سردار کارگر در همایش ایثار:

دفاع مقدس متعلق به همه مردم ایران است/ دفاع مقدس را وارد دسته‌بندی های سیاسی نکنیم

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: ما نباید دفاع مقدس را وارد سلیقه‌ها و دسته بندی‌های سیاسی کنیم و اگر دفاع مقدس را آنطور که هست به مردم نشان دهیم، مردم به آن اشتیاق دارند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در همایش بزرگ ایثار که به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: پیروز دفاع مقدس و عملیات بیت المقدس مردم بودند و باید از مردم تشکر کرد.  
 
وی افزود: دفاع مقدس را باید مثل یک پکیج دید، یک عده در خط مقدم جنگ، عده‌ای پشتیبانی و عده‌ای در تبلیغات بودند، عده‌ای می‌ساختند و عده‌ای طراحی می‌کردند، لذا همه آن‌ها در دفاع مقدس نقش دارند و ما باید نقش همه را ببینیم.  
 
سردار کارگر تصریح کرد: آنهایی که در صدا و سیما، دانشگاه‌ها، مدارس و دولت کار می‌کردند را نیز باید در دفاع مقدس دید و نباید دفاع مقدس را به عده‌ای خاص اختصاص داد، زیرا همه در دفاع مقدس مشارکت داشتند.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: باید همواره یاد حضرت امام خمینی (ره) و رهبری و هدایت‌های الهی این مرد بزرگ و همه مسئولانی که در این راه زحمت کشیدند را به یاد داشته باشیم.  
 
وی افزود: عملیات بیت المقدس تقریبا کمتر از یک ماه بعد از عملیات فتح المبین آغاز شد و دشمن بعثی با توجه به اینکه اطلاعاتی از عملیات قبلی داشت، نتوانست این اطلاع را داشته باشد که رزمندگان ما در زمانی کمتر از یک ماه چنین عملیاتی را انجام می‌دهند.  
 
سردار کارگر با اشاره به ویژگی‌های خاص عملیات بیت المقدس اظهار داشت: وحدت همه نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای عشایری، جهاد سازندگی و... در این عملیات نقش مهمی داشت.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: باید در اینجا یاد آن کسانی که قبل از اشغال خرمشهر در آن منطقه مقاومت کردند و با کمترین امکانات در خرمشهر دفاع کردند، مانند تکاوران دریایی، پادگان دژ و سپاه خرمشهر، شهید جهان آرا و موسوی دشمن را ۳۴ روز عقب راندند، یاد کنیم.  
 
وی گفت: عملیات بیت المقدس از ۱۰ اردیبهشت ۶۱ شروع شد و در سوم خرداد ساعت ۱۱ صبح نیروهای ایرانی وارد خرمشهر شدند.  
 
سردار کارگر با اشاره به اینکه تدبیر در دوران دفاع مقدس بسیار مهم است، افزود: از سه مطلب نباید غفلت کنیم که هرجا از آن‌ها غفلت کردیم به مشکل برخوردیم که آن عقلانیت، معنویت و حماسه در دوران دفاع مقدس بود.  
 
سردار کارگر افزود: قرارگاه مرکزی کربلا به فرماندهی مشترک شهید صیاد شیرازی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش و محسن رضایی فرمانده کل سپاه همراه با سه قرارگاه در وسعت منطقه‌ای به طول ۶۰۰۰ کیلومتر مربع با فرماندهی مشترک ارتش و سپاه، مسئولیت عملیات بیت المقدس را به عهده داشتند.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس افزود: در قرارگاه قدس امیر لطفی از ارتش و سردار غلامپور از سپاه، در قرارگاه فتح شهید سرلشکر منفرد نیاکی از ارتش و سردار رشید از سپاه، در قرارگاه نصر امیر حسنی سعدی از ارتش و سردار شهید حسن باقری از سپاه و در قرارگاه فجر از ارتش و سردار شهید بقایی از سپاه، مسئولیت ۲۴ روز عملیات بی‌امان در یک منطقه را به عهده داشتند.  
 
وی افزود: هوای خوزستان از اردیبهشت به بعد بسیار گرم است و در آن گرما و در وسعت ۶۰۰۰ کیلومتری با آن امکاناتی که بود، دیدیم که این عزیزان رزمندگان اسلام چطور حرکت کردند.  
 
سردار کارگر با مقایسه امکانات ارتش عراق از زمان حمله به ایران تا زمان حمله به کویت طبق آمار غربی‌ها اظهار داشت: موجودی عراق در آغاز جنگ با ایران ۳۰۰ هواپیما بود که ۲۳۸ هواپیمای آن‌ها توسط رزمندگان ما مورد هدف قرار گرفت و سقوط کرد، اما در پایان جنگ آن‌ها بازهم ۶۱۰ هواپیما داشتند که معلوم است دنیا آن‌ها را حمایت می‌کرد و طبق گفته مسئولان آن موقع نزدیک به ۳۰ کشور دنیا از رژیم بعث عراق پشتیبانی می‌کردند.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تصریح کرد: بعد‌ها آمریکایی‌ها به عراق رفتند و به دنبال چیزهایی می‌گشتند که خودشان به رژیم بعث عراق داده بودند.  
 
وی گفت: وقتی عراق به کویت حمله کرد، ۷۵۰ هواپیما داشتند.  
 
سردار کارگر افزود: آن‌ها در آغاز جنگ ۸۰ بالگرد داشتند و در پایان جنگ ۳۲۵ بالگرد و در زمان حمله به کویت ۴۰۰ بالگرد داشتند.  
 
وی افزود: از نظر زرهی بیش از ۳۵۰۰ تانک داشته‌اند و در پایان جنگ بیش از ۷۳۰۰ تانک داشته‌اند، با وجود اینکه بیشترین خسارت‌ها را از ما دریافت کردند و حتی قسمت زرهی سپاه از غنیمتی‌های دشمن تشکیل شد، اما با این وجود در پایان جنگ رژیم بعث عراق بیش از ۶۲۰۰ تانک داشت و وقتی به کویت حمله کرد، دارای ۷۵۰۰ تانک بود.  
 
سردار کارگر گفت: در بخش توپخانه رژیم بعث عراق ۱۲ لشکر داشت و در پایان جنگ دارای ۵۷ لشکر بود و وقتی به کویت حمله کرد، ۶۶ لشکر داشت.  
 
وی افزود: در عملیات بیت المقدس ۱۶ هزار کشته و زخمی و ۱۹ هزار اسیر از دشمن گرفتیم.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اظهار داشت: همه این‌ها نشان می‌دهد تمام دنیا جمع شده بودند تا انقلاب اسلامی را سرنگون کنند، لذا هدف انقلاب بود و نه تنها سرزمین ایران و بعد از عملیات بیت المقدس وزیر دفاع آمریکا واینبرگر اعلام کرد که پیروزی ایران در جنگ به نفع آمریکا نخواهد بود و باید از رژیم بعث عراق حمایت کنیم، لذا بعد از عملیات بیت المقدس دنیا باور کرد که جمهوری اسلامی ایران بسیار توانمند است.  
 
سردار کارگر با اشاره به شاخصه‌های پیروزی در عملیات بیت المقدس گفت: ایمان و روحیه و انگیزه بسیار بالای رزمندگان اسلام ناشی از نفوذ معنوی حضرت امام خمینی (ره)، تفاهم و همدلی بی‌نظیر فرماندهان و رزمندگان، طرح ریزی دقیق عملیات و غافلگیری دشمن از نظر زمان و مکان در عملیات، از جمله این شاخصه‌ها بود.  
 
