مدیرعامل شرکت پتروپارس در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران:

"فاز 19 پارس جنوبی" در سال 94 به تولید می‌رسد/ سرمایه‌گذاری بر روی میادین نفت و گاز "اکوادور" به صرفه نیست

شمس با اشاره به اینکه فاز 19 سرآمد پروژه‌های 35 ماهه از پیشرفت 78 درصدی برخوردار است گفت: با تخصیص اعتبارات لازم پیش بینی می‌شود این فاز در سال 94 به تولید برسد.

محمد جواد شمس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه در 7 بهمن ماه برداشت گاز از مخزن فاز 12 پارس جنوبی آغاز شد، گفت: در اسفندماه 8 میلیون متر مکعب گاز شیرین وارد خط سراسری کردیم و در خردادماه 25 میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید و وارد خط سراسری خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین در اواخر اسفندماه سال گذشته، با بهره برداری از ترین اول فاز ١٢ پارس جنوبی، روزانه بیش از ١٢میلیون مترمکعب گاز طبیعی به شبکه سراسری تزریق شد.

شمس با بیان اینکه تا شروع فصل زمستان دو ترین دیگر فاز ١٢ نیز وارد مدار تولید می شود، افزود: امیدواریم تا قبل از آذر امسال  دو ترین دیگر این فاز بزرگ مرزی نیز وارد مدار تولید شود و ظرفیت تولید گاز از این میدان به٥٠ میلیون متر مکعب در روز برسد که در موازنه گاز خیلی تعیین کننده است.

** احداث فاز 12 در سخت‌ترین شرایط تحریم

وی با بیان اینکه فاز ١٢ پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه گذاری و تولید، بزرگترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی به شمار می رود،افزود: فاز ١٢ در سخت ترین شرایط تحریم و توسط شرکت های ایرانی ساخته شده است.

مدیرعامل پتروپارس افزود: در سکوی اول این فاز 10 حلقه چاه حفر کرده‌ایم و سکوی دوم و سوم آن نیز در خرمشهر آماده شده است که در 31 خرداد ماه هر دو سکو را برای نصب بارگیری می‌کنیم.

** فاز 12 معادل 2.5 فاز استاندارد پارس جنوبی

وی با اشاره به اینکه با اجرای کار مهندسی بین المللی که انجام شد تعهد کردیم که در آذرماه 2 سکوی دوم و سوم در مدار تولید قرار خواهد گرفت که حدود 32 میلیون متر مکعب گاز وارد مدار سرویس قرار می گیرد که تا بتوانیم نزدیک 60 میلیون متر مکعب گاز را به خط ارسال کنیم. که یک سکو 25 میلیون و سکوی دیگر 12.5 میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید خواهد کرد که بر این اساس کل فاز 12 معادل 2.5 فاز استاندارد پارس جنوبی گاز تولید می‌کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم 70 میلیون متر مکعب گاز بصورت روزانه از فاز 12 برداشت کنیم و تا پایان امسال کل فاز 12 وارد مدار تولید می‌شود.

مدیرعامل پتروپارس با بیان اینکه گروه پتروپارس زنجیره‌ای از شرکت‌های توسعه‌ای از حفاری تا بهره‌برداری را در اختیار دارد، گفت: تنها شرکت خصوصی هستیم که به صورت همزمان 5 دکل حفاری مشغول به کار داشته‌ایم و فاز 12 را شرکت ایرانی وابسته به خودمان راه‌اندازی کرده است.

** اتمام فاز 12 با هزینه 7.5 میلیارد دلار

وی در ادامه با اشاره به تفاوت تامین مالی فاز 12 با فاز 19 گفت: تا الان 6.7 میلیارد دلار برای فاز 12 و 3 میلیارد دلار برای فاز 19 هزینه کرده‌ایم که تصور می‌کنم فاز 12 با 7.5 میلیارد دلار تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: برای توسعه فاز 11، بعضی پیمانکاران خارجی به ما رجوع کرده‌ تا با ما شریک شده تا به اتفاق این فاز را توسعه دهیم.

 گفتنی است بر اساس این گزارش، قرارداد  فاز ١١ پارس جنوبی پس از رفتن شرکت فرانسوی توتال  با  شرکت CNPC چین و با مبلغ ٥ میلیارد دلاری امضا شد.در حدفاصل سالهای ١٣٨٨ تا ١٣٩١ و در مدت بیش از سه سال چینی‌ها هیچ کار جدی در فاز ١١ پارس جنوبی دنبال نکردند تا این که در نهایت پاییز سال٩١ از  فاز١١ کنار گذاشته شدند.پس از آن، ماموریت طرح توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی طی قراردادی در قالب بیع متقابل و در مدت ٥٢ ماه به شرکت پترو پارس واگذار شد.


** فاز 19 سرآمد پروژه‌های 35 ماهه

وی اظهارداشت: فاز 19 نیز سرآمد پروژه‌های 35 ماهه با پیشرفت 78 درصدی محسوب می‌شود برای ما وظیفه است چنانکه پالایشگاه آن پیشرفت خوبی داشته، حفاری یک موقعیت آن تمام شده و در دو موقعیت دیگر بصورت همزمان در حال حفاری هستیم.

شمس خاطرنشان کرد: از دو فاز 50 میلیون مترمکعب گاز برداشت می شود از نظر زمانبدی از بقیه شرکت‌ها جلوتر هستیم و براساس پارامترهایی که داریم در سال 93 در صورت تخصیص منابع و با تلاش همکاران بتوانیم در سال 94 به تولید اولیه  برسانیم.

وی در ادامه درباره پروژه‌های خارجی شرکت پتروپارس گفت: عملاً هیچوقت شرایط فراهم نشد که در ونزوئلا کار کنیم چرا که هر بار شرط جدیدی برای ما گذاشتند و به همین دلیل علیرغم اینکه فعالیتهای مهندسی اولیه را انجام دادیم هیچوقت وارد کار نشدیم و دو یا سه سال است که در ونزوئلا کاری انجام نمی‌دهیم.

** قرارداد ونزوئلا با پتروپارس به قوت خود باقی است

وی دلیل عملیاتی نشدن قرارداد همكاری دو كشور را شروط جدید ونزوئلا دانست و افزود: آخرین شرط طرف ونزوئلائی این بود كه باید تاسیسات قیمت گذاری شده و پول آن پرداخت شود.

شمس خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه به لحاظ توجیه اقتصادی مشكلاتی بوجود آمد قرارداد با كشور یاد شده عملیاتی نشد اما تعلیق نشده و به قوت خود باقی است.

شمس تصریح کرد: یكی ازمیادین نفتی این كشور دچار افت شده و میزان تولید به 18 هزار بشكه رسیده بود كه مقرر شده بود فعال شده و تولید آن را به 40 هزار بشكه برسانیم كه بسرعت این كار انجام می شد اما بدلیل نفوذ آمریكا اجازه اجرایی شدن داده نشد.

مدیر عامل پتروپارس گفت: ما باید 100 میلیون دلار به طرف ونزوئلایی پرداخت می كردیم كه با توجه به عملیاتی نشدن قرارداد این پول داده نشد.

وی در خصوص پروژه های پتروپارس در دیگر كشورها خاطرنشان كرد: قرار بود در میدان نفتی كشور آنگولا نیز فعالیت داشته باشیم كه بدلیل تحریم ها اجرایی نشد و مجبور شدیم سهام آن را بفروش برسانیم.

** سرمایه گذاری برروی میادین نفت و گاز اکوادور به صرفه نیست

مدیرعامل پتروپارس تاکید کرد: میادین نفت و گاز کشور اکوادور را هم بررسی کردیم اما این میادین غنی نیستند و سرمایه‌گذاری روی آنها چندان به صرفه نخواهد بود . با وجود مذاکرات متعدد میان دو طرف، اما هر زمان که قرار بود شرکت پتروپارس  فعالیت خود را آغاز کند  طرف ونزوئلایی درخواستهای جدیدی مطرح می کرد که انجام آن دیگر برای ایران امکانپذیر نبود.

وی با بیان این که در طول چند سال گذشته مطالعات مهندسی برخی مخازن نفتی ونزوئلا انجام شد، اظهار کرد: هم اکنون فعالیت های نفتی مشترک پتروپارس با ونزوئلا به طور کامل متوقف شده است.

** دفتر پتروپارس در ونزوئلا تعطیل شده است

شمس درباره این که آیا دفتر شرکت پتروپارس در ونزوئلا به طور کامل تعطیل شده،گفت: پتروپارس دیگر هیچ فعالیتی در این کشور ندارد و دفتر آن نیز تعطیل شده است.

وی افزود: درشرایط فعلی تمرکز پتروپارس  برساخت، تکمیل و راه اندازی طرح توسعه فازهای ١٢ و ١٩ پارس جنوبی است.

مدیر عامل شرکت پتروپارس درباره نوزدهیمن نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی هم گفت: نمایشگاه در سراسر دنیا محلی است که افرادی که هم رشته هستند دربازه زمانی فشرده روی مباحث مختلف با یکدیگر دیدار و مذاکره می کنند.

وی با بیان اینکه برای ما هم نمایشگاه محل تبادل اطلاعات و ارزیابی شرکتهای حاضر در صنعت نفت است، افزود: صنعت نفت، صنعت بزرگی است و این نمایشگاه می تواند محلی برای تبادل افکار، ایده و آشنایی با صنعتگران دیگر بخشها باشد.

 شمس با بیان اینکه شرکتهای سازنده، پیمانکار، شرکت‌های جی سی می توانند محصولات خودشان را در نمایشگاه  عرضه کنند، افزود: ایرانی ها نشان دادند در شرایط سخت کارهای بزرگ انجام می دهند و هیچگاه در کار خود در نمی مانند و صنعت نفت نمونه موفقی در این زمینه است.

وی افزود: دستاوردهای نمایشگاه نفت در صحنه بین الملل  رصد می شود و تمام دنیا شور نشاط ایرانی ها را در این نمایشگاه خواهند دید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار