مشهد/

در نشست تخصصی سکه شناسی در موزه آستان قدس رضوی عنوان شد: سکه ها بیانگر هویت تاریخی تمدن ایرانی

استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به مجموعه کم نظیر موزه سکه آستان قدس رضوی گفت:آنچه تاریخ را از گزند تحریف و جعل مصون می دارد موزه و موزه داری است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارن مشهد دکتر رئیس السادات در نشست تخصصی سکه شناسی در موزه آستان قدس رضوی افزود:در این موزه سکه ای وجود دارد که یک طرف آن تصویر یزد گرد و در سمت دیگر آن کلمه لا اله الا الله درج شده است که این سکه معانی زیادی درباره هویت تاریخ تمدن ایرانی اسلامی دارد.

در ادامه این نشست عبدالحسین زعفرانی کارشناس سکه و متخصص در زمینه شناخت سکه های ماشینی ایران گفت:یکی از مهمترین علت هایی که جهان را به سمت مدرنیزه پیش برد ضرب سکه های ماشینی بود.

وی با اشاره به این که فرانسه نخستین کشور ضرب کننده ی سکه به صورت ماشینی بود افزود:در ایران تقریبا 2500سال سکه به صورت سنتی و دستی ضرب میشد اما از سال 1312 هجری شمسی در برخی از شهرهای ایران به ویژه تبریز سکه ها به صورت نیمه ماشینی و با استفاده از دستگاه پرس چرخی ضرب شدند.

این کارشناس سکه های قدیمی از ناصرالدین شاه به عنوان نخستین کسی یاد کرد که دستور ساخت ضرابخانه ضرب سکه را به روش جدید و ماشینی در ایران را داد.

دکتر عبدالحسین زعفرانی همچنین افزود:پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 44طرح سکه و حدود220عدد سکه تاریخ بندی شده ضرب و عرضه بازار شد که بیشتر آنها از سال 1359به بعد و با مبالغ مختلف و عمدتا به مناسبت های گوناگون ضرب شدند.

انتهای پیام//ژش/ن

برچسب ها: سکه ، تاریخ ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.