گزارش وال استریت ژورنال؛

شرکت‌های‌ نفت و گاز چین برای بازگشت به پروژه‌های نفتی ایران تلاش می کنند

یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع در ایران و چین گزارش داد که شرکت نفتی "سینوپک" چین قصد دارد پس از لغو قرارداد به دلیل تأخیر مکرر در اجرای پروژه‌های ایرانی، بار دیگر به میادین نفتی ایران باز گردد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازروزنامه وال استریت ژورنال؛  شرکت نفت و پتروشیمی چین "سینوپک" در حال تدارک مقدمات شروع یک فاز جدید در پروژه‌های توسعه‌ای میادین نفت ایران است و بنا بر اظهارات منابع مطلع، مقامات ایرانی هم به احتمال قوی با حضور این شرکت در پروژه‌های نفتی خود موافقت خواهند کرد.
 
این شرکت در این پروژه بخشی از یک اقدام گسترده برای ترمیم روابط اقتصادی ایران و چین پس از لغو یک پروژه نفتی از سوی مقامات ایرانی است.
 
 این شرکت دولتی در حال رایزنی برای حضور در فاز دوم عملیات توسعه میدان نفتی «یادآوران» است که قرار است سال آینده کلید بخورد و بنا به اظهارات منابع نزدیک به سینوپک، ماه آینده هیئتی از این شرکت برای پیگیری این موضوع و همچنین گفت‌وگو در خصوص فروش پمپ‌های نفتی به ایران به تهران سفر خواهند کرد.
 
مقامات شرکت چینی هنوز موضع‌گیری رسمی در خصوص این اخبار نداشته اند.
 
اوایل اردیبهشت ماه بود که خبر لغو قرارداد 2.5 میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران و سینوپک رسانه‌ای شد و مقامات ایرانی دلیل این تصمیم را، تأخیر مکرر شرکت چینی در عمل به تعهدات در پروژه‌های نفتی ایران اعلام کردند.
 
قرارداد جدید باعث افزایش تولید روزانه میدان نفتی یادآوران از 25 هزار بشکه به 135  هزار بشکه‌ خواهد شد و نفت استخراج شده از این میدان را با کل تولید کشورهای کوچک تولید کننده نفت، مانند سودان برابر خواهد کرد.
 
این قرارداد در سال 2007 نیز با مبلغ 2 میلیون دلار به شرکت چینی سپرده شده بود و با توجه به اینکه طرف عراقی در بهره‌بردرای از این میدان نفتی مشترک بسیار جلوتر از ایرانی‌هاست، طرح توسعه یادآوران به عنوان یک اولویت در وزارت نفت ایران دیده می‌شود.
 
"علی ماجدی"، معاون وزیر نفت ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار وال استریت ژورنال با اظهار رضایت از عملکرد این شرکت،‌ از احتمال واگذاری پروژه‌های جدید به آن خبر داد.
 
"ماجدی" به همراه "بیژن زنگنه"، وزیر نفت جمهوری اسلامی در سفر به چین به سر می‌برد.
 
بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی بارها شرکت‌های نفتی چینی را به خاطر گرفتن مبالغ گزاف برای اجرای پروژه‌هایی که یا با تأخیر و یا با اشکالات فنی همراه است،‌ متهم کرده‌اند.


انتهای پیام/
برچسب ها: چین ، ایران ، نفت ، بین الملل ، سینوپک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار