ناگفته هایی که به سری دوم رسید

نگاهی به سریال "ستایش 2" که پخش آن از شبکه سه سیما از نیمه گذشته است.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ مجموعه تلویزیونی "ستایش 2" در ادامه سری اول این ستایش جمعه شب ها ساعت 20.45 دقیقه روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد. "ستایش 2" در ادامه سری اول این مجموعه داستان شخصیت ستایش را در بر می گیرد که پس از 22 سال همراه به دو فرزند خود نازگل و محمد به شمال کشور گریخته و با نام دیگری به زندگی اش ادامه می دهد. اما آشنایی اتفاقی محمد فرزند او با حشمت فردوس سرآغاز ماجراهای جدید و سرگشودن رازی پنهان است...

سری سازی قالبی است که در حال حاضر بسیاری از مجموعه های موفق خارجی از آن بهره می گیرند. این قالب در رابطه با سریال های ایرانی و برنامه های تلویزیونی شبکه های مختلف هم چند سالی است دنبال می شود. برای مثال می توان به سری سه گانه مجموعه پایتخت، ستایش 1 و 2، مسابقه های تلویزیونی کلید، برنامه ماه عسل و... اشاره کرد. مهم ترین انگیزه برای تولید و پخش سری های دوم یا چندم یک برنامه یا سریال استقبال مخاطبان و دیده شدن این کارهاست. اتفاقی که درباره سریال ستایش به وقوع پیوسته است. در واقع استقبال زیاد مخاطبان از سری اول این سریال باعث شد تا سازندگان آن به فکر ساخت سری دومی برای این سریال بیافتند. ضمن این که در طرح ابتدایی این اثر و از همان ابتدا هم قرار بوده سری دومی برای بر آن ساخته شود. به نظر می رسد ستایش 2 نسبت به سری اول آن داستانی پرشاخ و برگ را در بر می گیرد. ورود شخصیت های جدید به داستان اصلی و طرح خرده داستان هایی که به مسیر اصلی قصه خط می دهند، باعث شده است تا در عین حفظ بن مایه داستانی اساسا شاهد مجموعه ای جدید باشیم. همچنین در هر چند قسمت "ستایش 2"  یک داستان پررنگ و برجسته تر شده و به زوایای مختلف آن پرداخته می شود. همچنین سیر تغییر و تحول شخصیت ها در داستان سری دوم ستایش در خور توجه است. بر این اساس در این سریال با کاراکترهایی پویا رو به رو هستیم که اوج و فرودها و افت و خیزهای زیادی را پشت سر می گذارند. برای مثال حشمت فردوس شخصیت مستبد و یکدنده داستان در ستایش 2 کمی معتدل تر شده است. انیس که با کینه توزی ها بدجنسی هایش به ماجرای مجرم شناخته شدن طاهر و در نهایت مرگ او دامن زد، در این سری از ستایش به دنبال جبران است. اما تلاش های او به نتیجه نمی رسد. همچنین تعلیق در سری دوم ستایش مهم ترین مشخصه آن است. سریال در چند قسمت ابتدایی خود ریتم نسبتا کندی دارد اما در قسمت های میانی مجموعه ضرباهنگ تندی به خود می گیرد. با پیش برد قصه گره های زیادی به کار اضافه می شود. همچنین در ستایش 2 فلش بک های زیادی به سری اول زده می شود که عمده آن ها به خلوت شخصیت ستایش با خود و نجواهای درونی او بر می گردد. وی در واقع با پل زدن به گذشته و یادآوری گفته ها و توصیه های همسرش طاهر به مقایسه وضعیت فعلی و گذشته اش می پردازد و دائما در جدال با خود به سرزنش خویش می پردازد.

از سویی ستایش 2 تعداد قسمت های کمتری نسبت به سری اول آن دارد و 26 قسمتی است. همین مساله هم می تواند به شدت گرفتن ریتم کار کمک کند. با توجه به این که قصه های زیادی هم همزمان با روایت قصه اصلی مطرح می شود.  همچنین در پایان لازم به ذکر این نکته است که دنباله دار شدن ماجراهای یک قصه بستگی زیادی به ظرفیت ها و بسترهای آن برای طرح یا دربرگرفتن خرده داستان ها دارد. ستایش 2 کاری از گروه فیلم و سریال شبکه سه سیماست.


انتهای پیام/ اس
 

برچسب ها: سریال ، ستایش ، شبکه سه ، سیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.