سرلشکر صفوی:

سوم خرداد، نماد اقتدار و عظمت نیروهای مسلح کشور و پیامی عبرت‌آموز برای دشمنان اسلام است

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به فتح خرمشهر، گفت: اشغال خرمشهر بزرگترین پیروزی برای عراق محسوب می شد و صدام گفته بود که اگر ما بتوانیم خرمشهر را فتح کنیم کلید بصره را به ایران می‌دهد.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سپاه نیوز، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی ، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در گفتگوئی به تشریح عملیات آزاد سازی خرمشهر و دستاوردهای سیاسی این عملیات پرداخت.
 
در زیر بخش هایی از این گفتگو را می خوانید.
 
*با فتح خرمشهر کلید بصره در اختیار رزمندگان قرارگرفت
 
مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا اضافه کرد: عملیات آزادسازی خرمشهر چهارمین عملیات بزرگ رزمندگان ارتش، سپاه و بسیج بود که طی 9 ماه بزرگترین پیروزیها را برای ایران و سختترین شکستها را برای عراق به همراه داشت. یعنی از 5 مهرماه سال 1360 با شکستن حصر آبادان و آزاد سازی بستان در آذر ماه همان سال و عملیات فتح المبین در آغاز فروردین ماه سال 61 ، عملیات آزاد سازی خرمشهر که از 20 اردیبهشت ماه سال 61 تا سوم خرداد طول کشید ، چهارمین پیروزی ایران بر عراق بود.اشغال خرمشهر بزرگترین پیروزی برای عراق محسوب می شد. صدام نقطه کلیدی و بسیار حساسی از خاک کشور را به تصرف درآورده بود لذا گفته بود که اگر ما بتوانیم خرمشهر را فتح کنیم کلید بصره را به ایران می‌دهد.
 
سرلشکر صفوی با بیان اینکه عملیات بیت المقدس از ویژگیهای خاص فراوانی برخوردار بود که سرعت از ویژگیهای بارز آن محسوب میشود، گفت: بعد از عملیات فتح‌المبین رژیم بعثی عراق تصور نمی کرد که رزمندگان ایران اسلامی بعد از این عملیات سخت به زودی طرحی را برای حمله و آزادسازی خرمشهر برنامه ریزی کنند در حالی که استراتژی فرماندهان و رزمندگان ایران کوبیدن پتکی به صورت مستمر و منظم بر استراتژی صدام بعثی تا نابودی آن بود که عملیات بیت المقدس یکی از ضربات سهمگین این استراتژی محسوب میشد.
 
سرلشکر صفوی با اشاره به اینکه عملیات بیت المقدس جنگ بسیار سختی بود به طوری که 26 شبانه روز طول کشید، بیان کرد: عراقیها به هیچ وجه نمی خواستند خرمشهر به‌دست رزمندگان ایران بیفتد، در روز سوم خرداد لشگر های پیاده عراق با 10 هزار نیرو از نفوذ رزمندگان اسلام در خرمشهر جلوگیری میکردند، در همین راستا صدام به فرمانده لشگر پیاده خود دستور داده بود که از محاصره رزمندگان ایران هر چه سریعتر خارج شوند که این امر به دلیل ایثار و هوشیاری بالای رزمندگان ایران هیچگاه میسر نشد.
 
وی گفت: روز سوم خرداد که وارد خرمشهر شدیم حدود 10 هزار عراقی اسیر رزمندگان ایران شدند و عده ای هم در حال فرار از رودخانه اروند در دام آب گرفتار و غرق شدند.
 
سردار صفوی ادامه داد: زمانی که خرمشهر در اختیار کامل رزمندگان ایران قرار گرفت طی تماس تلفنی این خبر را به بیت امام دادیم که در آن زمان فرزند امام حاج سیداحمد خمینی بعد از اینکه خبر آزادسازی خرمشهر را به امام دادند در جواب به ما گفتند؛ که امام لبخند خوبی بر لبانش جاری شده است که خبر همان لبخند موجب فراموش شدن تمام سختیهایی شد که رزمندگان ارتش و سپاه و جهاد سازندگی طی 26 شبانه روز برای آزادی خرمشهر متحمل شدند.
 
سرلشکر صفوی با اشاره به اشراف اطلاعاتی در زمان جنگ تحمیلی نسبت به ارتش عراق ، بیان داشت: در زمان جنگ برای هر لشکر از دشمن شناسنامه ای تشکیل داده بودیم و می‌دانستیم که هر لشکر چه تعداد تانک، نفربر، توپخانه و وسایل هجومی و دفاعی دارد، حتی عکسها و سوابق فرماندهان لشکر را به طور کامل تهیه کرده بودیم.
 
با توجه به این اطلاعات هر فرمانده‌ای از دشمن که دستگیر میشد، بلافاصله با مشخصاتی که از وی در دست داشتیم، مشخص میشد که از کدام تیپ است و همین عامل به ما کمک میکرد وی را به طور شایسته تخلیه اطلاعاتی کنیم.
 
وی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس لشکری با عنوان لشکر بدر وجود داشت که مجاهدین و ارتشیهای عراق با حدود 16 هزار نفر آن را تشکیل داده بودند که در چندین عملیات بزرگ همانند کربلای 5 علیه عراق جنگیدند و این نشانگر قدرت بالای نظامی ایران بود.
 
وی تصریح کرد: زمانی که سینه به سینه و از روبرو با ارتش عراق می‌جنگیدیم آنها تا آخرین نفس دست از مبارزه برنمیداشتند ولی زمانی که آنها را دور میزدیم و به اصطلاح "تک احاطه ای " را انجام میدادیم، ارتش عراق غافلگیر میشد و شکست سنگینی را به آنها تحمیل میکردیم.
 
سرلشکر صفوی در بخش هایی از گفتگوی خود با اشاره به عوامل پیروزی آفرین در فتح خرمشهر و نقش رهبری امام راحل (ره) ،گفت: یکی از عوامل اصلی این پیروزی افتخار‌آفرین، رهبری، فرماندهی و مدیریت حکیمانه امام خمینی (ره) در سه صحنه بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی بود.
 
مشاور عالی فرمانده کل قوا تصریح کرد: امام راحل در صحنه داخلی، ایجاد آرامش در جامعه، حذف لیبرال‌های طرفدار بیگانگان از صحنه سیاسی جنگ و کشور، تقویت روحیه ارتش، سپاه و بسیج و افشای ماهیت و اهداف صدام و حامیانش در تجاوز به ایران را به خوبی انجام داد.
 
‌صفوی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) همچنین ظرفیت استقامت مردم را برای تحمل مسائل جنگ از جمله شهادت ، جانبازی و شهادت بالا ‌برد و مردم را به تحمل و استقامت دعوت و همواره نوید نصرت الهی، امید به آینده و اعتماد به خدا را به مردم ‌دادند.
 
دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری اظهار داشت: امام راحل همچنین در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای به کشورها هشدارهای لازم را ‌دانند، مجلس را آرام نگه ‌داشت و دولت را نیز کنترل می‌کرد.
 
وی افزود: دومین عامل پیروزی و فتح خرمشهر وحدت و انسجام ملی بود، رزمندگان ارتش و سپاه با هم وحدت داشتند و این وحدت را امام بزرگوار تاکید می فرمودند ، بطوریکه روزی در جماران حضرت امام دست شهید بزرگوار صیاد شیرازی را در دستان آقا محسن رضایی گذاشتند و دست خودشان را روی دست آن دو نفر قرار دادند و حضرت امام حرکت حکیمانه در جمع خصوصی فرماندهان ارتش و سپاه در ملاقات با ایشان انجام دادند.
 
وی گفت: تغییر استراتژی نظامی جنگ از نبرد کلاسیک به استراتژی جنگ انقلابی یکی دیگر از عوامل پیروزی ما در این واقعه بود، ما تاکتیک نظامی خود را داشتیم و قدرت فکری و عقلانی فرماندهان ما از فرماندهان عراق بالاتر بود.
 
سرلشکر ‌صفوی تصریح کرد: عامل دیگر پیروزی اشتباهات استراتژیک صدام و نیروهای او در برآورد عناصر قدرت ملی ایران بود که این عناصر روحیه انقلابی و جهادی مردم ایران است.
 
وی خاطرنشان کرد: صدام نمی‌دانست که مردم ما چگونه از امام خمینی (ره) اطاعت می‌کنند و ظرفیت معنوی، ‌شجاعت و اقتصادی و انسانی ایران را نمی‌دانست.
 
*سوم خرداد ، نماد اقتدار و عظمت نیروهای مسلح کشور و پیامی عبرت آموز برای دشمنان اسلام است
 
مشاور عالی فرمانده کل قوا افزود: زمانی که نیروهای ما وارد خرمشهر شدند،10 هزار نیروی عراقی در این شهر بود و آنها فکر پیروزی ما را نمی‌کردند، از 19 هزار اسیر عراقی گرفته شده،10 هزار نفر در روز سوم خرداد از داخل خرمشهر اسیر شدند.
 
دکتر صفوی با یاد آوری سوم خردادماه 61 بعنوان روز مقاومت ،ایثار و پیروزی در طول تاریخ گفت : پیشنهاد می کنم این روز برای همیشه در تاریخ ایران جشن ملی گرفته و از امام و شهیدان تجلیل گردد. و هر سال بجای رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور، این مراسم در سوم خرداد برگزار گردد ، تا اقتدار و عظمت نیروهای مسلح ایران به جهانیان نشان داده شود. چرا که روز سوم خرداد ماه 61 و فتح خرمشهر پیام عبرت آموز برای ملت بزرگ و دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی ایران دارد.
 
دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با بیان قدرت رهبری و مدیریت حضرت امام و ولایت فقیه در حماسه فتح خرمشهر اضافه کردند عملیات بیت المقدس ظهور اندیشه جدید و تفکر برتر نظامی فرزندان امام در عرصه دفاع مقدس و این فتح، بزرگترین دستاورد سیاسی-نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال سوم جنگ و شکست استراتژی عراق در حمله به ایران بود.
 
سرلشکر صفوی تصریح کردند: آزادی خرمشهر نتیجه وحدت و یکپارچگی ارتش ، سپاه و جهاد سازندگی و بهره گیری از ظرفیت های عظیم نیروهای بسیج در سایه رهبری حکیمانه و قاطعانه حضرت امام خمینی(ره) بود.
 
* وحدت بر سر اصول انقلاب، نوید بخش پیروزی های بزرگ است
 
سرلشکر صفوی در تشریح دستاوردهای فتح خرمشهر گفت: یکی از دستاوردهای عظیم این فتح ، این پیام است که هر کجا شاهد وحدت چه در ارتش و سپاه و چه در صحنه داخلی ،همصدایی شنیده می شد ، پیروز میدان بودیم . تجربه نشان داده است که دشمنان خارجی ما اختلاف در ایران و واگرایی را می‌خواهند و با همگرایی مخالف هستند. بایستی در مقابل چنین خواسته دشمنان ، مسئولین مردم را به آرامش و دور شدن از تنش و بحران و البته مقاومت در صراط مستقیم الهی که همان راه اسلام، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است، در گفتار و عملکرد خود دعوت کنند. البته ملت ایران در طول بیش از سه دهه از عمر پربرکت انقلاب نشان داد که همیشه در صحنه های حساس انقلاب ، ملتی واحد است و بدون تکیه بر کشورهای سلطه گر ، توانسته است ، پیروز میدان باشد و تسلیم باج خواهی ها و زیاده خواهی ها نمی شود و فشارهای دشمنان نشان از آن دارد که انقلاب اسلامی در مسیر درستی قراردارد.
 
* مشکل اصلی دشمنان، عدم درک قدرت فرهنگی و توانمندی علمی و سابقه تمدن ایران اسلامی است
 
وی افزود: مشکل اصلی دشمنان، عدم درک قدرت فرهنگی و توانمندی علمی و سابقه تمدن ایران اسلامی است ،دشمنان فرا منطقه‌ای و منطقه‌ای ملت بزرگ ایران می خواستند با تحمیل جنگ به ملت و انقلاب اسلامی، ایران را نه تنها تحقیر کنند، بلکه به زانو درآورند و سرزمین ایران را تجزیه کنند. دشمنان ما می خواستند با تضعیف رهبری و مدیریت انقلاب اسلامی، با از بین بردن منابع انسانی و اقتصادی ملت ایران مانع رفاه و آسایش و پیشرفت ملت ایران شوند و با اینکار در حقیقت مانع صدور فرهنگ انقلاب اسلامی که همان استقلال طلبی و مبارزه با ظلم و استکبار است، شوند و نگذارند دولت جمهوری اسلامی یک الگوی الهام بخش حکومت مردم سالاری دینی برای سایر ملتها و کشورهای اسلامی شود.
 
وی ادامه داد: ولیکن هم اکنون پس از گذشت 32 سال از فتح خرمشهر ملت ما و ملتهای منطقه شاهد سرنوشت ذلت بار رژیم بعث عراق و نابودی این رژیم جنایتکار، اگرچه توسط ظالم بزرگتری هستند ، و این ملت ها شاهد پیروزی‌های بزرگ ملت و دولت ایران در صحنه بین المللی و منطقه ای می باشند.
 
با گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب کبیر اسلامی قدرت جدیدی در منطقه غرب آسیا بوجود آمده است. بعثت و رسالت پیامبر عظیم الشان اسلام با مجاهدتهای امام بزرگوار و فداکاریهای مت ایران ، هم اکنون تبدیل به یک ساختار سیاسی بنام جمهوری اسلامی ایران شده است .
 
* رسالت پیامبر و مذهب تشیع فناوری های تولید و اعمال قدرت جمهوری اسلامی ایران است
 
صفوی با اشاره به رسالت پیامبر عظیم الشان اسلام و مذهب تشیع بعنوان فناوری های تولید و اعمال قدرت ، گفت: در بستر فرهنگ و تمدن کهن ایران اسلامی و در فرآیند انقلاب اسلامی ، مذهب تشیع ، یعنی اسلام ناب محمدی هم به مثابه فناوری تولید و اعمال قدرت ، هم به عنوان راه و هم بعنوان هدف و در نقش شناسای حقیقت در حوزه سیاسی جلوه گر شده است. به تعبیر فوکو ، نوعی همگرایی و تعاون بین نیازهای افراد جامعه به تغییرات و دگرگونی های نظری با مکتب نورانی اسلام وجود داشت که نهایتا به شکل یک انقلاب متجلی شد. اراده و خواست جمعی ملت بزرگ ایران در چهره مراسم و نمایش مذهبی ، برای ظهور ، ظهور و بروز یافته و خلا گروه ها یا طبقات پیشتاز ، حزب حرفه ای انقلابی و ایدئولوژی سیاسی را ترمیم کرد.
 
وی ادامه داد: به سخن دیگر انقلاب ، مذهب زبان گویای اراده و خواست عمومی شدو چهره ای خاص و متمایز به انقلاب اسلامی بخشید. در چشم انداز ، چنین قدرتی صرفا اقتدار و انقیاد نیست ، بلکه به گفته فوکو عمدتا یک وضع استراتژیک پیچیده در جامعه ای معین است.
 
سرلشکر صفوی با اشاره به بروز و ظهور قدرت فرهنگی انقلاب اسلامی ایران ، گفت: حماسه امام و امت ما در هشت سال دفاع مقدس نیز بروز و ظهور یک قدرت نرم فرهنگی در جدال سنگین با قدرت سخت افزاری دشمنان بود.در طول هشت سال دفاع مقدس ، همواره تجهیزات نظامی عراق از ایران بالاتر و پیشرفته تر بود ، و عراق از حمایت تبلیغاتی و سیاسی قدرتهای فرا منطقه ای و حمایت های چندین میلیارد دلاری کشورهای جنوبی خلیج فارس برخوردار بود و لیکن قدرت معنویت و مدیریت امام بزرگوار ،بعنوان فرمانده کل قوا ، قدرت اتحاد و انسجام ملت و روحیه فداکاری و شجاعت دومیلیون بسیجی داوطلب و ایثارگری بیش از 200 هزار شهید و 300 هزار جانباز و آزادگان سرافراز، بر قدرت سخت افزاری ارتش عراق برتری یافت.
 
وی اضافه کرد: قدرت طراحی و نبوغ نظامی فرماندهان سپاه و ارتش باعث پیروزی تاریخی ملت ایران و انقلاب اسلامی بر جبهه متحد عراق و نفاق عربی و قدرتهای سلطه گر غربی و شرقی بود.خداوند ما را به اهداف و رسالت شهیدان و امام شهیدان وفادار قرار دهد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: خرمشهر ، سرلشکر صفوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار