عضو کمیسیون عمران مجلس؛

مسکن اجتماعي تبديل به مسکن اشتباهي نشود/عقب نشيني وزير "راه وشهرسازي" در رونمايي از طرح "مسکن اجتماعي"

جزئیات مسکن اجتماعی و حمایتی دولت تدبیر وامید از زبان عضو کمیسیون عمران مجلس بیان شد، این در حالی بود که درتبلیغات گسترده رونمايي از طرح مسکن اجتماعي توسط آخوندي وزير راه وشهرسازي اعلام شده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جزئیات مسکن اجتماعی و حمایتی دولت تدبیر وامید از زبان عضو کمیسیون عمران مجلس بیان شد، این در حالی بود که درتبلیغات گسترده رونمايي از طرح مسکن اجتماعي توسط عباس آخوندي وزير راه وشهرسازي  اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش خسروی عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه مسکن اجتماعی و حمایتی به منظور باز کردن مشکل مسکن کشور است گفت: در این طرح باید تمامی مسئولان کشور کمک کنند و تمامی جوانب مسکن را مدنظر قرار دهند.  

 وی در ادامه افزود: مسکن اجتماعی، حمایتی، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بازار رهن ثانویه، ایجاد صندوق سرمایه گذاری مسکن از جمله طرح‌هایی است که در این دولت برای کنترل بازار مسکن مطرح شده است.  

خسروی دربرنامه تلویزیونی پایش تصریح کرد: برای طرح مسکن اجتماعی و حمایتی 10 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و 175 میلیارد تومان طی 4 سال برای صندوق سرمایه‌گذاری مسکن در نظر گرفته شده است.  
 
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه 150 هزار مسکن اجتماعي در سال ساخته مي شود،افزود: 70 هزار خانوار توسط خود  افراد  و 80 خانوار نیز از طریق شهرداری و امور خیریه خانه‌دار می‌شوند.  
 
خسروی در ادامه اظهار داشت: 250 هزار خانوار نیز از طریق مسکن حمايتی و 140 هزار خانوار نیز از طریق سکونت‌گاه‌های غیررسمی به جمع خانوارهای دارای واحد مسکونی می‌پيوندند.
 
خسروی در ادامه یادآور شد: از طریق هدف‌گذاری که انجام شده است 540 هزار خانوار در این طرح دارای واحد مسکونی می‌شوند.  

*** پرداخت بن اجاره در طرح مسکن اجتماعي


عضو کمیسیون عمران در ادامه گفت: سالانه باید حداقل 2 میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود که در حال حاضر تنها 540 هزار مسکن ساخته می‌شود این بدان معنا است که تنها یک چهارم نیاز کشور برای مسکن تأمین می‌شود.  

خسروی با تاکید بر اینکه دیدگاه مجلس ساخت حداقل 2 میلیون واحد مسکونی باتوجه به نیاز کشور است گفت: دولت در نظر دارد در مسکن اجتماعی 60 درصد اجاره‌بها را به صورت یارانه (بن اجاره) پرداخت کند.  

عضو کميسيون عمران اظهار داشت: این پرداخت از طریق سپرده‌گذاری 1500 میلیارد تومان در بانکها با نرخ  23 درصدی است تا به این ترتیب سالانه 340 میلیارد تومان سود عاید دولت می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ساخت 70 هزار واحد مسکونی در سال ماهانه 650 هزار تومان به هر واحد تعلق می‌گیرد اما ا ینکه این میزان پول با چه روشی پرداخت می‌شود ابهام دارد. اگر بطور مستقیم به ازای اجاره پرداخت شود تورم را به وجود می‌آورد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه این کار مانند این است که ما بدون اطلاعات وارد میدان می شویم تاکید کرد: در مسکن حمایتی قرار است سالانه 250 هزار واحد مسکن ساخته شود که در آن 35 درصد اقساط وام خرید توسط دولت تخصیص می‌یابد.

خسروی با اشاره به اینکه دولت پیش‌بینی کرده در طول 4 سال از محل وجوه اداره شده (بودجه عمومی) 135 هزار و 600 میلیارد تومان به مسکن حمایتی اختصاص یابد گفت: سهم متقاضی از اقساط ماهانه این طرح 1.4 میلیون تومان تا 2 میلیون و 100 هزار تومان است.

وی همچنین مبلغ سپرده‌گذاری متقاضی برای مسکن حمایتی را 50 میلیون تومان اعلام کرد.

 خسروي در ادامه خاطرنشان کرد: اميدوارم مسکن اجتماعي در اين دولت تبديل به مسکن اشتباهي نشود.  


***افزايش اجاره نشين هاي کشور با اجراي طرح مسکن اجتماعي
 

براساس اين گزارش در ادامه اين برنامه حجـت‌الله عبدالملکی استاد دانشگاه نیز با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای مسکن کشور رفع ایرادات مسکن مهر است، گفت: با ابهام خیلی جدی درباره سیاست مسکن دولت یازدهم روبرو هستیم. 

وی با بیان اینکه براساس اصل 31 قانون اساسی دولت موظف به تامین مسکن برای هر ایرانی است، یادآور شد: در حال حاضر 5 میلیون مستاجر در کشور داریم علاوه بر اینها 4 میلیون واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، 2 میلیون سرخانه و 8 میلیون خانوار نیازمند مسکن در ایران داریم
عبدالملکی با بیان اینکه کمبود فعلی مسکن کشور 3.5 واحد است خاطرنشان کرد: تا 10 سال آینده 20 میلیون واحد مسکونی نیازمندیم.  

عبدالملکی در عین حال با اشاره به ایردات طرح مسکن مهر نیز گفت: عدم مشارکت بانکهای عامل، مکان‌یابی‌های گاها نامناسب، عدم رعایت برنامه‌ریزی صورت گرفته، عدم نظارت مناسب بر عملکرد تعاونی‌ها و پیمانکاران و همچنین ارائه مسکن مهر به افراد فاقد شرایط از جمله ایرادات مسکن مهر است.  

وی با اشاره به این که در چنین شرایطی طر‌ح‌هایی مانند مسکن اجتماعی و حمایت مطرح شده است گفت: طرح‌های مذکور ابهامات فراوانی از جمله چگونگی تامین منابع مالی، نحوه کاهش هزینه‌ها، نحوه اجرا، احراز شرایط، و مزیت‌های این طرح نسبت به مسکن مهر را دارند.

اين کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به مزیت‌های اجرای مسکن مهرخاطر نشان کرد: حذف قیمت زمین، کاهش واسطه‌گری، تامین تسیهلات، ورود نهادهای حمایتی، گزینش متقاضیان و پرداخت تسهیلات به تولید کننده از جمله مزیت‌های اجرای طرح مسکن مهر بود.

گفتني است در اين برنامه وزارت راه وشهرسازي هيچ پاسخي مبني بر نيامدن وزير راه وشهرسازي نداد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
مسئولين عزيز هر كاري مي‌كنند بكنند كه ديگه له شديم از بس كه كرايه خونه داديم و اسباب كشيديم

نوش دارو بعد از مرگ سهراب نشه
آخرین اخبار