مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ٢٨ خرداد؛

از باز شدن درهای گوگل پلی به روی ایرانیان تا شمارش معکوس اپراتورها برای ورود به 3G

دکل‌های مخابراتی کشور مقاوم نیستند، اگر از اینترنت بانک استفاده می‌کنید مراقب این بدافزار جدید باشید، مجوز ساخت 15 بازی رایانه ای صادر شد، فعلاً قراری بر مسدودیت شبکه‌های اجتماعی موبایل نداریم، توصیه‌های پلیس فتا به مسافران سفرهای تابستانی و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






دسترسی به گوگل پلی امکان پذیر شد
مشرق/ اگر از کاربران اندروید باشید حتما می‌دانید زمانی که بر روی لوگوی گوگل پلی در گوشی خود کلیک کنید یک پیغام خطا برای شما نمایش داده شده و به شما اجازه دسترسی به این بازار بزرگ داده نمی‌شود.



این موضوع برای کاربرانی که از داخل ایران به این بازار متصل می‌شوند اتفاق می‌افتد. اما از شب گذشته کاربران اندرویدی که از داخل ایران به گوگل پلی متصل می‌شوند دیگر با خطای همیشگی مواجه نمی‌شوند و به راحتی می‌توانند از این بازار بزرگ استفاده کرده و به دانلود برنامه‌های جدید و بروزرسانی برنامه‌هایی که پیش از این بر روی گوشی خود نصب کرده‌اند، بپردازند. باید صبر کنیم و ببینم که بیانیه رسمی از گوگل منتشر خواهد شد که نشان دهد این بازار برای ایرانی‌ها باز شده یا اینکه مانند دفعات گذشته درب‌های گوگل پلی بعد از چند روز دوباره بر روی ایرانی‌ها بسته خواهند شد.


دکل‌های مخابراتی کشور مقاوم نیستند/ قطع شبکه‌های ارتباطی با زلزله 5 ریشتری
خبرگزاری مهر/ سردارغلامرضا جلالی امروز در نخستین همایش شبکه های مخابراتی در شرایط اضطراری و بحران با اشاره به گسترش بحران در جوامع انسانی و انواع تهدیداتی که پیش روی زندگی بشر قرار گرفته است اظهار داشت: وقوع بحران در دو منشا طبیعی و انسانی صورت می گیرد که در منشا طبیعت هیچ نوع خصومتی متوجه انسان نیست و یک فعل و انفعالات درون زمینی و محیط را شاهد هستیم اما در منشا انسانی شاهد تهدیداتی با رویکرد فناوری هستیم.

وی با بیان اینکه بحران های انسان ساخت، انهدام کشورها را مورد هدف قرار می دهد، اضافه کرد: قطع ارتباط و نفوذ به شبکه های مخابراتی از جمله رویکردهای اساسی و جدی است که در شرایط بحران های انسان ساخت به وقوع می پیوندد و در این زمینه مدیریت و هدایت شبکه ها می تواند موثر واقع شود.



سردار جلالی با اشاره به اینکه در بحران های طبیعی نیز قطع ارتباطات شبکه ای می تواند منجر به عدم اطلاع رسانی و آگاهی از شرایط شود، گفت: ترسیم کارکردهای ضروری در مواقع بحران از جمله اقداماتی است که در سازمان پدافند غیرعامل مورد بررسی و تدوین قرار گرفته است که در این کارکردهای ضروری علاوه بر تامین آب و بهداشت و امنیت و سرپناه، نیازهای ارتباطی نیز دسته بندی شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به سطح آسیب پذیری های شبکه های ارتباطی داخل کشور گفت: اکثر دکل های مخابراتی کشور در برابر زلزله 4 تا 5 ریشتری نیز مقاوم نیستند و درصورت وقوع اینگونه حوادث شبکه های ارتباطی قطع می شود؛ این درحالی است که برای مثال شبکه تلویزیونی المنار نزدیک به 30 بار مورد تهاجم واقع شد اما یک لحظه نیز ارتباط آن قطع نشد. وی بر ضرورت پایدارسازی شبکه ها برای تهدیدهای طبیعی و انسانی تاکید کرد و ادامه داد: برای کاهش آسیب پذیری چاره ای جز خوداتکایی و بومی سازی نداریم؛ در همین حال نیازمند بازتعریف مجدد در استفاده از فناوریهای مخابراتی در شرایط بحران هستیم.
سردار جلالی نبود قوانین حقوقی برای تقسیم کار در حوزه بحران را از دیگر چالشهای موجود برشمرد و گفت: جای دستورالعمل سامانه ارتباط ملی برای برقراری ارتباط میان شبکه های مخابراتی خالی است.


اگر از اینترنت بانک استفاده می‌کنید مراقب این بدافزار جدید باشید!
ایتنا/ ایمیل‌ها، بستر اصلی انتشار ویروس Dyreza محسوب می‌شوند. بنابراین فعال کردن ماژول ضدهرزنامه و یا توجه کافی به نوع ایمیل دریافتی می‌تواند اصلی‌ترین راه پیشگیری از آلوده شدن به این بدافزار مخرب باشد. انتشار وسیع نوع جدیدی از بدافزارهای باجگیر موسوم به Dyreza/Trj، نگرانی شرکت‌های امنیت اینترنت، بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی و اعتباری را در پی داشته است.

بر اساس اعلام شرکت دانمارکی CSIS، این بدافزار بسیار خطرناک، به خانواده بزرگ ویروس‌های Zeus تعلق دارد و چیزی که آن را از سایر بدافزارها متمایز می‌کند، قابلیت دور زدن پروتکل SSL و حمله مستقیم به مشتریان مراکز مالی و اعتباری است.

Dyreza/Trj یک نرم‌افزار تروجان محسوب می‌شود و می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته، ترافیک اطلاعاتی که میان مشتری و بانک در حال حرکت است را به سمت سرور و پایگاه اطلاعاتی خودش هدایت کند؛ حال آنکه مشتری گمان می‌کند که هیج مشکلی در ارتباط به بانک مورد نظر وی وجود ندارد.

گزارش CSIS از فعالیت این ویروس نیز نشان می‌دهد تاکنون مشتریان مراکز مالی بزرگی مثل Bank of America، NatWest، CitiBank، RBS و UlsterBank با حملات موفق این بدافزار و خسارت‌های هنگفتی مواجه شده‌اند. شرکت ضدویروس پاندا سکیوریتی نیز گزارش داد که این بدافزار از طریق فایل‌های ضمیمه و یا لینک‌های موجود در متن نامه‌های الکترونیک، در حال انتشار وسیع است.
در واقع، ایمیل‌ها، بستر اصلی انتشار ویروس Dyreza محسوب می‌شوند. بنابراین فعال کردن ماژول ضدهرزنامه و یا توجه کافی به نوع ایمیل دریافتی می‌تواند اصلی‌ترین راه پیشگیری از آلوده شدن به این بدافزار مخرب باشد.



بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه "ویروس توتال"، مرجع تخصصی تحلیل بدافزارها، تا کنون سه گونه اصلی از بدافزار Dyreza منتشر شده که خوشبختانه تمام آنها توسط اغلب نرم‌افزارهای ضدبدافزار شناسایی و پاکسازی می‌شوند.

اما... چگونه در برابر حملات این ویروس ایمن باشیم؟!
پاندا سکیوریتی به تمامی کاربران و مدیران شبکه توصیه می‌کند که موارد زیر را برای عدم آلودگی به تروجان Dyreza رعایت کنند:
- به هیچ عنوان ایمیل‌های ناشناس، غیرمعتبر و مشکوک را باز نکنید و فایل ضمیمه موجود در آنها را نیز اجرا نکنید.
- فقط فایل‌هایی را از اینترنت دانلود گنید که صددرصد به اعتبار و امنیت آن اعتماد دارید. اگر فقط کمی نسبت به امنیت یا اصالت فایلی تردید دارید، آن را دانلود نکنید.
- با استفاده از فایروال، هر نوع ترافیک اطلاعاتی و ارتباط به آی.پی.های زیر را مسدود کنید:
۸۵.۲۵.۱۴۸.۶ - ۲۱۷.۱۲.۲۰۷.۱۵۱ - ۱۹۲.۹۹.۶.۶۱
- مراقب فایل‌های فشرده (.zip –. rar) که حاوی فایل‌های اجرایی با پسوند .exe و یا .scr هستد، باشید.
- برنامه‌های کاربردی و تمام سیستم‌های عامل مورد استفاده‌تان را به‌روز نگاه دارید و اصلاحیه‌های آنها را به طور مرتب نصب نمایید.
- برنامه‌های امنیتی و ضدویروس نصب شده بر روی سیستم‌ها را دائماً به‌روز کنید. سعی کنید از نرم‌افزارهایی استفاده کنید که علاوه بر اصلیت و رسمیت لایسنس، دارای پشتیبانی و خدمات فنی قابل قبول باشند.
- در شبکه‌های سازمانی و حتی در رایانه‌های خانگی دسترسی افراد دیگر به اینترنت را جدی بگیرید و تحت کنترل دائم قرار دهید.
- در شبکه‌های سازمانی، ماژول Device Control را به دقت و با بی‌رحمی تمام اعمال کنید.
- در شبکه و در رایانه‌های شخصی گاه به گاه از ابزارهای مکمل شناسایی و پاکسازی ویروس‌ها مثل برنامه رایگان و آنلاین Panda Cloud Cleaner استفاده کنید. این برنامه‌ها با هر نوع برنامه امنیتی نصب شده در رایانه یا شبکه شما سازگار هستند و یک لایه مجزا و قدرتمند امنیتی بر روی تجهیزات رایانه‌ای شما ایجاد می‌کنند.


مجوز ساخت 15 بازی رایانه ای صادر شد
معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای اعلام کرد که با موافقت شورای پروانه ساخت این بنیاد، مجوز تولید 15 بازی در سه ماه نخست امسال صادر شد.

بازی های  "افسانه دریای نور "به نویسندگی سعید میلانی با سبک ماجرایی، "جام آتش" به نویسندگی حمیدرضا قاسم خواه با سبک بازی آنلاین،"جنگ دنیاها "به نویسندگی علیرضا قطبی با سبک شبیه سازی،"خوش نفس" به نویسندگی مجید برزگر با سبک ارکید،" قاهراف 313" به نویسندگی حسین عظیمی، ابراهیم وحدت و حمید سهرابی با سبک شبیه سازی،" کاپ فا" به نویسندگی منصور بهجتی اردکانی با سبک بازی آنلاین،"نیما" به نویسندگی صادق جبلی با سبک ارکیدو "بالا بالا" به درخواست شرکت شپیده ماهان و به نویسندگی پویا صداف با سبک پازل دارای مجوز ساخت از این بنیاد است.



همچنین بازی های " جدل برروی سرعت" به نویسندگی کیوان ملک محمدی با سبک مسابقه ای، " در جستجوی خوشبختی "به نویسندگی  شهاب میرزایی با سبک اجتماعی و داستانی، " سینا و مینا در محله" به درخواست موسسه دانش بانک و به نویسندگی وحید شاه آبادی با سبک ارکید،" فرار" به نویسندگی حسین صالحی و مهدی احمدی با سبک اکشن ماجرایی، "نبرد نهایی" به نویسندگی سید مهدی موسوی با سبک اکشن و آنلاین، "راز روشن" به نویسندگی حسین عظیمی و حمید سهرابی با سبک اکشن سوم شخص و"نجات سیاره من "به نویسندگی سید محمد طیب منصوری با سبک ارکید به درخواست شرکت کهکشان الکتریک، دارای مجوز ساخت است.

براساس اعلام شورای صدور پروانه ساخت بنیاد ملی بازی های رایانه ای، پروانه ساخت صرفا یک مجوز اولیه برای تولید بازی بوده و تایید توانایی متقاضی در تولید محصول نیست. بنابراین پس از تولید، اخذ پروانه مالکیت و مجوز انتشار الزامی است.

متقاضیان دریافت پروانه تولید "بازی های رایانه ای" می توانند به وب سایت معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نشانی www.EBazi.Org مراجعه و نسبت به دریافت و تکمیل فرم های مربوطه اقدام کنند.


فعلاً قراری بر مسدودیت شبکه‌های اجتماعی موبایل نداریم
یک مقام مسئول در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت فیلتر " واتس آپ"، گفت: با توجه به نگرانی رئیس جمهور و مسائلی که پیش از این مطرح شده بود، در آخرین جلسه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که با حضور وزرا برگزار شد، درباره " واتس آپ" تصمیماتی اتخاذ شد. وی ادامه داد: بر این اساس، یک بار دیگر رای گیری صورت گرفت و اعضا به این نتیجه رسیدند که فیلترینگ " واتس آپ " متوقف شود و این شبکه اجتماعی مبتنی بر موبایل از حالت مسدودیت خارج شد.



این مقام مسئول همچنین درباره تازه ترین تصمیمات کارگروه در خصوص وضعیت فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام، اظهار داشت: فیلتر این شبکه اجتماعی نیز فعلاً متوقف شده و در کل فعلاً قراری بر مسدودیت هیچ یک از شبکه های اجتماعی مبنی بر موبایل نداریم.


توصیه های پلیس فتا به مسافران سفرهای تابستانی
هشت صبح/ سرهنگ ˈحسن محمد رضاییˈ بر عدم دریافت بلوتوث های ناشناس در مکان هایی مانند اتوبوس، قطار و... تاکید کرد و گفت: مردم باید از خرید گوشی و سیم کارت دست دوم که نسبت به سابقه آن اطمینان ندارند پرهیز و در صورت خرید قبل از استفاده آن را به طور کامل به تنظیمات کارخانه ریست کنند.

وی افزود: شهروندان از قرار دادن تصاویر و فایل ها خصوصی بر روی دستگاه های الکترونیکی قابل حمل نظیر موبایل و لپ تاپ پرهیز کرده و به دقت مواظب دستگاه های حامل داده، شامل گوشی تلفن همراه، دوربین عکاسی و هرنوع حافظه جانبی همراه خود باشند.



رییس پلیس فتا استان قم از عدم اطلاعات مهم مالی و شخصی در هنگام مکالمه با تلفن همراه در مکان های عمومی تاکید کرد و گفت: قبل از شروع کار با دستگاه ATM کیبورد و دهانه ورود کارت را بررسی کرده تا دستکاری نشده باشد.

رضایی از مسافران خواست، اطلاعات سفر خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک نگذارند و پس از اتمام کار در کافی نت ها از حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی و ایمیل ها خارج و تاریخچه مرورگر را پاک کنند.

رئیس پلیس فتای قم اظهار داشت: بر روی لپ تاپ یا سایر وسایل الکترونیکی خود (بایوس، سیستم عامل و فایل های حساس) رمز عبور قدرتمند گذاشته تا در صورت به سرقت رفتن یا مفقود شدن، اطلاعات آن به راحتی قابل سرقت نباشد.


تشکیل گروههای مطالعاتی برای مخابرات اضطراری
خبرگزاری مهر/ سید محمد رضوی زاده- دبیر همایش شبکه های مخابراتی در شرایط اضطراری و بحران در این همایش با بیان اینکه طبق گزارش مجامع بین المللی، ایران جزء 5 تا 10 کشور اول دنیا در زمینه بلایای طبیعی است گفت: علاوه بر حوادث طبیعی، سالانه 20 هزار نفر از هموطنانمان را در حوادث جاده ای از دست می دهیم و از نظر ویژگی منطقه ای و ناامنی های نظامی پدیده های بحرانی بسیاری را در کشور شاهد هستیم؛ براین اساس نقش مدیریت بحران در مواقع اضطراری بسیار مهم است.



وی با بیان اینکه عدم اطلاع رسانی و نبود آموزش در بحران و شرایط اضطراری باعث بالارفتن رتبه ایران در آسیب های حوادث و بلایا شده است ادامه داد: نقش مخابرات و شبکه های ارتباطی در شرایط بحرانی بسیار با اهمیت است و این در حالی است که در کشور فعالیت ویژه ای در این زمینه صورت نگرفته است و فعالیت این بخش در مقایسه با حوزه های عمرانی بسیار ضعیف است.

دبیر همایش شبکه های مخابراتی در شرایط اضطراری بر لزوم تدوین طرح جامع اضطراری در شرایط بحرانی تاکید کرد و گفت: گروههای مطالعاتی برای مخابرات اضطراری در دانشگاه علم و صنعت با هدف تدوین طرحی برای جلوگیری از آسیب های ناشی از بحران تشکیل شده است.


آخرین وضعیت توسعه نسل سوم موبایل در ایران/ شمارش معکوس اپراتورها برای ورود به 3G
خبرگزاری مهر/ فناوری نسل سوم موبایل که در اغلب کشورهای جهان، یک فناوری در دسترس برای کاربران تلفن همراه است تا کمتر از 3 ماه دیگر در ایران نیز عمومی می شود و اپراتورهای موبایل اجازه خواهند داشت شبکه های خود را به نسل سوم و چهارم موبایل ارتقا دهند.

ارائه خدمات نسل سوم موبایل – 3G – که تاکنون در انحصار اپراتور رایتل بود طبق وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اول شهریورماه برای سایر اپراتورهای موبایل نیز مجاز خواهد شد. براین اساس اپراتورهای اول و دوم که تاکنون خدمات نسل 2.5 و 2.75 موبایل را ارائه می دادند هم اکنون در تلاش برای ارتقای شبکه های خود، خرید تجهیزات و پیاده سازی آن در جهت ارائه سیم کارتهای نسل سوم هستند.

نبود پیوست فرهنگی برای خدمات نسل سوم موبایل
خدمات نسل سوم موبایل در حالی قرار است تا شهریورماه در ایران راه اندازی عمومی شود که ایران در سال 72 جزء 35 کشوری بود که فناوري نسل دوم را راه اندازی کرد؛ براساس برآوردها اگر نسل چهارم موبایل در ایران در پايان سال 2013 راه اندازي مي شد ایران در جايگاه نود و پنجم دنیا قرار می گرفت؛ اما به دلیل آنکه هنوز فناوری نسل سوم در کشور تجاری سازی نشده کشورمان جایگاه خوبی را در زمینه خدمات باندپهن موبایل در میان سایر کشورها ندارد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اوایل این هفته رسما اعلام کرد: آمادگی داریم تا در شهریور 93 ارتقا همراه اول و ایرانسل به نسل 3 و بالاتر را ممکن کنیم که این کار با رعایت 9 پیش‌نیاز مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ممکن خواهد بود.

این اظهارات در حالی است که ارائه خدمات نسل سوم از ابتدای فعالیت اپراتور رایتل به عنوان اپراتور سوم موبایل در کشور، با فراز و نشیبهایی روبرو بوده است و هنوز هم با وجود گذشت حدود 4 سال از اعطای این پروانه به رایتل، این اپراتور اجازه ارائه سرویس تماس تصویری را به دلیل نبود پیوست فرهنگی ندارد.

واعظی در این باره با تاکید بر رفع مشکلات در حوزه تماس تصویری گفت: این مساله در کمیته‌های مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است و با مذاکرات اپراتور سوم با این مرکز، هماهنگی‎های لازم به عمل آمده و این موضوع در مراحل نهایی است. به گفته وی در گذشته خیلی خوب به این موضوع توجه نشده بود ولی اکنون توانایی‌های بسیاری وجود دارد و خود اپراتورها نیز این قابلیت را دارند که برای ارتباط سالم، این سرویس را به مشترکان خود ارائه کنند.

راه اندازی خدمات نسل سوم موبایل در 10 شهر
وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول در گفتگو با مهر، به برنامه ها و اقدامات این اپراتور برای ورود به نسل سوم و چهارم موبایل اشاره کرد و گفت: براساس برنامه پیش بینی شده از شهریورماه امسال و در صورت دریافت مجوز و فضای فرکانسی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نسل سوم موبایل را برای 10 شهر پر جمعیت کشور کلید می زنیم.



وی با بیان اینکه در لایه کر شبکه – CORE – اقدامات مدنظر به انجام رسیده افزود: در حوزه رادیویی شبکه، اقدامات وابسته به دریافت فضای فرکانسی است؛ چرا که باید در چارچوب فرکانس، سفارشاتمان را قطعی و نهایی کنیم.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه زمان محدود و فرصت کم است گفت: پیش بینی مان این بود که در اردیبهشت ماه مجوز 3G صادر می شود و ما قصد داشتیم در این 3 ماه باقی مانده تا رفع انحصار 3G ، کارهایمان را برای ارائه خدمات دنبال کنیم اما تا این لحظه فقط اصول حاکم مصوب شده و دریافت مجوز نیز براساس برخی شروط است؛ با این حال امید می رود در چارچوب این مصوبه با رگولاتوری تعامل داشته و فرکانس و مجوز را برای توسعه شبکه باند پهن موبایل دریافت کنیم.

3G همراه اول برای مشترکان پرمصرف GPRS
صدوقی هدف نخست ارائه خدمات 3G توسط اپراتور اول را شهرهای پرجمعیت و پرمصرف در حوزه GPRS عنوان کرد و گفت: براساس بررسی های صورت گرفته شهرهایی که بیشترین ترافیک اینترنت موبایل – GPRS - را داشته اند در اولویت راه اندازی سرویس 3G قرار گرفته اند؛ در همین حال 46 شهر دیگر نیز تا 3 ماه بعد تحت پوشش 3G قرار می گیرند و به مرور این خدمات در سایر شهرهای باقی مانده نیز ارائه می شود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار با بیان اینکه برای فاز نخست، ارائه خدمات بر بستر تکنولوژی 3G را پیش بینی کرده ایم، ادامه داد: در فازهای بعدی با توجه به سفارشات تجهیزات، شبکه را برای ارائه نسل چهارم موبایل نیز آماده خواهیم کرد.

وی ارائه خدمات فناوری رایانش ابری را از جمله برنامه های مدنظر همراه اول همزمان را ارائه خدمات 3G عنوان کرد و گفت: پیش بینی کرده ایم مرکزی به عنوان "مرکز ابر همراه اول" در قالب یک قرارداد تحت عنوان شریک راهبردی، برای توسعه این خدمات بدون مشارکت مستقیم همراه اول ایجاد شود چرا که آینده سرویس های موبایل تنها در برقراری ارتباط خلاصه نمی شود و دامنه وسیعی از محصولات و خدمات را هدف قرار داده است.

آماده سازی بستر نسل سوم موبایل در شبکه ایرانسل
اپراتور دوم موبایل نیز از چندی پیش اعلام کرد که بستر نسل سوم تلفن‌همراه را در شبکه خود آماده کرده و قصد دارد هر زمان که مجوز لازم را دریافت کند، سرویس‌های مبتنی بر نسل سوم موبایل را عرضه کند.

علیرضا قلمبر دزفولی مدیرعامل ایرانسل در آخرین نشست خبری خود با تاکید براینکه این اپراتور مقدمات صعود به نسل سه و چهار تلفن همراه را فراهم کرده است اعلام کرد: ما بخش‌هایی از شبکه ایرانسل را که به سرمایه‌گذاری برای نسل سوم نیاز داشته ایجاد کرده‌ایم و برخی از چارچوب‌ها نیز سازگار با نسل سوم ایجاد شده اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی باید مجوز آن را صادر کند زیرا فرکانس‌های نسل سوم، فرکانس‌های دیگری است که باید از سوی رگولاتوری مجوز آن ارائه شود.

به گفته وی درحال حاضر حداکثر سرعت اینترنت با سیم‌کارت‌های ایرانسل با تکنولوژی نسل 2.75 تلفن همراه 220 کیلوبیت بر ثانیه است و میانگین سرعت متوسط مصرف مشترکان حدود 60 کیلوبیت بر ثانیه است که با ارائه 3G سرعت اینترنت موبایل تغییر محسوسی برای مشترکان خواهد داشت.

مدیرعامل ایرانسل با تاکید بر اینکه کشور نباید از ارائه سرویس‌های جدید محروم شود گفته بود میزان تقاضا برای خدمات دیتا دو برابر شده و برای پیاده‌سازی دولت الکترونیک نیاز به توسعه خدمات نسل سوم تلفن همراه داریم.

یک میلیارد نفر مشترک نسل چهارم موبایل می شوند
به گزارش مهر، ورود ایران به فناوری نسل سوم در حالی از سوی اپراتورهای نسل دوم، روزشماری می شود که هم اکنون 80 درصد جمعيت جهان تحت پوشش تلفن همراه قرار دارد و 7 ميليارد کاربر از تلفن همراه و 2 ميليارد کاربر از اينترنت موبايل در سراسر جهان استفاده می کنند. بررسی ها نشان می دهد که در ازاي هر یکهزار کاربر باند پهن، 80 شغل جديد ايجاد مي شود و هر 10 درصد رشد باند پهن يک درصد رشد GDP درپي دارد.

همچنین پیش بینی آینده حاکی ازآن است که تا سه سال ديگر تعداد تلفن هاي همراه در جهان به بيش از 9 ميليارد و 700 ميليون مي رسد که از اين تعداد 5 ميليارد و 100 ميليون آن فناوري باند پهن خواهد بود؛ همچنين تعداد موبايل هاي نسل چهارم حدود 920 ميليون پيش بيني مي شود.

پیش از این موسسه تحقیقاتی اینفورما پیش بینی کرده بود که تعداد مشترکان فعال فناوری نسل سوم موبایل در ایران تا پایان سال 2014 به بیش از 30 میلیون نفر می رسد که باید دید در ماههای پایانی سال 2014 میلادی، اپراتورهای موبایل می توانند به این هدف دست یابند یا خیر.


نفس تلکام در برزیل به شماره افتاد/ سکسکه ارتباطات در جام جهانی 2014
خبرگزاری مهر/ تب جام جهانی فوتبال 2014 بار دیگر سراسر جهان را به خود معطوف کرده است. اما امسال مهد فوتبال (برزیل) در حالی میزبان جام جهانی است که آمادگی لازم برای برگزاری چنین مسابقاتی را از نظر ارتباطی نداشته و با مشکلات جدی مواجه شده است. برزیل برای دومین بار میزبان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال است. در این رقابت ها 64 مسابقه در 12 شهر مختلف برزیل برگزار خواهند شد.

ژوزه فورتوناتی، شهردار شهر پورتو آلگره برزیل قبل از آغاز مسابقات در مصاحبه ای اعلام کرده بود که زیر ساخت های کشورش قادر به پاسخگویی حجم عظیم ارتباطات در مدت برگزاری مسابقات نیست و امیدوار هستند تا قبل از شروع بازی های جام جهانی بتوانند مقدمات لازم را فراهم کنند. اما مشکل ارتباطات تلکام برزیل نه تنها رفع نشد بلکه با داغ تر شدن مسابقات نیز اوج می گیرند.

خبرگزاری های بین المللی متعددی از نقص شبکه های ارتباطی برزیل انتقاد کرده و با تیترهایی مانند:"نفس تلکام در برزیل به شماره افتاد، سکسکه ارتباطات در جام جهانی، مهمترین بازی های دنیا بدون حداقل ترین پوشش های رسانه ای" اعتراضات خود را اعلام کرده اند.

ثبت شکایات متعدد ارتباطاتی در شهرهای مختلف برزیل
سرمایه گذاری اپراتورهای مستقر در کشور برزیل نسبت به سایر کشورهای امریکای لاتین به مراتب کمتر بوده و در نتیجه تصور چنین مشکلاتی در عرصه مخابرات و تلکام دور از ذهن نبود. در یک سال گذشته، اپراتورهای برزیلی به طور میانگین 16.1 درصد در این بخش هزینه کرده اند که این مقدار در مقایسه با مکزیک 28.9  و شیلی 25.1  کاهش قابل توجهی را نشان می دهد.



شکایات متعددی در شهرهای مختلف میزبان بازی ها به ثبت رسیده است. اغلب شکایات از سوی توریست هایی به ثبت رسیده که حتی در برقراری ارتباط تلفنی نیز با مشکل مواجه هستند. گفته می شود برترین تلفن های همراه و همینطور سیستم های هوشمند به دلیل عدم دسترسی به اینترنت یا عدم سرویس دهی مناسب از سوی اپراتورها بلااستفاده مانده اند. توریست ایتالیایی که برای تماشای بازی ها به برزیل سفر کرده، می گوید: "حتی در شرایط اضطراری نیز نمی توان با مراکزی مانند اداره پلیس، اورژانس یا بیمارستان تماس گرفت و این موضوع ضعف بزرگی برای برزیل محسوب می شود."

حضور 4 اپراتور خارجی در برزیل
4 اپراتور بزرگ خارجی تلکام ( Telefónica’s Vivo  از اسپانیا، Telecom Italia’s Tim از ایتالیا ، Claro از مکزیک و Oi از پرتغال ) در برزیل فعال هستند تا به مهمانان جام جهانی سرویس دهند.
در این میان شرکت VIVO و Oi توانسته اند گوی سبقت را از رقبای خود بربایند و مخاطبان بیشتری را به خاطر سرویس مناسب تر به خود جذب کنند.

علت ضعف اپراتورهای  مخابرات برزیل
خبرگزاری های انگلیسی علت ضعف اپراتورهای مخابراتی برزیل را این گونه توصیف کرده اند: بعد از افشای جاسوسی آژانس امنیت ملی امریکا از مکالمات رئیس جمهور برزیل، مقامات این کشور تصمیم گرفتند تا ساخت و  تجهیزات شبکه مخابراتی جدیدی را برای کشورشان تعریف کنند. به همین دلیل فعالیت کمپانی های مخابراتی ایتالیا، اسپانیا و مکزیک را کاهش دادند. در نتیجه، عمده علت ضعف اپراتورهای مخابراتی و همینطور زیر ساخت های این کشور را می توان این گونه توجیه کرد.

اکنون یک سوال مطرح می شود، علت ضعف اپراتورهای مخابرات برزیل متوجه چه بخشی است؟ مقامات برزیلی یا اپراتورهای خارجی؟ اکنون کشوری که ظرفیت سرویس دهی به  200 میلیون  نفر را دارد، بایستی به بیش از 272 میلیون مشترک سرویس دهد که با پیش بینی مشکلات زیر ساخت های برزیل، چنین سرانجامی عجیب نیست.

مشکلات پوشش خبری رسانه ها در برزیل
بسیاری از عکاسان خبری، خبرنگاران و اعضای تحریریه روزنامه ها و خبرگزاری های بین المللی که برای پوشش این رخداد مهم ورزشی به برزیل اعزام شده بودند به دلیل نبود یا قطعی مکرر اینترنت در استادیوم ها  قادر به پوشش مناسب و لحظه ای اخبار یا تصاویر به کشورهای مبدا نیستند.

این موضوع در حالی مطرح می شود که چندی پیش پائولو برناردو، وزیر مخابرات برزیل در مصاحبه ای گفته بود زمان کافی برای نصب تجهیزات لازم در استادیوم ها را ندارند و تماشاچیان یا اهالی رسانه ای که در استادیوم ها حاضر می شوند تنها می توانند از اینترنت 3 گیگ که هنوز در برزیل توسعه نیافته، بهره ببرند.


انتشار اخبار در این بسته خبری به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.
انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
محمد
۰۴:۴۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۳
هیچ لذتی بالاتر از شنیدن خبر خوش نیست . پس آرزو میکنم همیشه خوش خبر باشید .
اگر بهترینها را برای ملت غرور آفرین و سرافراز کشور عزیزمان فراهم سازیم ، انرژی مثبت آن فرد به فرد منتقل میشود تا جایی که میشود دنیا را تغییر داد،حتی اگر فانی باشد بهترین دنیای فانی خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۳۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
در دنیای امروزه زمینه توسعه همه بخش ها اعم از اقتصادی و فرهنگی و... فقط و فقط اینترنت هست .
بجای اینکه فکر و ذکرشون روی 3G باشه بهتره روی سرعت اینترنت وقت بزارن .
چون در حال حاضر اینترنت کاربردش بیشتر از 3 جی برای ایرانی هاست .
آخرین اخبار