معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی:

شکست انحصار دانش فنی فرآیند "تولید آمونیاک" در کشور

شعری مقدم گفت: با امضای نخستین قرارداد "تجاری‌سازی دانش فنی ایرانی" فرآیند تولید آمونیاک، امروز سد دسترسی نداشتن به تکنولوژی تولید آمونیاک در ایران شکسته شد به طوری که علاوه بر صرف جویی ارزی در مبلغ لیسانس، صرفه جویی ارزی قابل توجهی نیز در ساخت تجهیزات اصلی واحد صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس شعری مقدم در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در شرکت ملی پتروشیمی ایران برگزار شد در رابطه با اعطای لیسانس بومی‌سازی واحد تولید آمونیاک اظهار داشت: بدنه کارشناسی صنعت نسبت به استفاده از دانش بومی‌سازی شده داخلی مقاومت می‌کند و این ریسک را به‌سختی می‌پذیرد که استفاده از لایسنس‌ها و تکنولوژی‌های خارجی را که سالها استفاده کرده است با دانش داخلی جایگزین کنند.
 
وی افزود: این مسئله نیاز به وجود یک مدیریت ریسک‌پذیر و آگاه دارد که خوشبختانه در شرکت شیمیایی لاوان این دید وجود داشت و ما توانستیم نخستین قرارداد تجاری‌سازی دانش فنی ایرانی فرآیند تولید آمونیاک را با این شرکت امضا کنیم.
 
شعری مقدم تاکید کرد: هم اکنون اقدامی در این صنعت صورت گرفت زمینه را برای توسعه این صنعت فراهم کرد. با این کار گامی موثر در جهت حمایت از توان داخلی برداشته شد.

معاون وزیر نفت با بیان طرحهای ما مدت هاست معطل خرید تکنولوژی است گفت:‌ طرحهای آمونیاک ما که تاکنون به‌دلیل تحریم‌ها معطل تکنولوژی مانده‌اند، از این پس با تکنولوژی بومی‌سازی شده ایرانی می‌توانند فعالیت کنند.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: من به این اعتقاد ندارم که ما برای دستیابی به دانش باید از ابتدا به اختراع چرخ بپردازیم بلکه باید مثل ژاپن، دانش موجود جهان را گرفته با ارتقای دانش موجود، آن را متعلق به خود کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد:‌ با امضای نخستین قرارداد تجاری‌سازی دانش فنی ایرانی فرآیند تولید آمونیاک، امروز سد دسترسی نداشتن به تکنولوژی تولید آمونیاک در ایران شکسته شد.

همچنین محمود حاجی محمدی مشاور مدیرعامل و مدیر تجاری سازی شرکت پژوهش و فناوری اظهار داشت: با امضای اولین قرارداد اعطای لیسانس ایرانی واحد تولید آمونیاک، با ظرفیت 2050 تن در روز، با شرکت شیمیایی لاوان، این دانش فنی وارد مرحله تجاری سازی می شود.
 
وی افزود: با امضای این قرارداد، دانش فنی فرآیند تولید آمونیاک از انحصار شرکت های خارجی درآمده و علاوه بر صرف جویی ارزی در مبلغ لیسانس، صرفه جویی ارزی قابل توجهی نیز در ساخت تجهیزات اصلی واحد صورت خواهد گرفت.

حاجی محمدی تاکید کرد: آمونیاک از فراورده مهم پتروشیمایی است که تولید آن در جهان قدمتی بیش از یک قرن دادرد. 

امونیاک اهمیت زیادی در صنایع شیمیایی دارد، به طوری که خاستگاه نیتروژن همه ترکیبات آلی تولیدی از آمونیاک است. آمونیاک یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی در صنایع مختلف است که در تولید کوهای شیمیایی، صنایع رنگ سازی، پلاستیک‌ سازی، مصارف سرمایشی و سل های تولید برق کاربرد دارد با این حال مصرف عمده آمونیاک در تولید کودهای شیمیایی است.

گفتنی است اولین واحد پتروشیمی تولید آمونیاک در ایران در سال 1342 با ظرفیت 100 تن در روز به بهره برداری رسید. دومین واحد امونیاک در سال 1349 در پتروشیمی رازی با ظرفیت 1000تن در روز در شیراز به بهره برداری رسید تا به امروز حدود هشت واحد دیگر با مجموع ظرفیت 12000 تن در روز در ایران در حال فعالیت بوده و حدود هشت واحد دیگر با ظرفیت 16500 تن در روز در حال ساخت و دست برنامه است. در مجموع با احداث و تکمیل واحدهای جدید، ظرفیت تولید امونیاک در کشور به حدود 28500تن در روز افزایش خواهد یافت. 

شایان ذکر است شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت مهندسی و طرای همپا(هدکو) براساس همکاری مشترکف در سال 1392 برای اولین بار در ایران، موفق به کسب دانش فنی فرایند تولید آمونیاک گردید. این دانش فنی تاکنون در انحصار شرکت‌های خارجی بوده است.

لازم به ذکر است ایران یکی از قطب های تولید آمونیاک در جهان و خاورمیانه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار