تراژدی بچه‌خواری گرگها ادامه دارد

کالبدشکافی ماهیت حیوان را مشخص نکرد/ دیه کامل پرداخت نمی‌شود

طی دو سال گذشته 6 کودک توسط گرگها خورده شده اما تاکنون اقدام مناسب از سوی مسئولان محیط زیست انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران؛ کودکان زنجانی این روزها نقش خرگوش‌های تیز پا را پیدا کرده‌اند که در نبردی نابرابر نهایتاً تسلیم شکارچی خودی می‌شوند.

خورده شدن 6 کودک توسط گرگها این روزها یکی از خبرهای وحشت‌انگیز شده است.

منطقه بزینه‌رود واقع در شهرستان خدابنده این روزها قتلگاه کودکان معصومی شده که باید جور خرگوش‌ها را بکشند.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان درگفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران در خصوص چرایی ماجرا گفت: هنوز نمی‌توان به طور قطع گفت کودکان توسط گرگ خورده شده‌اند این موضوع نیازمند بررسی و مطالعه دقیق است.

امجد باقری با اشاره به اینکه پزشکان آثار خفگی توسط حیوان را روی کودکان تایید کرده‌اند، افزود: با توجه به اینکه پزشکان در کالبد شکافی حمله حیوان را به کودکان تایید کرده‌اند اما نوع حیوان مشخص نیست، می‌توان احتمال داد که کودکان توسط سگ یا حیوان دیگری دریده شده‌اند.

وی افزود: طی دوسال گذشته 6 کودک 3 تا 7 ساله توسط حیوان دریده شده‌اند و اگر فرض را بر این بگذاریم که حیوان گرگ بوده و به خاطر کمبود طعمه به کودکان حمله کرده اما یک امر به موضوع را پیچیده می‌کند که شهرستان خدابنده و منطقه بزینه رود محلی مسکونی و روستایی است و دامهای زیادی هم وجود دارد پس چرا حیوان گرسنه به دامهای اهالی حمله نکرده است.

مدیر روابط عمومی محیط زیست زنجان ادامه داد: درخواست کرده‌ایم که روی گونه‌های منطقه مطالعه دقیق انجام شود تا به یک نتیجه منطقی برسیم اما بودجه آن هنوز تخصیص پیدا نکرده است.

وی ادامه داد:‌ برهم زدن نظم جنگلی، زیستگاه حیات وحش و شکار بی‌رویه سبب کم شدن طعمه حیوانات و نزدیکی حیات وحش به مناطق مسکونی می‌شود و از طرفی هم انباشت زباله در اطراف روستا و شهرها فضا را برای حضور حیوانات فراهم می‌کند.

وی در ادامه با انتقاد از شهروندان گفت: طی این مدت از طرف محیط زیست اطلاع رسانی شده بود و بروز چنین اتفاقاتی شاید به خاطر سهل‌انگاری خود شهروندان هم باشد چرا که محیط زیست قادر نیست حیات وحش را در قفس نگه‌داری کند.

امجد باقری در خصوص پرداخت دیه به خانواده‌های کودکان، گفت: بعد از بازدید کارشناسی خسارات برآورد شده و به دفتر حقوقی سازمان محیط زیست ارسال می شود و از محل اعتباراتی که سالانه سازمان به استانها بابت ضرر و زیان ناشی از حمله حیات وحش به باغات و مزارع کشاورزان و دامداران پرداخت می‌کند، خسارت هم به خانواده این کودکان پرداخت شده اما نه به طور دیه کامل و تنها مساعدت است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این موضوع تنها مختص به استان زنجان نیست و استان همدان، قسمتی از آذربایجان و میاندوآب هم با این پدیده مواجه‌اند.

شایان ذکر است، با توجه به اینکه جان کودکان این آب و خاک مطرح است، مسئولان مربوطه بایستی این موضوع را مورد بررسی قرار داده و افکار عمومی را از اصل وقایع مطلع سازند.

انتهای پیام/


برچسب ها: خبر ، دقیق ، کالبد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۱۶:۱۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
سلام تمام مقصر محیط زیست است باید از این سازمان شکایت شود بابا خجالت بکشید کراهت دارد ما مسلمان شعیه علی ع بابا یک جان انسان در میان هستش جان حیوان از جان انسان بالاتر بخدا این کار گناه این کار گناه
Iran (Islamic Republic of)
نیما از بزینه رود
۱۷:۵۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
من ازخداوندمتعال میخواهم درباره این اتفاق ناگوار به خانواده محترمشان صبر دهد.
Iran (Islamic Republic of)
شکوری اسنقی
۱۹:۰۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
عزیزان باردمال(خمس وزکات)وصدقه دادن خداوندمتعال بیشتربلاهاراازبنده اش دورمی کند.بیائیم نگذاریم مال حرام به دوروبرمابیاید.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۸:۴۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
جان آدم شریفتر از حیوان است مخصوصا کودک معصوم چه گناهی کرده که باید توسط گرگ دریده شود به نظر بنده گرگ حق ضرر رساندن به جان و اموال مردم را ندارند حتی نزدیک شدن آنها به شهرها و روستاها که موجب ترس و وحشت اهالی میشود چون خوی این حیوان کاملا وحشی و درنده میباشد ما نباید به بهانه حفظ و بقاء این حیوان خودمان منقرض شویم مسولین توجه کنند
Germany
ایلام
۱۸:۱۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
سرگذشت ˈگرگ آدمخوارˈ، افسانه یا واقعیت!؟
ایلام-خیلی ها با واژه گرگ آدمخوار، آشنایی دارند و شاید هم بارها خواسته یا ناخواسته آن را نیز به کار برده اند؛ به عنوان مثال شنیده اید که برخی پدرها و مادرها یا بزرگترها، برای نهی و ترساندن کودکان از کاری، به آنان می گفتند: اگر این کار را انجام دهی، می گم ˈگرگه تو را بخورهˈ!
سرگذشت ˈگرگ آدمخوارˈ، افسانه یا واقعیت!؟
به گزارش ایرنا، یا در قدیم، مادران برای خواباندن فرزندان خردسال خویش به آنها حالی می کردند، که تا گرگ آدمخوار صدای شما را نشنیده است: ˈزود بخواب!ˈ

و باز بدون تردید، شنیده اید که برای اثبات خوی ناپسند برخی انسان نماها، می گویند، فلانی چون گرگ آدمخوار، به هیچ کسی رحم نمی کند. حال این پرسش در اذهان عمومی مطرح است و تاکنون نیز برای آن، پاسخ درستی نشنیده اند که براستی و در اصل آیا گرگ آدمخواری وجود داشته است و یا در حد یک افسانه و تعبیر یا مثلی عاری از واقعیت است؟ آیا تاکنون کسی چنین جانوری را دیده و یا فردی از سوی این جانور خورده و دریده شده است؟

آری، به منظور روشنگری افکار عمومی و تبیین این داستان تاریخ نیاکان ما و تکمیل اطلاعات خوانندگان و پژوهشگران مسائل اجتماعی، باید بگویم که داستان گرگ آدمخوار، یک حقیقت غیر قابل انکار است که در حافظه تاریخ بزرگان مردم شهرستان آبدانان موجود و محفوظ است و درد و داغ ناشی از این حادثه شگرف و تلخ، نیز تاکنو ن بر دل های تعدادی از این مردم همچنان پیداست.

گرچه این جانور میان مردم به گرگ آدمخوار معروف بوده اما باید بگوییم این جانور گرگ نیست بلکه از خانواده گربه سانان بوده که از گوشت انسان تغذیه می کرده است.

به استناد سندهای معتبر و راویان موثق که اکنون در قید زندگی هستند، در سال های 1318 تا 1322منطقه آبدانان و بخشی از شهرستان دهلران، دستخوش جولان و در سایه وحشتناک این موجود وحشی قرار داشته و صدها نفر را با دندان های تیز و بی رحم خود دریده و خورده و تعداد زیادی را هم مجروح کرده است که به تازگی کتابی نیز زیر عنوان ˈگرگ آدمخوارˈ به قلم ˈجمشید حرمیˈ از فرهنگیان آبدانانی در 75 صفحه نگاشته شده که نگارنده نیز در تهیه این گزارش، از بخش هایی از آن بهره گرفته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
افزايش جمعيت و تجاوز روز افزون به قلمرو حيات وحش هم باعث در خطر افتادن بقا جانوران و هم ايجاد چنين مخاطراتي براي انسانها مي شود.
Iran (Islamic Republic of)
سیدمبهوت
۱۵:۰۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام علیکم. کارشناسان و محققان دقت کنند این حادثه خورده شدن یا خفه شدن کودکان توسط گرگها درمنطقه بزینه رود شهرستان خدابنده، ممکن است عامل انسانی باشد. وقتی روستائیان یا شکارچیان یا چوپانان توله گرگها را می کشند یا آنها را اسیر می کنند، گرگها بنابرعادت و غریزه، اقدام به انتقام گیری می کنند. اگر توله گرگی را اسیرکرده اند، فورا درهمان منطقه آزادکنند، اگر توله یا توله های گرگ را کشته اند، این گرگ یا گرگها ازهمان روستا یا روستاها انتقام می گیرد. حفاظت محیط زیست و محیط بانان باید دقت کنند و خوراک وحوش را تامین نمایند. مردم هم باید از آزار و اذیت و کشتارحیوانات وحشی و پرندگان دست بردارند. این قهرخداوند است و مردم باید توبه کنند.
آخرین اخبار