یزدی‌ها تشنه‌اند

استان یزد از منابع آبی ضعیف و فقیری برخوردار است و جزء فقیرترین استان‌های کشور در این رابطه است به طوری که از کم‌باران‌ترین استان‌های کشور است ولی با این حال اگر اغراق نکنیم، مردم استان با صرفه‌جو‌ترین مردم کشور از نظر مصرف آب هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران البته به دنبال گرمای روز افزون هوای یزد و آغاز استفاده از کولرهای آبی برای فرار از این گرما که گاهاً طاقت‌فرسا نیز می‌شود، حجم آب مصرفی شهروندان یزدی نیز رو به افزایش رفته است. این افزایش مصرف با توجه به ثابت بودن سهمیه آب انتقالی، بهره‌برداری از منابع آبی استان از جمله چاه‌های عمیق و نیمه عمیق موجود در استان را افزایش و به تبع کیفیت آب شرب کاهش داده است.

اتفاقات تلخ چند سال پیش و قطعی آب انتقالی یزد، در ذهن مردم این خطه کویری خاطرات خوبی را ثبت نکرده است. قطعی آب چند هفته پیش نیز به دلیل مشکلات فنی به شدت مردم استان را دچار نگرانی کرد. با این حال مسئولان استان از ابتدای امسال به کرات با اشاره به کاهش نزولات جوی از طرفی و همچنین پیش‌بینی گرمای بیش از پیش تابستان امسال، بحران کم آبی در استان را به شهروندان هشدار داده و آنها را به مصرف بهینه آب تشویق کرده‌اند.

این روزها نیز هر از چند گاهی در رسانه‌ها از بحرانی شدن وضعیت آب در برخی روستاهای شهرهای یزد و آب‌رسانی سیار با تانکر به این مناطق خبر داده می‌شود. همه این عوامل باعث شده است که مردم استان به شدت نگران وضعیت آینده آب یزد باشند و این در حالی است که طرح‌های انتقال آب به استان با وجود گذشت چند سال از آغاز اجرای طرح آنها، هنوز در ابتدای راه قرار دارد و شاید در بلندمدت پاسخگو باشد.

علی اسلامی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد در این رابطه اظهار کرد: اگر تمام ‌منابع آبی شهر یزد اعم از منابع آبی مطلوب و نامطلوب مورد بهره برداری قرار گیرند، تنها 65 درصد از نیاز مردم شهر یزد در پیک مصرف تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: استان یزد در صورت قطع آب انتقالی تنها برای یک یا دو روز می‌تواند نیاز مردم استان را تامین کند و این مشکل در فصل گرم تابستان با بحرانی جدی روبرو است.

اسلامی گفت: طبیعی است که مصرف آب در روزهای گرم افزایش یابد، هرچند که هنوز به روزهای گرم سال نرسیده‌ایم ولی با این حال در حال حاضر حدود سه چهارم مصرف پیک داریم.

وی بیان کرد: هم‌اکنون حدود 65 درصد از آب مصرفی شهروندان یزدی از آب انتقالی تامین می‌شود و 35 درصد آن نیز از منابع داخل استان تامین می‌شود که البته هنوز دارای کیفیت مطلوبی است، اما در اوایل تیر که تعداد چاه‌های در مدار مصرف به مراتب افزایش می‌یابد، حجم آب انتقالی در شبکه توزیع استان کاهش یافته و مطلوبیت مورد انتظار مردم وجود نخواهد داشت.

اسلامی تاکید کرد: آب شرب استان یزد به صورت خاص شهر یزد در شرف بحران است و برای نیازهای شهر کفایت نمی‌کند لذا مجبوریم که از منابع با کیفیت پایین‌تر استفاده کنیم. با این حال عمده‌ترین سیاست آبفای یزد در تامین آب شهروندان، رعایت بهداشت و سلامت آب است و قطعاً آبی که اکنون در شبکه‌ها جریان دارد، سالم و عاری از هرگونه آلودگی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اظهار کرد: امسال بویژه در شهر یزد، منابعی که کیفیت پایین دارند ولی قابلیت لازم برای برداشت را ندارند از مدار خارج می‌شوند و 12 حلقه چاه در منطقه یزدگرد استان که دارای منابع آبی مطمئنی است، حفر خواهد شد که امیدواریم با پرداخت به موقع اعتبارات، بتوانیم این منابع را تا اول تیر وارد مدار کنیم.

وی، سرانه مصرف آب در بخش خانگی در استان یزد زیر 150 لیتر در سال که استانداردی معقولی است، ذکر کرد و ادامه داد: مشکل اساسی استان در فصل تابستان و شروع گرماست که به ناچار مجبور به استفاده از کولرهای آبی هستیم.

اسلامی با اشاره به درجه حرارت بالای 40 درجه در برخی نقاط استان در دو ماه از سال، تصریح کرد: هرچند کولرهای آبی حجم بالایی از آب را مصرف می‌کنند، اما این یک نیاز واقعی است و نمی‌توان آن را به گونه‌ای دیگر رفع کرد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: یزد ، منابع ، کم آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار