از آزمایش موشک‌هایی دوربرد حیتس تا عصای سحر آمیز صهیونیست‌ها/ بزرگترین مانور دنیا برای مقابله با حزب‌الله

بزرگترین مانور مشترک آمریکا و اسرائیل با عنوان "جنیفر کوبرا" از چند روز پیش با هدف تامین حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی در برابر موشک‌های مقاومت آغاز شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگارانآمریکا و رژیم صهیونیستی از صبح دوشنبه هفته گذشته بزرگترین مانور مشترک خود برای نیروهای هوایی و دفاع ضدهوایی را آغاز کردند. این مانور که هر دو سال یک بار برگزار می شود، "جنیفر کوبرا" نام دارد و جزئی اساسی از سامانه تمرین‌های مشترک در راستای ائتلاف بین واشنگتن و تل‌آویو است.

در همین راستا چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا به سرزمین‌های اشغالی رفت تا در آماده سازی ها برای انجام این مانور شرکت کند. وی همچنین در این سفر با تعدادی از مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

بر اساس طرح این مانور آزمایش و توسعه سامانه‌های دفاعی فعال بر ضد موشک‌ها از مهم‌ترین اهداف مانور است، همچنین این مانور برای تهیه یک سامانه اقدام مشترک در مقابله با هر اتفاق فوق‌العاده است. آمریکا از چند دهه قبل ضمانت‌های امنیتی بزرگی را بویژه برای تولید سامانه‌های دفاع ضدموشکی به اسرائیل داده است. در همین راستا آمریکا اطلاعاتی را از پایگاه های هشدار سریع زمینی و ماهواره های خود به رژیم اسرائیل داده است.

گفته می‌شود آمریکا سهم زیادی در تامین هزینه‌های برنامه توسعه‌ای صهیونیست‌ها در قبال سامانه های دفاع ضد موشکی از جمله سامانه موشک های دوربرد حیتس و سامانه موشک های کوتاه برد گنبد آهنین را بر عهده  دارد.




این دو سامانه الان وارد مراحل عملیاتی خود شده اند و نسل سوم موشک های حیتس نیز اخیرا تولید شده تا با پیشرفت های دنیای موشکی همخوانی داشته باشد. آمریکا علاوه بر اینها سامانه موشکی میان برد موسوم به عصای سحر آمیز را نیز تامین مالی کرده است، سامانه ای که البته هنوز مراحل آزمایشی و تحقیقاتی خود را می گذراند.

در اسرائیل اعلام شد که مانور مشترک با آمریکا دو هفته به طول خواهد انجامید، این مانور شامل عملیات آموزش برای مقابله با خطرات مختلف است که جبهه داخلی اسرائیل را تهدید می کند. فرماندهان یگان های آمریکایی حاضر در اروپا نیز این مانور را دنبال می کنند.  در این مانور بیش از 6 هزار نفر از نظامیان آمریکایی در مرکز فرماندهی اروپا شرکت خواهند داشت که دست کم هزار نفر از  آنها در روزهای اخیر وارد سرزمین‌های اشغالی شده‌اند. دو ناوشکن آمریکایی و سامانه رهگیر موشکی آیجیس نیز در این مانور شرکت خواهند داشت.



با وجود اینکه برنامه این مانور تقریبا اعلام شده است، اما اسرائیل سعی دارد محرمانه بودن جزئیات این مانور را رعایت کند. فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا اعلام کرده که برنامه ریزی برای انجام این مانور از 18 ماه قبل آغاز شده و با هیچ یک از اتفاقات مشخص در منطقه ارتباطی ندارد.

موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل به نظامیان شرکت کننده در این مانور گفته است که این مانور نمونه ای از مناسبات غیر قابل تزلزل بین آمریکا و اسرائیل است. وی در این اظهارات آمریکا را "بزرگترین دولت دموکراتیک در جهان" و اسرائیل را "تنها دولت دموکراتیک در منطقه!" خوانده است.



وی در ادامه ادعاهای خود گفت که یکی از چالش های فراروی اسرائیل نحوه مقابله با موشک‌های ایران، سوریه، لبنان و نوار غزه است، وی گفت که این چالش وجود دارد، اما اسرائیل قادر به تعامل با آن است.

ایل آیزنبرگ فرمانده جبهه داخلی اسرائیل هفته قبل در مانور دفاع شهری اسرائیل گفت: دشمن می‌داند که چیزهایی که در ابتدا شلیک نکند، بعدها نخواهد توانست شلیک کند، به همین علت دشمن سعی خواهد کرد در همان ابتدا حالت فلج را در اسرائیل ایجاد کند و اسرائیلی‌ها را غافلگیر کرده و روحیه آنها را از هم بپاشد. دشمن همچنین سعی خواهد کرد با استفاده از تمام ابزارهای مبارزه آتش بس سریع را به اسرائیل تحمیل کند تا از حملات اسرائیل در امان باشد. جبهه داخلی در هر جنگی جبهه دوم است و مورد توجه دشمن است.
 


جریان های افراط گرای اسرائیل در حال حاضر به دنبال افزایش بودجه های نظامی اسرائیل هستند. وزارت جنگ اسرائیل خواستار تزریق دو میلیارد شیکل دیگر به این وزارتخانه شده تا کمبود موجود را پر کند. وزارت جنگ تهدید کرده در صورت عدم موافقت با این درخواست آموزش ها را متوقف خواهد کرد. این وزارتخانه مدعی است که کسری بودجه آمادگی ارتش را کاهش خواهد داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار