جلالی در نشست مشترک مرکز پژوهشهای مجلس و انجمن‌های علمی کشور مطرح کرد:

مرکز پژوهش ها حلقه واسط میان انجمن های علمی با یکی از مهمترین نهادهای تصمیم گیری در کشور

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهش ها از آمادگی کامل برای آغاز و گسترش همکاری با انجمن های علمی فعال در حوزه های مختلف برخوردار است و در این جا مرکز پژوهش ها به حلقه واسط میان انجمن ها با یکی از مهمترین نهادهای تصمیم گیری در کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛دکتر کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در نشست مشترک مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و انجمن‌های علمی سراسر کشور گفت: در ساختار جوامع امروزی سه بخش رسمی ، غیر رسمی و مدنی را می توان از هم متمایز کرد.
 
وی ادامه داد: برهمین اساس سیاستگذاری از سه جنبه سیاسی، اجتماعی ، مدنی و علمی برخوردار است از یکسو در حوزه نهادهای قدرت رسمی قرار دارد و از سوی دیگر با تولیدکنندگان و کنشگران علمی سر و کار دارد و سرانجام حاصل سیاست ها در حوزه های مختلف زندگی روزمره بازتاب می یابد.
 
جلالی تصریح کرد: در فرآیند تحول جوامع نقش بخش های مدنی مانند انجمن های علمی در مقایسه با بخش های رسمی رو به گسترش و تقویت است. انجمن های علمی نوعی سازمان داوطلبانه محسوب می شوند و اینکه محل تجمع و گفتگوی کنشگران علمی است، معنا و هویت متفاوتی در مقایسه با دیگر انجمن های داوطلبانه به آن می دهد. این پدیده که انجمن های حرفه ای و تخصصی داوطلبانه و غیر دولتی به عنوان طرف مشورت ارزیابی یا مشارکت در عرصه سیاستگذاری ها وجود داشته باشند، گفتمان تازه ای محسوب می شوند.
 
وی افزود:سیاستگذاری های کلان از آنجا که در زندگی میلیونها نفر از مردم به شکل مستقیم و غیر مستقیم تاثیر می گذارد، نمی تواند بدون شناخت کافی و صرفا توسط ساختارهای رسمی انجام پذیرد.
 
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس اظهار داشت: نقش انجمن های علمی که نهادهای تخصصی و حرفه ای و نماد اجتماع علمی هستند، از یکسو به واسطه نیازهای اقشار مختلف اجتماعی و از سوی دیگر با نهادهای قدرت برجسته می شود.
 
وی تاکید کرد: در ایران نخبگان علمی بیش از سایر نخبگان راه تحول و تعالی رشته های علمی خود را در جهت ایفای نقش موثرتر در مواجهه با مسائل اجتماعی در گردآمدن در قالب انجمن ها و نهادهای مستقل از نهادهای رسمی یافته‌اند، اما این استقلال در حوزه اثربخشی به معنای منفک بودن از فضای سیاست گذاری های علمی نمی‌باشد، از این روست که در بررسی تعامل انجمن های علمی با مراکز پژوهشی کاربردی مانند مرکز پژوهشهای مجلس نقش و تاثیر انجمن های علمی در فرآیند سیاستگذاری ها ، بررسی نوع و ماهیت ارتباط و تعامل آنها با نهادهای قدرت و جامعه نقش و تاثیر مراکز پژوهشی مرتبط با نهادهای رسمی و در نتیجه ضرورت ها و الزامات تعامل میان این نهادها و مراکز پژوهشی کاربردی از اهمیت محوری برخوردار است.
 
جلالی در بیان ضرورت های تعامل گفت: تعامل میان مرکز پژوهشها و انجمن های علمی ناشی از ضرورت هایی است که از اهداف و کارکرد هردو نهاد بر می‌خیزد.
 
وی همچنین با اشاره به ضرورت تخصص گرایی در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های کلان کشور تصریح کرد:سیستم تصمیم گیری باز سیستمی است که نه قائم به فرد که قائم به ساختاری منسجم متشکل از نهادهای رسمی و مدنی باشد، بر این معنا سیاستگذاری ها به ویژه در سطوح کلان مهمتر از آن است که صرفا به نهادهای سیاسی رسمی واگذار شود.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: در بررسی تعامل انجمن های علمی با مراکز پژوهشی- کاربردی مانند مرکز پژوهشهای مجلس نقش و تاثیر انجمن های علمی در فرآیند سیاستگذاری ها بررسی نوع و ماهیت ارتباط و تعامل آنها با نهادهای قدرت در جامعه و در نتیجه ضرورت ها و الزامات تعامل میان این نهادها و مراکز پژوهشی کاربردی از اهمیت محوری برخوردار است.
 
وی ادامه داد: با توجه به سیاست و اهمیت این قبیل تصمیمات سنجش تمامی زوایا و پیامدهای احتمالی آن از ضرورت برخوردار بوده و از این رو مستلزم کسب نظر کارشناسی از کارشناسان و متخصصان امر می باشد؛تصمیماتی که برمبنای نظرات متخصصان اخذ می شود از مقام اجرا نیز برخوردار می باشند و برهمین اساس است که بسیاری از نهادهای تصمیم گیری به ویژه قوه مقننه در تمامی کشورهای دارای مراکز پژوهشی یا پژوهشکده های خاص خود هستند. 
 
جلالی تصریح کرد: این مراکز همانند بازی فکری پشتوانه علمی و منبع اظهارنظر کارشناسی به شمار می آیند.
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس در تصریح نکات اجرایی برای تعامل میان انجمن های علمی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت کاربردی کردن علوم و دستاوردهای پزشکی در کشور، ضرورت ارتقای نقش انجمن ها در تصمیم گیری ها از مشورت مشارکت، ضرورت نهادینه سازی تعامل میان ساختارهای سیاسی و اجتماعی و موارد دیگر از جمله عملکردهایی است که می بایست در این راستا صورت بگیرد.
 
جلالی هم چنین در بیان الزامات تعامل میان انجمن های علمی و مرکز پژوهش های مجلس بیان کرد: برگزاری همایش های مشترک، برگزاری جلسات هم اندیشی، تشکیل کارگاه های آموزشی و پژوهشی، انتشار نشریات مشترک و تخصیص کرسی حقوقی به انجمن های علمی در کمیسیونهای مشترک از اقداماتی است که می توان برای تعامل میان انجمن های علمی و مرکز پژوهش های مجلس انجام داد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد:مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از آمادگی کامل برای آغاز و گسترش همکاری با انجمن های علمی فعال در حوزه های مختلف برخوردار است و در این جا مرکز پژوهش ها به حلقه واسط میان انجمن ها با یکی از مهمترین نهادهای تصمیم گیری در کشورتبدیل خواهد شد در واقع گسترش همکاری ها میان مرکز پژوهش ها و انجمن ها تاثیری دو گانه خواهد داشت از یک سو به ارتقا جایگاه انجمن ها در سطوح عملی و علمی منجر شده و از سوی دیگر با هم افزایی این دو نهادنظرات کارشناسانه و تخصصی متقن تری در اختیار نمایندگان ملت قرار خواهد گرفت و از این رهگذر تصمیمات و سیاست های اخذ شده در مقام اجرا از پایداری و اثربخشی بالاتری برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام /
 
 

برچسب ها: تصمیم ، سیاست ، کلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار