ساری /

برگزاری دومین همایش ملی هنر تبرستان در دانشگاه مازندران

دومین همایش ملی هنر تبرستان در دانشگاه مازندران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران در این همایش با تبیین دستاوردهای نخستین همایش تبرستان گفت: دستاوردهای نخستین همایش هنر تبرستان که به طور عام به مباحثی از قبیل ادبیات، معماری، شهرسازی و هنرهای صناعی پرداخته بود ما را بر آن داشت تا با دیدی اختصاصی و تخصصی به معماری بومی منطقه‌ای از گذشته‌های دور که از دیلمان تا استرآباد را در بر می‌گرفت، بپردازیم.

غلامرضا ملکشاهی افزود: سعی ما بر این است گنجینه قومی هنرهای بومی که مربوط به این منطقه می‌شود را مورد شناسایی قرار دهیم تا این فرهنگ بومی به هویت ما تبدیل شود.

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران تصریح کرد: اقلیم با معماری یک رابطه تنگاتنگ دارد و گذشتگان و نیاکان ما از گذشته‌های دور با توجه به ویژگی‌های طبیعی منطقه که در یک منطقه معتدل و مرطوب هستیم سعی کردند خودشان را با ویژگی‌های طبیعی منطقه وفق دهند.

وی ادامه داد: این فرهنگ بومی که از گذشته‌های دور آمده و شکل گرفته اگر مورد شناخت قرار نگیرد به مرور زمان پدیده‌هایی مثل جهانی شدن، تفاوت نسل‌ها بعضی از این‌ها را از بین می‌برد و در جامعه کلی حل می‌کند و باید مورد شناخت قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری و دبیر علمی دومین همایش ملی هنر تبرستان در کارگاه آموزشی دومین همایش ملی هنر تبرستان هدف از توسعه پایدار را در کاهش مصرف انرژی، حفظ محیط طبیعی و افزایش آسایش و سلامت و روشی برای اطمینان از کسب زندگی بهتر برای نسل حاضر و آینده با ابعاد مختلف دانست.

ماریا کرد جمشیدی با اشاره به دیدگاه‌های پایدار در معماری اظهار داشت: سه دیدگاه فرهنگی و اجتماعی، اقلیمی زیست محیطی و دانش بومی را می‌توان برای پایداری در معماری ذکر کرد.

کرد جمشیدی تصریح کرد: طراحی براساس صرفه‌جویی در مصرف منابع براساس چرخه حیات و طراحی انسانی سه اصل ضروری در طراحی پایدار است.

دبیر علمی دومین همایش ملی هنر تبرستان، انرژی و توسعه پایدار را مهم‌ترین بحث در توسعه پایدار دانست و خاطرنشان کرد: توسعه پایدار در معماری پایدار شامل معماری پایدار، معماری سبز، معماری زیست محیطی و معماری اکولوژیکی است.

وی در ادامه به اصول معماری پایدار اشاره کرد و ادامه داد: حفظ انرژی، طراحی اقلیمی، کاهش از منابع جدید مصالح، بر آوردن نیازهای ساکنان و هماهنگی با سیاست کلی‌گرایی از جمله اصول معماری پایدار به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران با تبیین طراحی اقلیمی و کاهش مصرف انرژی به دو روش فعال و غیر فعال اشاره کرد و گفت: روش غیرفعال عبارت است از استفاده از انرژی خورشیدی به طور مستقیم و بدون استفاده از تجهیزات مکانیکی که البته در روش فعال ذخیره انرژی خورشیدی یا همان جمع‌آوری و انتقال گرما توسط تجهیزات مکانیکی صورت می‌گیرد./ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.