رحمت الله حافظی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

افزایش زمان معاینه فنی خودروها قتل غیر عمد است/افزودن بنزن به شبکه سوخت رسانی مهمترین عامل مرگ و میر در ایران

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: افزایش زمان معاینه فنی خودروها و نیز صدور گواهی معاینه فنی بدون معاینه مثل قتل غیر عمد است.

رحمت الله حافظی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از چالش‌های زیست محیطی به عنوان یکی از مهمترین فعالیت‌های شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم یاد کرد و اظهار داشت: یکی از موارد مهمی که در خصوص معضلات زیست محیطی باید به آن توجه داشت، این موضوع است که بر اساس اعلام بانک جهانی در سال 2006 دولت ایران هرساله متحمل پرداخت 8 میلیارد دلار خسارت ناشی از آلودگی هوا می‌شود.

وی به ارائه گزارش‌های وزارت بهداشت در خصوص 2724 مرگ، 2522 بستری قلبی و 4525 بستری تنفسی منتسب به آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: تمامی این آمارها به دلیل وجود ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون است که از راه سیستم تنفسی و ریه وارد خون شده و صدمات جبران ناپذیری را ایجاد می‌نمایند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورایاری‌های شهر تهران نمودار  منحنی‌های گزارش شده در خصوص ذرات کمتر از 2.5 میکرون از سال 88 تا 89، تا امروز را بسیار وحشتناک و صعودی دانست و افزود:  اینکه چه عواملی سبب این امر می‌شود، سوالی است که باید به آن پاسخ داد.

حافظی ادامه داد: وقتی در پتروشیمی مایعی را وارد شبکه سوخت رسانی کردند و اسم آن را بنزین گذاشتند و زمانی که نماینگان مجلس زمان معاینه فنی خودرو‌های از 2 سال به 5 سال دادند، اینها هم عواملی بوده که در روند صعودی ذرات 2.5 میکرون و ایجاد بیماری‌ها و مرگ و میر موثر بوده است.

وی افزود: با توجه به تاثیر بنزین در بروز سرطان می‌توان فهمید که چرا سن بروز سرطان در ایران نسبت به سایر کشورها زودتر بوده و چرا رتبه نخست البته به سرطان در دنیا هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با یاد آوری اینکه افزایش زمان معاینه فنی از 2 سال به 5 سال یکی از عوامل موثر در تشدید آلودگی هوا، مشکلات زیست محیطی و ابتلا به بیماری‌ها است، افزود: اینکه تعداد مراکز معاینه فنی محدود و فاقد استاندارد‌های لازم است، درست؛ اما عمل در واقع پاک کردن صورت مسئله است.

حافظی در ادامه افزایش زمان معاینه فنی از 2 سال به 5 سال و نیز صدور گواهی معاینه فنی بدون معاینه را در واقع مانند قتل غیر عمد دانست و تاکید کرد: این موضوع نیازمند مداخله قوه قضاییه و نیروی انتظامی است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: اگر مراکز معاینه فنی استاندارد نیستند، بگوئید کدام استاندارد را قبول دارید و آنان را مکلف به اعمال آن استاندارد نمایید، ضمن اینکه کمبود مراکز معاینه فنی نیز با تدابیر و سیاست‌های مسئولان در طول 2 سال قابل جبران خواهد بود.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این تصمیمات غیر اصولی آسیب جدی را به سلامت مردم وارد خواهد نمود، تصریح کرد: بررسی این موضوع نیازمند برپایی یک نشست چند روزه است.

حافظی با عنوان اینکه نمایندگان مجلس مسئله آلودگی هوا را تنها در تهران می‌دانند افزود: باید پرسید چرا شهر سنندج به عنوان عروس شهرهای کشور دچار آلودگی هوا شد که اکنون شاهد لغو پرواز‌های آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که اقدامات مهمی در شهرداری تهران از جمله  تعویض کاتالیست تاکسی‌ها، از رده خارج نمودن تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده و نصب فیلتر دوده در خودرو‌های دیزلی انجام شده و اقدامات موثر دیگری نیز در دستور کار است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اساس ، مهمترین ، ذرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۰۹:۴۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
دولت و مجلس باید اجازه بدن که خودروهای کوچک و کم مصرف خارجی بدون عوارض کمرکی وارد کشور بشه تا مردم و خودروسازها به سمت خرید و تولید این خودروها کشیده بشن..
Iran (Islamic Republic of)
ali
۲۱:۰۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
خودروهای ایرانی که ازکارخانه بیرون نیومده باید ببریم معاینه فنی!!!!!!
درضمن چه دلیلی داره که پایتخت مشکل الودگی داره همه خودروهای سطح کشور بایدمعاینه فنی داشته باشند؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۱۸:۲۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
آقای حافظی عوض معاینه فنی به فکر تذکر خودرو سازان باش كه ماشین بی کیفیت تولید می کنند
Iran (Islamic Republic of)
اقا محمد
۱۷:۳۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
هر موقع ماشینهای ما دارای فن مورد تایید کارشناسان قرار گرفتند انموقع باید در مورد معاینه فنی صحبت کرد معاینه فنی یگ چیزی اضافی برای خودروهای ساخت ایران است ورق بدنه پراید
را اگر با یک انگشت فشار بدی فرو می رود معاینه
فنی چنین خودروها ی به چه درد می خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
معاینه فنی یه اقدام کاملا تشریفاتی است که از طرف شهرداری ها انجام میگیره و فقط بعد مالی قضیه رو در نظر دارن و کسی هیچ اعتنایی به سالم بودن و تست فنی خودرو نداره.بارها اتفاق افتاده که مراکزی حتی بدون رویت ظاهر خودرو اقدام به صدور کارت معاینه کردن.
Iran (Islamic Republic of)
اقا محمد
۱۶:۵۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
جناب .بزرگوار با سلام
به خدا قسم من معاینه فنی را فقط داخل حیات
بدون وارد شدن به دستگاه گرفته ام سه دقیقه هم طول نکشید شما این مسعله را با وجود خودروهای بی کیفیت ایران که پول کامل یک دستگاه بنز خارجی را دارد یکی می دانید معاینه
فنی خودروهای ساخت ایران باچنان وضعیتی
به این اندازه هم جای تشکر دارد.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۵:۰۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
معانه فنی خودرو خیلی مفید است بنده پس از معاینه فنی پی به مشکل ترمز خودرو خود برده نسبت به حل آن اقدام نمودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
اگر شما واقعا راننده باشید برای تشخیص مشکل خودرو نیازی به عیب یابی نیست خودتون میفهمید
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۲:۵۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
بی کیفیتی ماشینها قتل غیر عمد نیست اونوقت افزایش زمان معاینه فنی قتل غیر عمده
آخرین اخبار