وی افزود: اول حمایت خدا بود و همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند، خرمشهر را خدا آزاد کرد و بعد تدبیری که صورت گرفت و جای خطا وجود نداشت و اگر دقت نمی‌کردیم، ممکن بود نتیجه برعکس دهد.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تصریح کرد: در این عملیات بکارگیری توان و مقدورات خودی با حمایت مردم نقش بسیار مهمی داشت و آزادسازی خرمشهر از نظر فرهنگی و اجتماعی موجب رضایت مردم و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس ملی شد و در آنجا باور کردیم که می‌توانیم.  
 
سردار کارگر گفت: تبلور عزم ملی و مدیریت جهادی که مقام معظم رهبری فرمودند، در دفاع مقدس و همین عملیات بیت المقدس بود.  
 
وی افزود: آزادسازی خرمشهر و این عملیات موجب پیروزی جمهوری اسلامی ایران در ابعاد سیاسی و نظامی و بروز قدرت دفاعی و سیاسی در چشم جهانیان و ناظران بین المللی شد.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از افسران اطلاعاتی سابق سیا در برنامه راز گفت که رابطه ما با عراق زیاد خوب نبود، زیرا عراق جزو بلوک شرق بود، اگرچه آمریکایی‌ها صدام را ترغیب کردند که به ایران حمله کند و ما دنیا را جمع کردیم تا از عراق در جنگ علیه ایران حمایت کنیم، زیرا امام خمینی گفته بود که ما به سوی قدس می‌رویم و اگر ما از رژیم بعث عراق در آن موقع حمایت نمی‌کردیم، این اتفاق در آن زمان می‌افتاد.  
 
سردار کارگر گفت: اولین کسی که واژه دفاع مقدس را بر زبان آورده است، حضرت امام خمینی (ره) بودند و ایشان فرمودند؛ فتح خرمشهر فتح خاک نیست، بلکه فتح ارزشهای اسلامی است.  
 
وی افزود: دفاع مقدس متعلق به همه است و تنها برهه و ارزشی است که ما می‌بینیم از همه سلایق سیاسی و از همه سنین، نوجوانان تا پیرمرد‌ها، روحانیت، زنان و... حضور داشتند.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس درباره بخش زنان در آن دوران افزود: دفاع مقدس را تا به حال خیلی مردانه دیده‌ایم، در حالیکه نقش زنان در این عرصه اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست. نقش مادران، همسران و خواهرانی که عزیزانشان را راهی جبهه‌ها کردند و بسیاری از آن‌ها نیز به شهادت رسیدند.  
 
وی با اشاره به اینکه در عملیات بیت المقدس ۶۰۰۰ شهید را جمهوری اسلامی تقدیم اسلام عزیز کرده است، گفت: این عملیات یک جنگ جانانه از هر نظر بود و در آن بیش از ۵۳۰۰ کیلومتر از خاک ما آزاد شد و این‌ها را ما باید قدر بدانیم.  
 
سردار کارگر تصریح کرد: امام خمینی (ره) فرمودند؛ ما نباید فتح‌های بزرگ مانند فتح خرمشهر را از یاد ببریم و مقام معظم رهبری نیز فرمودند؛ حماسه مقاومت و آزادی خرمشهر حماسه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جهان است.  
 
وی افزود: مقام معظم رهبری در جای دیگری فرمودند؛ حماسه دفاع مقدس و این همه کار بزرگی که در ۸ سال جنگ تحمیلی انجام گرفته، درخور شناساندن و شناخته شدن است.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس افزود: مقام معظم رهبری در جلسه راهیان نور فرمودند؛ دفاع مقدس مانند یک تابلوی عظیم و نقاشی بسیار برجسته‌ای است که در بالا آن را نصب کردند و ما از پایین آن را نگاه و تحسین می‌کنیم و جای تحسین هم دارد، اما اگر کسی به این تابلو نزدیک شود و به جزئیات آن دقت کند، صدبرابر آن شکوه و عظمت را که از پایین دیده، می‌بیند که در ذره ذره اجزای آن وجود دارد.  
 
سردار کارگر اظهار داشت: برخی‌ها راجع به جوانان می‌گویند که آن‌ها دفاع مقدس را فراموش کرده و نمی‌شناسند و به آن اهمیت نمی‌دهند، در حالیکه طبق آمار در اوایل دهه ۸۰ برای زیارت اماکن و یادمان‌های دفاع مقدس ۴۰۰ هزار نفر برای بازدید می‌رفتند، اما در سال ۹۲ بیش از ۴ میلیون نفر مناطق دفاع مقدس را زیارت کردند. ۵۰ درصد این افراد بار اولشان بوده، ۴۶ درصد با ماشین شخصی رفتند و ۷۸ درصد آن‌ها جوانان بین ۱۵ تا ۳۰ سال بودند.  
 
وی افزود: اگر دفاع مقدس را آنطور که هست به مردم نشان دهیم، مردم اشتیاق دارند، لذا ما نباید دفاع مقدس را وارد سلیقه‌ها و دسته بندی‌های سیاسی کنیم، دفاع مقدس متعلق به همه است.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اظهار داشت: طبق فرموده مقام معظم رهبری، روحیه و تفکر بسیجی باید رواج پیدا کند و یکی از دستاوردهای مهم عملیات بیت المقدس و پیشرفت‌های کشور، سپاه و ارتش و به قول سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش از همین تفکر و روحیه بسیجی است.  
 
سردار کارگر تصریح کرد: دفاع مقدس متعلق به همه مردم ایران است و باید از همه مردم تشکر کرد و چه در دوران دفاع و چه در دوران سازندگی و همه اتفاقاتی که پس از انقلاب افتاده، مردم حضور خوبی داشتند.  
 
سردار کارگر گفت: خواهش من از دوستان در دانشگاه آزاد و به ویژه بسیج که درباره دفاع مقدس کار می‌کنند این است که به اصل ارزش‌های اساسی این عرصه مانند از خودگذشتگی، ایثار و مقاومت بپردازند که پیروزی را به دنبال می‌آورد و ان شاءالله با اخلاص و به دور از غیبت و تهمت و دروغ در این عرصه کار کنیم، زیرا در دوران دفاع مقدس نیز رزمندگان ما افرادی متشرع بودند و از هر ابزاری استفاده نمی‌کردند و هم نیت و هم حرکت و هم ابزار و هم هدفشان مقدس بود.  
 
وی افزود: حتی بچه‌های کوچک ما که مردان قوی هیکل عراقی را اسیر می‌کردند، قمقمه آب خود را به آن‌ها می‌دادند و اگر این اسیران زخمی بودند به آن‌ها رسیدگی می‌کردند.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اظهار داشت: ان شاءالله لیاقت ادامه راه شهدا را داشته باشیم.  
 
سردار کارگر خاطرنشان کرد: یک کار زیبا صورت گرفته که تمام مناطق دفاع مقدس را با خونهای شهدا وجب کرده بودند و وجب به وجب این خاک‌ها خون شهداست و در راهیان نور نیز حتی اگر راوی هم نباشد، آن زمین و خاک با شما صحبت می‌کند.  
 
گفتنی است؛ در این همایش از ۵ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس به خصوص درباره آزادسازی خرمشهر با حضور سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، سردار گلعلی بابایی رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس و حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و به دوتن از نویسندگان به نامهای رضا خدری و فرامرز گرجیان لوح تقدیر داده شد.  
 
این کتاب‌ها عبارتند از:  
 
۱-"خرمشهر نمی‌میرد" نوشته رضا خدری
۲- "فقط غلام حسین باش"روایت جانباز حسین رفیعی به قلم حمید حسام  
۳- "اینجا صدایی نیست" ناگفته‌های رضا پورعطار از عملیات والفجر مقدماتی نوشته فرامرز گرجیان  
۴- "با تو می‌مانم" خاطرات سردار جمشید رواتی نوشته رضا قلی‌زاده الیار  
۵- "برفراز آشیانه عنقا" درباره سردار شهید محمود کاوه

انتهای پیام/
برچسب ها: بنیاد ، حفظ ، ارزش ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار