ابداع نانو الماس هایی که در عرض چند ثانیه محو می شوند

محققان آمریکایی با استفاده از یک پرتو الکترونی قوی موفق به ساخت نانو الماس هایی شدند که در عرض چند ثانیه محو می شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگارانبه نقل از ایرنا،  محققان دانشگاه رایس در ایالت تگزاس آمریکا با شلیک پرتوی قوی الکترون بر روی زغال سنگ فراوری شده موفق به ساخت این نانو الماس ها شدند. آنها این نانو الماس ها را در حین فعالیت بر روی روش هایی برای کم کردن میزان کربن در زغال سنگ از طریق شیمیایی درست کردند.

 

«اد بیلوپس» (Ed Billups) و «یانیک سون» (Yanqiu Sun) برای اولین بار متوجه تشکیل نانو الماس ها در میان لایه های بی شکل گرافیت شدند. این محققان با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی تصاویری از نمای نزدیک شلیک پرتو الکترون به نقطه مورد در زغال سنگ فراوری شده گرفتند و متوجه شدند که انرژی ناشی از این شلیک منجر به تشکیل خوشه هایی از اتم های کربن جامد می شود که برخی از انها ساختار مشبک مانندی شبیه نانو الماس دارند.

 

اندازه پهنای این نانو الماس ها بین دو تا 10 نانو متر بود. برخی از این الماس های میکروسکوپی در حد چند ثانیه دوام آورند اما بعد به اشکالی کمتر منظم کربن تبدیل شدند. طبق این تحقیق جدید، هیچ یک از نانو الماس های نتوانستند دوام بیاورند و در عرض چند ثانیه از بین رفتند. از نانو الماس ها در پروسه های مختلف صنعتی استفاده می شود و بطور گسترده ای در تحقیقات پزشکی برای مثال شیمی درمانی و تقویت رشد استخوان ها بکار می روند.

 

همچنین در آینده انسان می تواند از دندان ها با روکش الماس برای تقویت بهداشت دهان و مبارزه با بیماری ها استفاده کند. دانشمندان متوجه شده اند که نانو الماس ها می توانند موجب ترغیب رشد استخوان ها و بهبود دوام ایمپلنت های دندانی شوند.

برچسب ها: ابداع ، نانو ، محو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار