی از نادرترین دریاچه‌های آب شیرین است که در دامان قله‌های پوشیده از برف اشترانکوه در استان لرستان و شهرستان دورود قرار گرفته است.

این دریاچه به واسطه اکوسیستم متنوع و طبیعتی شگرف و بکر شهرتی جهانی دارد و همواره نامی آشنا برای علاقه‌مندان به طبیعت است.

همه ساله شاهد آن هستیم که بیش از 70 هزار گردشگر به واسطه جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار این دریاچه، با طی 18 کیلومتر کوهنوردی و پیاده‌روی از این منطقه دیدن می‌کنند که این حجم از بازدیدکننده در یک دوره گردشگری، این دریاچه را یکی از مهمترین مناطق گردشگری استان تبدیل کرده است.

اغلب بازدیدکنندگان این دریاچه از شهرها و استان‌های مختلف کشور و سایر کشورهای جهان هستند که به طور میانگین بیش از یک شب را در این منطقه اسکان می‌یابند.

*راه دسترسی دریاچه گهر از شهر دورود است

دریاچه گهر در فاصله 35 کیلومتری شهر دورود قرار دارد و راه اصلی این دریاچه از شهر دورود به طرف روستای درب آستانه و سپس چشمه خرم است که از شهر دورود تا چشمه خرم حدود 17 کیلومتر راه آسفالته و 18 کیلومتر آن به صورت مالرو است.

دریاچه گهر با بیش از 100 هکتار مساحت و عمقی بالغ بر 28متر و دارای عرض بین 400 تا 800 متر همچنین طول یک هزار و 500 متر یکی از با اهمیت‌ترین دریاچه‌های آب شیرین است که از ذوب برف‌های قله‌های مرتفع اشترانکوه و انباشته شدن آب‌های حاصل از آن در پشت سد یا آب‌بندی که به دلیل ریزش قسمتی از کوه به وجود آمده، تشکیل شده است.

*پوشش گیاهی متنوع

این دریاچه در منطقه محافظت شده اشترانکوه قرار دارد و پوشش گیاهی مرتعی و وجود گونه‌های متنوع درختان از جمله درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، و موی وحشی اطراف دریاچه را به صورت یک پارک طبیعی درآورده است.

گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق و لاله وحشی تاج خروسی و اختر در این منطقه وجود دارد.

گهر شامل دو بخش به نام‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) است.

*آب زلال و شفاف دریاچه محل زندگی ماهی غزل‌آلای رنگین کمان

آب این دریاچه بسیار زلال و شفاف است و این آب محل زندگی ماهی غزل‌آلای رنگین کمان و خال قرمز از گونه‌های خاص ماهی غزل‌آلا هستند.

در سال‌های پر برف سطح دریاچه یخ بسته و مناظر زیبا و بدیعی را برای علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگران به ‌وجود می‌آورد.

دریاچه گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است، منطقه حفاظت شده اشترانکوه با حیات وحش متنوع شامل حیواناتی است از قبیل کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، کبک دری شاهین، تیهو و آبزیان مانند لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان، خال قرمز و ... است.

*دریاچه گهر فرصتی خدادادی برای توسعه منطقه

وجود این چنین پتانسیل طبیعی بالا و خدادادی می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای رشد و توسعه هرچه بیشتر یک شهر و استان باشد، چراکه امروزه جایگاه صنعت توریسم در اشتغال و درآمدزایی در جهان کاملا مشخص است.

اما چگونگی استفاده از این پتانسیل به نحوی که هم بتوان حداکثر بهره‌وری را از جذب گردشگر در این منطقه برد و هم کمتری آسیب به این اکوسیستم وارد شود، نیازمند مدیریت اصولی، دلسوزانه و جهادی است.

*نگین فیروزه‌ای اشترانکوه غرق در کاستی‌ها

متاسفانه این دریاچه را مشکلاتی همچون عدم ساماندهی مناسب وضعیت پارکینگ وسائط نقلیه، عدم ساماندهی باربرهای منطقه، مشکل تامین آب چشمه خرم در مسیر راه، وجود زباله در جنگل بالا، عدم وجود کمپینگ برای اسکان گردشگران در محوطه دریاچه و همچنین نبود تابلوهای راهنمای مسیر در شهر را غرق در خود کرده است.

گفتی است، از مشکلات دیگری که این دریاچه با آن مواجه است، مشکل دفع فاضلاب و کمبود سرویس‌های بهداشتی با کیفیت مطلوب و همچنین تامین کامل امنیت گردشگران با تجهیز پاسگاه‌های نیروی انتظامی مستقر در منطقه با افزودن تجهیزات موتوری و نیروی انسانی است.

احداث زیرساخت‌های لازم در جنگل بالا از جمله سرویس بهداشتی و تامین روشنایی و علاوه بر آنها تامین روشنایی مسیر تا دریاچه به میزان 14 کیلومتر و ضرورت ساخت سرویس بهداشتی در زیر گردنه پنبه کار از کاستی‌های این دریاچه است.

مشکلات مطرح شده، نیازمند توجه و اقدام هرچه سریع‌تر مسئولان ذی‌ربط را می‌طلبد تا بتوان از پتانسیل‌های این قطب بزرگ گردشگری در استان به نحو احسن بهره برد.

*استقرار پاسگاه‌های محیط بانی و نیروی انتظامی در محوطه دریاچه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دورود در گفت و گو با خبرنگار فارس در دورود با بیان این مطلب که دریاچه گهر دورود در ارتفاع 2 هزار و 350 متری از سطح دریا قرار و در منطقه محافظت شده اشترانکوه قرار گرفته است، گفت: این منطقه یکی از مناطق بکر و دینی کشور است که همواره گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند.

محمدباقر فهیم‌نیا در خصوص امکاناتی که به منظور بهبود رفاه گردشگران در این منطقه وجود دارد، اظهار داشت: پاسگاه‌های محیط‌بانی و نیروی انتظامی به منظور تامین امنیت منطقه در کنار این دریاچه مستقر هستند.

*دریاچه گهر به طور چهار فصل آب شرب دارد

این مقام مسئول با اشاره به تامین آب شرب مورد نیاز گردشگران در چهار فصل سال در این منطقه گفت: پروژه تامین آب شرب دریاچه به طور دائمی در سال 91  انجام شده است.

فهیم‌نیا با اعلام این خبر که روشنایی محوطه دریاچه تا حدودی انجام شده است، افزود: جهت تکمیل پروژه روشنایی سایر نقاط دریاچه نیاز به تامین بودجه کافی است.

وی با بیان این مطلب که سرویس‌های بهداشتی مخصوص آقایان و بانوان در محوطه دریاچه احداث شده است، گفت: اما با توجه به بالا بودن حجم گردشگر در زمان‌های خاص این تعداد از سرویس بهداشتی کافی نیست.

*اجرای زیرساخت مناسب نیازمند تامین اعتبارات کافی

این مسئول تصریح کرد: برنامه‌های دیگری که در جهت ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری در منطقه باشد، نیازمند دریافت اعتبارات بیشتر است.

فهیم‌نیا با اشاره به برگزاری جلسه ساماندهی مشکلات دریاچه گهر که با حضور مجید کیانپور معاون عمرانی استانداری لرستان برگزار شد، گفت: در این جلسه مصوب شد که هلال احمر با کمک تربیت بدنی نسبت به استقرار نیروی امدادگر مورد نیاز در دریاچه اقدام کنند.

وی با بیان این مطلب که باید شبکه بهداشت نسبت به استفاده از تیم پزشکی در منطقه اقدام کند، گفت: همچنین مقرر شده است که نیروی انتظامی امنیت کامل را برای گردشگران تامین کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی نسبت به ساماندهی مسیر از پارکینگ خودرو تا دریاچه باید تدابیر لازم را انجام دهد.

وی در پایان گفت: امیدواریم در فصل گردشگری امسال میزبان خوبی برای همه گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت از سراسر کشور در شهرستان دورود باشیم.

برچسب ها: نگین ، فیروزه ای ، زاگراس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار