رییس ستاد هفته سلامت گوارش:

20 درصد تهراني‌ها مبتلا به "سندرم روده تحريك پذير" هستند

سندرم روده تحريك پذير با علائم نفخ، یبوست، دردهای مبهم شکمی و خستگی همراه است و با پروبیوتیک‌ها می‌توان فرد را تحت معالجه قرار داد. وی با بیان اینکه طبق تحقیقات جدید در دنیا چنانچه مدفوع \دم‌های لاغر را به شکل کپسول تنقیه کنیم و به افراد چاق بدهیم، لاغر می‌شوند.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر رضا ملک زاده رییس ستاد هفته سلامت گوارش صبح امروز در کنفرانس خبری بیمارستان شریعتی به اصطلاح فلورمیکروبی طبیعی روده ( میکروباتا) اشاره کرد و گفت: به گروهی از میکروب‌ها گفته می‌شود که به طور طبیعی در دستگاه گوارش تمام افراد از جمله روده بزرگ و کوچک و مقداری در دهان زندگی می‌کنند.

وی در ادامه افزود: این میکروب‌ها در گذشته خیلی نقش مشخصی نداشته‌اند ولی در طی 20 سال گذشته تحقیقات زیادی به عمل آمده که پیشرفت چشمگیری را به دنبال داشته و مشخص شده  میکروب‌هایی که به طور طبیعی در روده ما زندگی می‌کنند نقش خیلی اساسی در سلامت و بیماری دارند.

به گفته دکتر ملک زاده در این راستا یکی از دلایل مهم چاقی، قند خون، کبد چرب، انواع سرطان‌ها به خصوص گوارش رابطه‌ای با این میکروب‌ها وجود دارد و مهم تر اینکه با استفاده از این میکروب‌ها می توان معالجه را انجام داد.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات جدید در دنیا چنانچه مدفوع افراد لاغر را به کپسول تبدیل کنیم و به افراد چاق بدهیم، این افراد لاغر می‌شوند. 

کاربرد پروبیوتیک‌ها در بیماری های شایع

دکتر ملک زاده با اشاره به بیماری‌های شایع افزود: بیماری روده تحریک پذیر که تخمین زده شده در تهران 15 الی 20 درصد مردم این کسالت را دارند دارای علائمی چون  نفخ، یبوست، دردهای مبهم شکمی و خستگی بوده که درمان آن با استفاده از پروبیوتیک‌ها یا به طور محدود  مصرف آنتی بیوتیک‌ها است و همچنین کبد چرب که علامت مهم آن وجود برخی از میکروبها در داخل روده است.

وی با اشاره به اینکه با شناخت دقیق میکروب‌هایی که در روده هستند و نوع آن‌ها می‌توان آن میکروب را از بین برد و میکروب مناسب را به فرد دارد، تصریح کرد: به عنوان مثال ماست را در دنیا از نظر میکروب پروبوتیک نامگذاری کردند، در واقع یعنی از غذاها نوع میکروب‌های روده‌ را تعیین می‌کند.

رییس ستاد هفته‌ی سلامت گوارش با تاکید بیان کرد: مصرف بی رویه‌ی آنتی بیوتیک‌ها میکروب‌های مفید روده را از بین می‌برد و فرد را به برخی از بیماری‌ها مستعد می‌کند که متاسفانه در کشور ما بسیار رایج است.

وی در پایان گفت: میکروب‌های موجود در بدن ما عمدتا مفید هستند و با شناخت آنها می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را معالجه کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
نه بابا
آخرین اخبار