روند آماده سازی تیم‌های ملی برای جام‌جهانی چگونه است؟

در میان 32 تیم راه یافته به جام جهانی برزیل فقط پنج تیم یک سال منتهی به این تورنمنت را بدون شکست سپری کردند؛ آرژانتین، مکزیک، اروگوئه، کلمبیا، روسیه و الجزایر.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در بازی‌های تدارکاتی این یک سال اخیر برزیل میزبان جام جهانی، مغلوب سوئیس شد و اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی نیز به آفریقای جنوبی باخت. دیگر مدعیان شکست‌هایی داشتند که در زیر به آنها اشاره شده است.

هلند به فرانسه، ایتالیا به آرژانتین و اسپانیا، انگلیس به آلمان و شیلی، فرانسه به اروگوئه، پرتغال به برزیل و بالاخره آلمان به آمریکا. البته در میان تیم‌های بدون شکست هم تفاوت‌های زیادی به چشم می‌خورد. به عنوان مثال الجزایر فقط سه بازی با تیم‌های ضعیف آفریقایی انجام داده و مکزیک هم در پنج بازی تدارکاتی خود با هیچ یک از تیم‌های مدعی روبه‌رو نشده است.

نیجریه پیشتاز در بازی‌های تدارکاتی

این که نیجریه در میان 32 تیم حاضر در جام جهانی بیشترین تعداد بازی را انجام داده است، حداقل برای فوتبالدوستان ایرانی خبر خوشایندی نخواهد بود، چراکه ایران در نخستین بازی خود باید به مصاف این تیم آماده آفریقایی برود.

نیجریه‌ای‌ها در یک سال گذشته 15 بازی تدارکاتی انجام داده‌اند که البته 12 تای آن با تیم‌های آفریقایی بوده است. آن سه بازی دیگر نیجریه هم جنبه شبیه‌سازی داشته است. بازی با اردن به بهانه همگروهی با ایران، بازی با ایتالیا به بهانه همگروهی با بوسنی و بازی با مکزیک به بهانه همگروهی با آرژانتین.

نیجریه در یک ماه باقیمانده تا جام جهانی سه بازی تدارکاتی دیگر هم با تیم‌های اسکاتلند، یونان و آمریکا برگزار خواهد کرد تا به انجام 18 بازی تدارکاتی در سال منتهی به جام جهانی بیشترین تعداد بازی دوستانه را در میان 32 تیم حاضر در برزیل انجام داده باشد.

بعد از نیجریه، کره جنوبی و ژاپن بیشترین تعداد بازی دوستانه را در این یک سال انجام داده‌اند. کره‌ای‌ها تا اکنون 14 و ژاپنی‌ها 12 بازی دوستانه برگزار کرده‌اند و تا قبل از شروع جام جهانی هر دو این تیم‌ها این تعداد را به 15 خواهد رساند.

البته به لحاظ کیفیت حریفان تدارکاتی، کره جنوبی و ژاپن بمراتب بهتر از نیجریه تدارک دیده‌اند. کره جنوبی در این یک سال با تیم‌های قدرتمندی همچون کرواسی، برزیل، سوئیس، روسیه، آمریکا، مکزیک و یونان دیدار کرده است و ژاپنی‌ها هم با اروگوئه، غنا، هلند و بلژیک روبه‌رو شده‌اند.

ایران و الجزایر؛ متمایزتر از بقیه

چه خوشمان بیاید یا نه، تیم ملی ایران در مسیر آماده‌سازی برای حضور در جام جهانی یکی از ضعیف‌ترین برنامه‌های تدارکاتی را پشت‌سر می‌گذارد. الان دیگر پیدا کردن مقصر و بازگو کردن دعواهای کارلوس کرش با فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه‌ها زیاد مهم نیست.

آنچه نباید اتفاق می‌افتاد افتاد و روزهای فیفا یکی پس از دیگری برای فوتبال ایران از دست رفت. 11 ماه از صعود تیم ملی به جام جهانی برزیل می‌گذرد، اما در تمام طول این مدت چنگال فدراسیون فوتبال برای پیدا کردن حریف تدارکاتی به پیراهن تیم ملی گینه گیر کرد تا این تیم نه‌چندان مطرح آفریقایی تا به امروز تنها حریف تدارکاتی تیم ملی لقب بگیرد.

البته اگر برنامه‌های تیم ملی طبق روال پیش برود شاگردان کرش تا هجدهم خرداد با تیم‌های بلاروس، مونته‌نگرو، آنگولا و ترینیداد و توباگو هم بازی خواهند کرد تا کمبود بازی تدارکاتی را به شکل فشرده‌ای جبران کرده باشند، اما نکته‌ای که در روند آماده‌سازی تیم ملی به چشم می‌خورد روبه‌رو نشدن با دیگر تیم‌های حاضر در جام جهانی در بازی‌های دوستانه است.

در میان 32 تیم حاضر در جام جهانی فقط ایران و الجزایر هستند که در انتخاب حریفان تدارکاتی خود به سراغ تیم‌هایی رفته‌اند که در جام جهانی حضور ندارند و از انگیزه لازم برای انجام بازی دوستانه برخوردار نیستند.

الجزایر هم تاکنون با موریتانی، بورکینافاسو، گینه و اسلوونی بازی تدارکاتی انجام داده و قرار است در آخرین بازی تدارکاتی خود نیز به مصاف رومانی برود؛ تیم‌هایی که هیچ کدام در جام جهانی حضور ندارند.

اما تیم‌های ایران و الجزایر یک وجه اشتراک دیگر هم دارند؛ این که هر دو آنها برای بازی‌های تدارکاتی‌شان تیم ملی گینه را انتخاب کرده‌اند. به عبارتی در یک سال گذشته فقط دو تیم از میان تیم‌های راه یافته به جام جهانی به فدراسیون فوتبال گینه پیشنهاد انجام بازی دوستانه دادند که البته هیچ کدام هم موفق به شکست دادن این تیم ملی درجه 2 نشدند؛ مرداد ماه سال گذشته الجزایر و گینه به تساوی 2ـ2 رسیدند و در اسفند ماه نیز تیم ملی ایران 2 بر یک در خانه خود مغلوب گینه شد.

کلمبیا؛ پشت درهای بسته

اگرچه تا الان تیم ملی ایران با انجام فقط یک بازی تدارکاتی، کمتر از دیگر تیم‌های صعودکننده به جام جهانی بازی دوستانه انجام داده است، اما با آغاز جام جهانی این کلمبیاست که با کمترین دیدار تدارکاتی وارد بازی‌های مرحله گروهی می‌شود.

شاگردان خوزه پکرمن آرژانتینی از مرداد تا اسفند سال گذشته چهار بازی تدارکاتی برگزار کردند که اتفاقا در هیچ یک از آنها شکست نخورده‌اند. پیروزی دو بر صفر مقابل بلژیک و تساوی بدون گل در بازی با هلند ازجمله نتایج قابل توجه کلمبیا در بازی‌های تدارکاتی بود، اما آنها از اسفند سال گذشته که مقابل تونس به تساوی یک ـ یک رسیدند تاکنون، با هیچ تیم ملی دیگری بازی تدارکاتی انجام نداده‌اند. جالب آن که خوزه پکرمن در یک ماه باقی مانده تا جام جهانی هم قصد ندارد از تیمش در بازی‌های تدارکاتی رسمی پرده‌برداری کند. به عبارتی کلمبیا تنها تیمی است که در سه ماه منتهی به جام جهانی با تیم ملی دیگری روبه‌رو نمی‌شود تا مشتش برای دیگر حریفان بسته باقی بماند. پکرمن ترجیح می‌دهد تیمش را تا جام جهانی برزیل پشت درهای بسته تمرین دهد تا در میان تیم‌های گروه C ناشناخته‌ترین تیم باشد.

کره جنوبی و بازی با 11 تیم جام جهانی

اگر ایران و الجزایر در دیدارهای تدارکاتی‌شان با هیچ یک از تیم‌های راه یافته به جام جهانی روبه‌رو نشده‌اند یا تیمی مثل روسیه از میان 32 تیم حاضر در برزیل فقط کره جنوبی را به عنوان حریف تدارکاتی انتخاب کرده، در عوض خود کره جنوبی بیشترین تعداد بازی تدارکاتی را با تیم‌های صعود‌کننده به جام جهانی برگزار کرده است.

مسئولان فدراسیون کره جنوبی از بیست و نهم تیر سال گذشته تا نوزدهم خرداد امسال در کمتر از یک سال، 15 بازی تدارکاتی پیش روی تیم ملی این کشور گذاشتند که از این تعداد 11 بازی آن با تیم‌های حاضر در جام جهانی بوده است. این یعنی کره جنوبی قبل از آغاز مرحله گروهی جام جهانی با 35 درصد از تیم‌های حاضر در این تورنمنت روبه‌رو شده است و با ترسی کمتر نسبت به دیگر تیم‌های همردیف خود، برای صعود به مراحل حذفی تلاش خواهد کرد. از این حیث باید فدراسیون فوتبال کره جنوبی را پرتلاش‌ترین فدراسیون در مسیر آماده‌سازی تیم‌های راه​یافته به جام جهانی برزیل دانست. برزیل، سوئیس، روسیه، کرواسی، یونان، آمریکا، مکزیک، کاستاریکا، استرالیا، ژاپن و غنا 11 تیمی هستند که در جام جهانی حضور دارند و در یک سال گذشته با کره جنوبی بازی کرده‌اند.

بعد از کره جنوبی، تیم‌های ملی برزیل، مکزیک و اکوادور بیشترین تعداد بازی‌های دوستانه را با تیم‌های راه یافته به جام جهانی برگزار کرده‌اند. این سه تیم هرکدام با هشت تیم (یک‌چهارم تیم‌های صعود کرده) بازی کرده‌اند.

پردل و جرات؛ مثل شیلی

بازی با تیم‌های بزرگ همیشه جسارت می‌خواهد. اصولا ترس از شکست، آن هم از نوع سنگین، همیشه برای مربیان هشداری است که آنها را از انتخاب حریفان تدارکاتی گردن کلفت باز می‌دارد. در همین یک سال گذشته فدراسیون فوتبال استرالیا فقط به این دلیل که تیم ملی این کشور در کمتر از یک ماه در مقابل برزیل و فرانسه با دو نتیجه سنگین 6 بر صفر شکست خورد، حکم برکناری هولگر اوسیک آلمانی را صادر کرد.

نمونه‌هایی از این دست ‌کم نیستند. 16 سال پیش تومیسلاو ایویچ هم در آستانه جام جهانی فقط به این دلیل از تیم ملی کشورمان کنار گذاشته شد که ایران در یک بازی تدارکاتی 7 گل از تیم رم ایتالیا دریافت کرد. با وجود این مربی مثل جورج سمپائولی که دو سال پیش هدایت تیم ملی شیلی را برعهده گرفته است، اعتقاد دارد تیمش فقط بواسطه بازی با تیم‌های بزرگ شخصیت پیدا می‌کند.

با همین تفکر شیلی در میان تیم‌های حاضر در جام جهانی برزیل بیشترین تعداد بازی تدارکاتی را با تیم‌های مدعی قهرمانی برگزار کرده است.

آنها در یک سال گذشته با چهار تیم اسپانیا، انگلیس، برزیل و آلمان بازی کرده‌اند و اتفاقا نتایج خوبی هم به دست آورده‌اند؛ پیروزی 2 بر صفر مقابل انگلیس، تساوی 2 بر 2 مقابل اسپانیا، شکست با حداقل گل مقابل آلمان و شکست مقابل برزیل با نتیجه 2 بر صفر.

بعد از شیلی، تیم‌های ایتالیا و برزیل، بیشترین تعداد بازی با مدعیان را در کارنامه دیدارهای تدارکاتی یک سال اخیر خود داشته‌اند. برزیل با انگلیس، فرانسه، پرتغال و ایتالیا با اسپانیا، آلمان و آرژانتین دیدار دوستانه برگزار کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار