بسته حقوقی/

بررسی جرم انتقال مال غیر

اشخاص سودجو با سوءاستفاده از موقعيت‌هايي که برايشان پيش مي‌آيد مال دیگران را منتقل می‌کنند.اشخاص به دلیل ناآگاهي از قانون مبادرت به انتقال اموال منقول يا غيرمنقول ديگران مي‌کنند.در هر دو صورت، انتقال مال دیگران، جرم است و مرتکب آن به مجازات‌هاي سنگيني محکوم مي‌شود.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، حق مالکیت برای مالک این امتیاز را فراهم می‌کند که از ملک خود استفاده کند. مالکیت انحصاری است و تعلق حق مالکیت به یک نفر به معنی آن است که دست دیگران از آن مال کوتاه است. حالا فرض کنید که شخصی غیر از مالک، آن مال را بفروشد، در این صورت چه پیامدی در انتظار اوست؟ انتقال اموال دیگران، موضوعی مبتلابه در جامعه است.  
 
جرم انتقال مال غیر

فرض کنید خانمی مالک یک خودرو یا خانه  باشد و شوهر وی بدون اطلاع زن، این خودرو را بفروشد؛ چنین وضعی را انتقال مال دیگری می‌گویند. دو دلیل باعث به‌وجود آمدن چنین وضعی می‌شود:

اشخاص سودجو با سوءاستفاده از موقعيت‌هايي که برايشان پيش مي‌آيد مال دیگران را منتقل می‌کنند.اشخاص به دلیل ناآگاهي از قانون مبادرت به انتقال اموال منقول يا غيرمنقول ديگران مي‌کنند.در هر دو صورت، انتقال مال دیگران، جرم است و مرتکب آن به مجازات‌هاي سنگيني محکوم مي‌شود.
 
مجازات فروش مال غير

انتقال مال غیر جرمی مستقل است و با کلاهبرداری فرق دارد اما مجازات این دو جرم یکسان است بنابراین کسی که اقدام به انتقال مال غیر می‌کند به مجازات‌های زیر محکوم می‌شود:
حبس از يک تا هفت سال پرداخت جزاي نقدي معادل مالي که گرفته است. رد مال به صاحبش  اگر مرتکب از کارکنان دولت باشد به انفصال ابد از خدمات دولتي محکوم خواهد شد. اگر متهم به دلایلی مستحق تخفيف باشد؛ مانند رضايت شاکي خصوصي، کهولت سن و... دادگاه نمی‌تواند مجازات حبس او را از يک سال کمتر کند.
 
مسئوليت دلال

اگر دلال با علم و اطلاع برای فروش مال غير همکاري کند حسب مورد به عنوان شريک يا معاون جرم قابل تعقيب است. براي مثال دلال زمين غير را که متعلق به فروشنده نیست و مرغوب‌تر از زمين مورد معامله است به خريدار ارايه می‌کند و پس از انجام معامله مبلغي بابت دلالي می‌گيرد يا با علم به اينکه زمين متعلق به دیگری است با فروشنده همکاري، براي فروش خريدار را ترغيب و قولنامه‌اي هم تنظيم می‌کند.
 
مرجع شکایت

اصولا دادسراي عمومی ‌و انقلاب مرجع صالح براي تعقيب مرتکبان جرم انتقال مال غیر است. شاکی بايد به دادسرايي شکايت کند که جرم در حوزه آن واقع شده است (يعني عمل فروش يا انتقال مال غير) در آنجا واقع شده است. امکان دارد ملکی در حوزه قضايي آبادان باشد ولي عمل فروش و انتقال در حوزه قضايي اصفهان صورت گرفته باشد؛ در اين فرض، دادسراي عمومی‌ و انقلاب اصفهان مرجع صالح براي تعقيب متهم است.
 
شکایت از متهم فراری

در فرضی که کسی اقدام به فروش مال دیگری و پس از ارتکاب جرم، فرار کند، شاکی باید به کدام دادسرا شکايت کند؟ همان‌طور که گفته شد دادسراي عمومی‌ و انقلاب محل وقوع جرم صلاحيت رسيدگي به اين جرم را دارد و محل اقامت متهم و اينکه وي اکنون در کجا بسر می‌برد تاثیری در این موضوع ندارد. در صورتي که متهم متواري باشد، دادسرا وي را در هر نقطه که باشد از طريق «اعطاي نيابت قضايي» جلب می‌کند. حتی اگر به هر دليلي جلب متهم ممکن نشد، دادسرا با بررسی شکايت شاکي و دلايل و احراز توجه اتهام به فرد متواري، با تنظيم کيفرخواست متهم را به محاکمه می‌کشاند. در این حالت که دسترسی به متهم وجود ندارد، دادگاه به صورت غيابي او را محاکمه خواهد کرد. مالباخته برای اینکه به حق و حقوق خود برسد، می‌تواند اموال متهم را توقيف کند. براي انجام اين امر ابتدا باید از متهم فراری اموالی پیدا شود سپس با تقديم درخواست به دادسرا يا دادگاه، اموال بلامعارض متهم توقيف می‌شود.
 
توقیف اموال دلال

اگر دلال شريک در جرم باشد (نه معاون) می‌توان از اموال او نيز توقيف کرد. در این صورت می‌توان اموال دلال را توقیف کرد و در مقام جبران خسارت قربانی جرم به وی برگرداند.

گاهی پیش می‌آید که مرتکب جرم فروش مال غير، از رد مال به‌دست آمده از ارتکاب جرم، خودداري می‌کند؛ اتفاقی که قانون آن را پیش‌بینی کرده است. اگر مرتکب به رد مال محکوم شود و از استرداد آن به مالباخته خودداري کند با درخواست مالباخته و در صورت معسر نبودن مرتکب، دادگاه وي را تا زمان استرداد مال در بازداشت نگه می‌دارد؛ حتي اگر اين مدت از زمان حبس قانوني وي که به حکم دادگاه به آن محکوم شده است، تجاوز کند. باید این را نیز بدانید که  اگر کسي به جاي فروش مال غير يا انتقال آن، اموال ديگري را به جاي اموال خود معرفي کند، کلاهبردار محسوب می‌شود. البته تحقق این مورد شرايطي دارد يعني اگر مديون يا محکوم‌عليه يا ضامن يا کفيل بدون مجوز قانوني و با علم به اينکه مال متعلق به او نيست مال غير را مال خود معرفي کند و عملياتي نسبت به آن مال شده باشد براي مثال از سوي دادگاه مال به مزايده گذاشته يا توقيف شود و... آن شخص کلاهبردار محسوب می‌شود و در اين حالت معرفي‌کننده مال ضامن و مسئول جبران خسارت به صاحب مال است.

اگر فروشنده مال غير، بدون علم و آگاهي از اينکه مال متعلق به ديگري است و بدون سوءنيت، مال غير را بفروشد، در اين حالت انتقال‌دهنده مسئوليت کيفري ندارد اما او معامله‌هاي فضولي انجام داده است يعني معامله‌اي براي ديگري تشکيل داده است بدون آنکه نماينده يا ماذون از طرف او باشد. معامله فضولي قبل از آنکه از سوي مالک تاييد يا رد شود مانند موجود بي‌جاني است که نمی‌تواند منشا اثر شود مگر آنکه مالک آن را اجازه کند.این مورد درباره فروش ارث هم صادق است؛ یعنی گاهی پیش می‌آید که بعد از فوت خصی، تعدادي از ورثه آپارتمان موروثي را به ديگري می‌فروشند.

باید بدانید که برابر قانون هر يک از وراث فقط می‌توانند سهم‌الارث خودش را بفروشند و اگر با سوءنيت بيش از سهم خود را منتقل کند تحت عنوان فروش مال غير قابل تعقيب است. اما در مورد منتقل‌اليه (خريدار) وي بايد توجه داشته باشد که اولاً در اموال موروثي تمام وراث بايد با وي وارد معامله شوند تا او مالک کل مال به حساب بيايد در غیر این صورت فقط وي مالک سهامی‌ می‌شود که ورثه اجازه معامله را داشتند و براي بقيه بايد با ساير وراث وارد معامله شود حتي اگر انتقال‌دهنده سهم همه وراث را به وي فروخته باشد.ثانيا،ً در صورت عدم رضايت ساير وراث، خريدار با آنان به‌قدرالسهم خريداري‌شده شريک می‌شود و مقررات حاکم بر اموال مشاعي بر روابط آنان حاکم است.
 
نمونه شکايت از انتقال مال غیر

رياست محترم دادسراي عمومی‌و انقلاب ...
با سلام
احتراما به استحضار می‌رساند اينجانب/اينجانبان... از آقاي/خانم... به عنوان انتقال مال غير و کلاهبرداري شاکي هستم با اين توضيح که متهم در تاريخ ... يک باب آپارتمان به پلاک ثبتي ... متعلق به اينجانب را با سند عادي بيع نامه مورخ ... تنظيمی‌در بنگاه ... به آقاي ... فروخته است. لذا تقاضاي تعقيب و مجازات وي را دارم.
    ۱- شاکي ... به نشاني ...
    ۲- متهم ... به نشاني ...
    ۳- دلايل شکايت ... (گواهي گواهان، رونوشت مصدق سند رسمي، رونوشت مصدق مبايعه نامه ...)
    امضا...
 
نمونه درخواست توقيف اموال متهم

بازپرس محترم شعبه ...
با سلام
احتراما در پرونده کلاسه ... شکايت اينجانب ... عليه آقاي ... داير بر کلاهبرداري با توجه به دلايل ابرازي و موجود در پرونده خواهشمند است مطابق ماده۷۴ قانون آیين دادرسي دادگاه‌هاي عمومی‌و انقلاب در امور کيفري درخواست تامين ضرر و زيان اينجانب را که مستقيما از وقوع جرم حاصل شده است به ميزان ... ريال صادر فرماييد.
امضا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۰۲:۱۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
سلام من طبقه دوم خونه رو به اسم دخترم گذاشته بودم تو نوبت سند وطبقه سوم رو به اسم اون یکی دخترم گذاشته بودم تو نوبت سند که به سن قانونی نرسیده بود با شوهرم اختلاف داشتیم طبقه سوم رو انصراف داد ولی دوم واول که به اسم خودم بود ونتونست من دوباره طبقه سوم رو از شوهرم خریدم قولنامه دارم و طبقه دوم رو هم از دخترم خریدم حالا دوباره گذاشتم تو نوبت سند ولی شوهرم به جرم انتقال مال غیر ازم شکایت کرده باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
علیمراد یهیایی
۰۶:۱۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
اینجانب مغازه خودرا بمدت ۳ سال به فردی اجاره دادن بعد از گذشت ۵ماه از شروع قرارداد مستاجر مغازه را به کس دیگری اجاره داده که در قولنامه حق واگذاری را نداشته ودو برابر هم اجاره بها میگیره لطفا راهنمایی کنید وجرمش چیه
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۰۳:۲۵ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
سلام ملکی را نبود یکسال و نیم پیش پیش خرید کردم و الان حدودا یک سال است در آن سکونت دارم الان بعد از گذشت یکسال فردی اظهار نامه ای مبنی بر اینکه صاحب زمین است و سازنده بدون اجازه او ملک را فروخته برایم اظهار نامه فرستاده الان باید چکار کنم تکلیف من چیست
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۳:۲۰ ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
سلام. من اسفند ۹۵ اتومبیلی رو بصورت قولنامه دستی خریدم. فروشنده سند ماشین به نامش نبود و سند به نام یک فرد دیگه توی یک شهر دیگه بوده. شاهد معامله هم همسرم بوده. دو ماه پیش همسر من مالک اصلی خودرو که سند،به نامش بود رو پیدا کرده و ماشین رو به نام خودش سند زده. حالا من چطور میتونم اتومبیلم رو از همسرم بگیرم؟ممنون میشم جواب بدید. اگر بهترین و کم عارضه ترین راه قانونی رو بگید ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
آراد
۱۳:۱۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
سلام یک جاعل یک خانه یک طبقه من رو با جعل یک فقره مبایعه نامه جعلی به شخص دیگر فروخته است و اون شخص که خانه را از جاعل خریده مبادرت به ساخت کرده و دو طبقه به خانه اضافه کرده...من طرح دعوا کردم.به نظرتون تکلیف اون دو طبقه که شخص خریدار مبادرت به ساخت کرده چ میشود..ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۰:۰۹ ۱۵ دی ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید اگر مالک خودروی خود رو را فروخته باشد ولی سند ماشین را دراختیار شخص قرار نداده باشد حکمش چیست
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۰:۰۹ ۱۵ دی ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید اگر مالک خودروی خدرو را فروخته باشد ولی سند ماشین را دراختیار شخص قرار نداده باشد حکمش چیست
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۲:۰۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
من ازیه کلاهبردار شکایت کردم وبرای دادگاه هم ثابت شدو اونو گرفتن وبه زندان انداخته اند ولی الان چندین ماهه که خبری نشده به دادگاه هم رفتم میگن حالا برو بعدا برات ابلاغیه میاد دوباره میگن پرونده رفته آگاهی آگاهی میگه پرونده رفته دادگاه خلاصه هیچکس جواب نمیده شما بگید چکار کنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
قویدل
۲۲:۵۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
نجاتم بدید
Iran (Islamic Republic of)
قویدل
۲۲:۵۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
باسلام
مدت دوسال پیش پدرم زنی را به همسری خود گرفته . که شرط ازدواجشان این بود که سه دانگ از منزل پدری من رابه صورت امانت به ایشان بدهد که بعد از عقد دوباره سه دانگ را به پدرم برگرداند . به دلیل نارضایتی فرزندان این خانم بابت ازدواج مجدد. که پدرم این کار راکرد وبعد از ازدواج منکر این قضیه شد . تنها شانسی که اوردیم وکیلی که گرفتیم در این خصوص به ما گفته که چون پدر شما زیر قولنامه رو امضا کرده کاری نمیشود کرد فقط یه قسمتی رو پدرم تو این قولنامه امضا نکرده که این خانم سه دانگ از خانه را از پدرم خریداری کرده به مبلغ 80 میلیون . چون امضا پدرم بابت دریافت پول نیست فقط باعث امیدواری ما شده که چند روز پیش رای صادر شده که بنفع خانم میباشد . وحدود 20 روز حق اعتراض وجود دارد . خواهش میکنم راهنمایی کنید که ایا امکان دارد که پدرم این سه دانگ خانه را پس بگیرد . ایا اعتراض ما مبنی براینکه پدرم پولی رو دریافت نکرده وگردش حساب تمام حسابهای خود را دربه بانک ارائه دهد . ایا جای امیدواری هست . خواهش میکنم پاسخ سوالم را بدهید . با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۰۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۶
باسلام فرزندی فروش ماشین پدری بکند و مالک ماشین با پسر خود که در یکجا ساکن باشد باهم تبانی کردهباشند و تا سه ماه بعد هیچ گونه اظهار نظری در مورد مال نکند بعد سه ماه بعد که پسر خود را متواری داده است اقدام به شکایت شخصی که مال را خریده است . ایا جرمی متوجه مالک هست یانه لطفا جواب ایمیل کنید با تشکر؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۰۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
در سال 72 برای مادرم ارثی به مبلغ 70 میلیون تومان از فروش ملک و املاک های پدرش به ایشان تعلق گرفت که بردارم با دریافت وکالت با همراهی دایی ام نسبت به نقل و انتقال آن اقدام کرد حال که مادرم در تاریخ 95/09/17 فوت کرده درحال حاضر پدرم طفره رفته و بردار بزرگم که حامل دریافت پول بوده را قیم میداند و هیچگونه انحصار ورثه ای هم تا اکنون 96/07/04 انجام نشده و انجام نمیدهند تکلیف اینجانب بعنوان یکی از وراث چیست و آیا ملکی را که ایشان دارند می توانند به صورت گفتاری و شفاهی به خواهرم واگذار کند . لطفا مرا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۶
سلام این جانب باشخصی ملک به ملک معاوصه کردم وشخص قرار شد ۳ماه سند بزند ودو طرف وکالت به همدیگه دادیم وشخص مورد نظر ملک منو فروخته وبعد از فروختن چند ماه طول کشیده وحالا آمد اقرار کرده در دفتر خانه ووکالتی که من به ایشان دادم برگردانده وکالتو باطل کرده حالا تکلیف آن شخص که خریده چه میشود
Lithuania
حمید رضازاده
۰۲:۵۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
سلام اینجانب ساختمانی رو در سال 83طبق ارائه اسنادی از قبیل بنجاق اصلی زمین و طبق تابیده شورای وقت در بنگاه معامله کردم پس از 13سال خانمی ادعا بر ملک خود که من خریداری نموده ام کرده است آیا مسولیت این خسارت به عهده بنگاه و شورا است لطفا راهنمایی بفرماید
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۹:۵۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام بنده یک دستگاه ماشین وانت نیسان از شخصی شرایطی خریدم ولی بعداز دوماه سرگردونی ماشین بهم نداد تا اینکه مجبور م کرد ماشین بهش بفروشم وتوسط چند نفرواسطه ماشین بهش فروختم ولی پول منو نداد گفت بیا باهم ماشین لیزینگی جدید بخریم به اتفاق هم رفتیم وماشین خریداری کردیم وطرف شد خریدار من شدم شاهد ولی بعد از خریدن ماشین جدیده باهمدیگه اختلاف افتاد بین من وطرف مقابل ولی در زیر قولنامه قبلی ذکر کرده که من سهم شراکت دارم واز اون امضا گرفتم ولی طرف رفته قولنامه رو باطل کرده و به اسم زنش نوشته ومن مندم چکار کنم ایا میتونم شکایت مال غیر کنم
Iran (Islamic Republic of)
Sajjad
۲۲:۵۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
سلام
بنده يك دستگاه ماشين از يكي از دوستان به صورت قول نامه دستي كه شاهد هم امضا كردن خريداري نمودم ماشين به نام دوست بنده نبود اون هم از دوستش خريداري كرده بود كه بعدش به من داد زماني كه درخواست كردم براي سند زدن و پلاك چند ماهي دست دست كرد بعد من پول لازم شدم قصد فروش كردم ماشينو اماني دادم به دوست مشتركمون كه بفروشه اين اقا بون اطلاع من با وجود اينكه قول نامه دارم ازشون وكالت فروش رو به اسم دوست مشركمون زده الان طرف انكار ميكنه واينكه من نه پولي نه سندي نه ماشيني هيچي دستمو نگرفت چجوري و باچه مضموني شكايت كنم منون اگه راهنمايي كنيد
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۰۴:۰۳ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
سلام
بنده یک اپارتمان در طبقه دوم از بنگاهی در تهران خریداری کرده ام بدون اینکه سندی رویت شود
الان بعد از پنج ماه فهمیدم که با کسی که معامله کردم صاحب ملک نبوده اظهارات وی مبنی بر صاحب ملک دروغی بیش نبوده و واحد من به کسی دیگر توسط صاحب واقعی مال فروخته شده است
به من پیشنهاد طبقه اول را داده انند
ایا با شکایت میتوانم طبقه دوم را خریداری کنم؟
پیشاپیش تشکر میکنم
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۰۴:۰۰ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
سلام
بنده یک اپارتمان در طبقه دوم از بنگاهی در تهران خریداری کرده ام بدون اینکه سندی رویت شود
الان بعد از پنج ماه فهمیدم که با کسی که معامله کردم صاحب ملک نبوده اظهارات وی مبنی بر صاحب ملک دروغی بیش نبوده و واحد من به کسی دیگر توسط صاحب واقعی مال فروخته شده است
به من پیشنهاد طبقه اول را داده انند
ایا با شکایت میتوانم طبقه دوم را خریداری کنم؟
پیشاپیش تشکر میکنم
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد صامت
۰۳:۵۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۵
باسلام طبق رسید امانی یکی از همکاران جواهراتی از اینجانب جهت انجام کاری دریافت نمود در صورتی که قصدش تصرف وانتقا ما غیر وکلاهبرداری وده ظرف سه اجناس را با ملکی بدوت اذن من معاوضه نمود وبدین صورت اموال مرا برده وهیچ پرداختی هم تا کنون نداشت باطرح شکایت کیفری راه بجایی نبردم ایا به اتهام کلاهبرداری میتوانم طرح دعوی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۵
یکدستگاه پژوه بامدارک کامل خریدداری که بعدازیکسال فروش مال غیردراومده ومن هم بدون اطلاع که فروش مال غیربوده فروختم که طرف بعدیکسال شکایت کرده که ماشین به علت فروش مال غیرتویف است ومن هم میخاهم شکایت اون طرفی کنم که بهم ماشین داده چه شکایتی وچی بگم که به حقم برسم؟؟؟؟ممنون میشم راهنمای کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۲ شهريور ۱۳۹۵
با سلام من خط موبایلی داشتم که خانم سابق من بدون اجازه من سند را به نام خودش انتقال داده است و هم اکنون متوجه شدم ... ایا جرم دولتی و عمومی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
سلام
شوهرم دفتريار دفتر خانه اسناد رسميه
كه متاسفانه بي خبر از شوهرم اونجا كلاهبرداري و انتقال مال غير انجام ميشده و اكثرا امضا ايشون جعل ميشد
اگر بي اگاهي به شرايط امضا در يكي از سندا واقعي باشد حكم ان چيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۸ تير ۱۳۹۵
2 سال پیش یک دستگاه کامیون را پس از 3 دست فروش خریدیم وسند ان را به نام خود منتقل کردیم امسال شخصی رفته وشکایت کرده که این خودرو سال 87 توسط صاحب اولیه با قولنامه دستی به ایشان فروخته شده است اگر چنانچه ماشین به ایشان برسد ایا ما باید از صاحب قبلی شاکی شویم وپول خود را دریافت کنیم یا از صاحب اولی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام اینجانب در سال93 از یک خانمی یکدستگاه آپارتمان رهن کردم که بعد از چند ماه سکونتم متوجه شدم 1/5 دانگ متعلق به برادرایشان است از زمانی که برگه دادگاه بمن ارجاع شد من اعتراض شفایی کردم ولی خانم( موجر) اظهار نمودند مشکل را حل میکنم تا اینکه در طی این دو سال چندین بار بنده را به دادگاه احظار نمودند ولی موجر از پرداخت ودیعه ابنجانب طفره میرود تا اینکه اخیرا حکم پلمب را برادر ابشان گرفته ولی موجر توجه به حکم نمبکند ومن نمیتوانم اثاثیه خود را بدون اخذ ودیعه بیرون ببرم و حکم میخواهت اجرا شود .
پلمب شدن متزل برای موجر و برادرش مهم نیست چون ملک ورثه ای است و هر کدام دارای زندگی مرفه هستند لطفا راهنمایی فرمایید.
حال سوال
جزای عمل موجر چیست؟
اگر منرل پلمب شود و اثاثیه من داخل بماند چه میشود
آیا من میتوانم تامبن ضرر و زیان داشته باشم
آیا من سود پول خود را میتوانم از ایشان بگیرم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سیروس
۲۳:۵۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
با تشکر از شما. من اپارتمانی را دو سال قبل پیش خرید کرده ام و با توجه به اینکه. سازنده یک سال پیش بایستی ان را تحویل میداد که نداده است از سند مادریعنی سند زمین هم وام گرفته ایا خریداران میتوانند شکایت کیفری فروش مال غیر کنند
Iran (Islamic Republic of)
نگهبان
۱۲:۱۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
باعرض سلام وادب. پس از فوت پدرم منزل پدری را به اسم مادر انتقال دادیم. برادر بزرگتر که همه مدارک دستش بود . چون ادم خشن وپرخاشگر ومعتاد بود مادرم به شدت از وی می ترسید لذااز بی سوادی مادرم استفاده نموده وکالتی از مادرم در زمان حیاطش می گیرد . البته فرصت نمکند . ومخفیانه با یکی از دفتر خانه ها که از دوستان صمیمی وی بوده بدون گرفتن استعلام فوت یک ماه بعد از درگذشت مادرم سند را به نام خودش می زند. حال که ما متوجه شدیم . چند بار گفت من حق شمارا می دهم اکنون متوجه شدیم احتمالا توسط دوستش احتمال جعل کردن سند دست نویس از مادر بی سوادم دارند به تاریخ قبل از فوت . این را بگویم مرگ مادم نیز بسیار مشکوک بود زمان فوتش پسر برادرم وبرادرم درکنارش بودنند ومارا تازمان خواکسپاری که با عجله وسرعت توسط برادرم انجام شد.که انهم فقط پس از چند ساعت از مرگش می گذشت مطلع کردند تشخیص سکته بوده درحالی که درسر مادرم اثارخونریزی دیده می شد. لطفا مراحل شکایت کیفری وابطال سند چگونه است وما برای رفتن حق خود اول از کجا شروع کنیم با تشکر از راهنمای شماا
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۲۲:۰۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
مدتی پیش خودرو یی فروختم وکل سن ماشینو به نمایشگاه تحویل دادم بعد از دو روز بهم تماس گرفتن که سند تنظیم شده وبرو امضا کن چون طرفت هم فروخته خودرو رو بنام خریدار جدید تنظیم شده موضوع هم مال شش ماه پیش بوده الان طرف رفته شکایت کرده که تو فروش مال غیر کردی رفتی بنام کسه دیگه چرا تنظیم کردی البته لازم بذکر است که من سند خودرو را تحویل نمایشگاه دادم رسید هم دارم قصد دارن از من پول بگیرن ایا من با رسید که از نمایشگاه دارم باز مشکل دارم لطف کنین زود جواب بدین چون دادگاه نامه داده برم ترو خدا زود جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۵:۴۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
باسلام من درمنطقه ازاد تجاری به عنوان دلال کالای تحت عنوان کالای اضافه انباری وبلا صاحب از یک انباردارمنطقه ازاد دراختیار یک نفر به عنوان خریداردرمنطقه ازاد گذاشتم که بعداز خروج کالا ازمنطقه ازاد توسط خریدار معلوم شدکه کالا اضافه انباری وبلاصاحب نیست که انباردارازمال کسی برداشته وتحت عنوان کالای بلاصاحب دراختیار من گذاشته حال باتامین وثیقه ازادهستم باتوجه به اینکه هم انباردار وهم خریدار به مراجع قضایی معرفی کرده ام وانها هم با تضمین ازاد هستن حال چه مجازاتی برای من که از مسروغه بودن مال اطلاعی نداشتم وسابقه محکومیت قبلی هم ندار م مراجع قضایی میتوانند اعمال کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
اسدالله
۱۵:۰۷ ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
ازچه طریقی مطع شوم
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۷:۵۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۳
پدر من زميني را گرفته باسند بعد فروشنده همان زمين را به كسي ديگر فروخته است .و ازما شكايت كرده پدر بنده به جرم خريد مال غير قرار است به دو سال زندان محكوم شود ما بايد چه كار كنيم تورا به خدا يي كه ميپرستي جواب بده ..
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
باسلام
مدتی پیش ماشینی را از دوستم قولنامه کردیم به این صورت که،کل مبلغ خودرو بیست میلیون تومان.پرداختی های بنده بصورت پنج تومن نقد و پنج تومن بعد از فروش خودرو توسط من و ده تومن هم موقع تنظیم سند پرداخت کنم.زمان خرید گفتم که من نقد کم دارم نمیشه و وسعم نمیرسه بخرم.گفت عیبی نداره میفروشی میدی و اون پنج تومن بعد از فروش رو نوشتیم.الان بعد از سه ماه من نتونستم ماشینش را بفروشم چون چپی هست و نصف اتاق عوضه.خودرو هم زانتیای 84 هستش.اینا همش منو تهدید میکنن که پول بده و اگ ندی شکایت میکنیم.بعد،از یکی از دوستان فهمیدم که ماشین دستش امانت بوده و ایشون به من نگفتن ماشین امانته و فروختن به من.صاحب ماشین به من گفت که اونا هیچ مدرکی ندارن که ماشین مال اوناست.میخاستم بدونم میتونن منو شکایت کنن ؟یا اگ من شکایت کنم ، خودم رو جرمی بهم نسبت میدن؟ممنون میشم راهنمایی کنید چون از خواب و خوراک افتادیم مدتیه مرسی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۴۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
سلام .سوال..مالکی که اول ملک را به کس با مبایه نامه و کد رهگیری بفروشه.و در مبایعه نامه هم ذکر شده فرشنده حق وام گرفتن را ندارد..ولی میرود وام میگرید.. و از انتقال سند خود داری میکنند..ای جرم فروش مال غیر انجام شده.دوم ایا بانک باید پولش را کی بگیرد. از مالک یا خریدار ملک؟
United States of America
مسعود
۱۲:۳۳ ۲۱ مهر ۱۳۹۳
باعرض سلام. ویلایی راخردیدم که زمین ان متعلق بشخص دیگریست وفروشنده بدون مستندات کافی فقط دران احداث بناکرده وبه من فروخته .بعدازدوسال تکلیف من چه میشود
Iran (Islamic Republic of)
مانا
۱۴:۲۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۳
سلام، من یک واحد پیش خرید کردم قبل از تحول واحد به بنده، واحد توسط شریک فروشنده به اجاره داده شده استريال این چه حکمی دارد
آخرین اخبار