رشیدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"بنزین" تولیدی پالایشگاه شازند و تهران مورد تایید "محیط زیست" است

مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه بنزین توزیع شده در تهران از وضیعت آرماتیک و بنزن در حد استاندارد است، گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست در تلاش است که حوزه آنالیز را با همکاری یک مرجع ثالث بین المللی کار آنالیز در کشور توسعه دهد.

یوسف رشیدی مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: همان طور که می‌دانید بحث کیفیت هوا و آلودگی آن یکی از اصلی ترین اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی در طی سالهای 2013و2012 منتشر شده تحقیقات سرطان که طی دو مرحله ارائه شد، آلودگی هوا و دود دیزل سرطان‌زا اعلام شده است.

رشیدی اضافه کرد: از سوی دیگر گزارش‌های کشورهای مختلف و آمار نشان می‌دهد که مرگ و میر براثر ذرات معلق در کشور ما آمار تکان دهنده‌ای دارد. به همین دلیل ما تمرکز ویژه‌ای برروی بحث آلودگی هوا، سوخت و عوامل و المان‌های اصلی آن داریم. طی سالهای گذشته متأسفانه ما تعداد روزهای ناسالم زیادی را در کشور داشتیم.

رشیدی در خصوص بنزین تولیدی گفت: مهمترین مسئله ترکیبات آروماتیک‌ها هستند و چون بخش زیادی از آن منجر به سرطان می‌شود باید مقدار ترکیبات آروماتیک در حد استاندارد باشد.

وی ادامه داد: به طور مثال ترکیبات آروماتیک‌ها در استاندارد یورو 4 زیر 35 درصد است و ما به جد دنبال این مسئله هستیم که این میزان به کمتر از مقدار ذکر شده برسد.

مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اینکه بنزن موجود در سوخت به شدت سرطان‌زاست گفت: تلفیقی از مواد آروماتیکی و بنزن و گوگرد منجر به ایجاد ذرات معلق 2.5 میکرون در هوا می‌شود که بسیار سرطان‌زاست.

وی افزود: بحث بعدی بحث محتوای گوگرد است که تلفیق این موارد با هم می‌تواند به خودی خود باعث بیماری شود و هم باعث تولید ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون شود.

رشیدی ادامه داد: به اعتقاد ما و طبق مستنداتی که در دنیا به چاپ رسیده  آلاینده ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون که اکثر روزهای ناسالم به آن اتلاق می‌شود به واسطه واکنش‌های شیمیایی یا به عبارت دیگر این آلاینده آلاینده‌ای ثانویه است و ما روی این نکته تأکید داریم که حتما کیفیت سوخت باید در حد استاندارد خود قرار بگیرد.

مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست، در خصوص توزیع بنزین در کلانشهرها گفت: آنچه که مدنظر است تعیین کیفیت بنزین جز وظایف سازمان محیط ریست است که انالیز بنزین را انجام دهد. برنامه ریزی کردیم تست را در تهران انجام دهیم. بنزین توزیع شده در تهران از وضیعت آرماتیک و بنزن در حد استاندارد است.

رشیدی تاکید کرد: در تلاش هستیم که حوزه آنالیز را گسترش داده ضمن اینکه بتواند با یک مرجع ثالث بین المللی کار آنالیز را انجام دهد.

وی گفت: بنزین تولیدی پالایشگاه شازند و تهران سوخت یورو تولید می کند که تمام استانداردها را دارد اگر واردات هم صورت گیرد باید ترکیبات بنزن، آرماتیک، گوگرد و عدد اکتان مورد تایید سازمان محیط زیست باشد.

رشیدی خاطرنشان کرد: آنچه که مهم است باید تمام معیارهای ترکیبات بنزن، آرماتیک، گوگرد و عدد اکتان و سولفور مورد بررسی و آنالیز شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار