کارشناس اقتصادی:

خروج از "رکود" نیازمند بسترسازی‌های فراوان است/ اهتمام جدی در کنترل و مهار "نقدینگی"

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت تأکید جدی به مهار و کاهش تورم دارد و در این راستا اقدامات مناسبی نیز انجام شده است.

شاهین شایان آرانی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: رکود به معنی منفی شدن رشد تولید ناخالص داخلی است و وقتی همزمان با نرخ رشد منفی تولید ناخالص، تورم نیز به نرخ بالای 15 درصد برسد، رکود تورمی ایجاد خواهد شد.

آرانی در ادامه گفت: این پدیده‌ای است که در سال‌های اخیر کشور ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند و دولت جدید در برنامه‌هایش تأکید جدی به مهار و کاهش تورم دارد و در این راستا در کنترل و مهار نقدینگی اهتمام جدی داشته است.

آرانی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت گفت: کلیه تصمیمات از طریق بانک مرکزی و وزارت دارایی قابل رصد است و بیانگر عزم جدی دولت برای رساندن نرخ تورم به 25 درصد است.

آرانی با اشاره به گزارش بانک جهانی اضافه کرد: طبق گزارشات بانک جهانی، اگر دولت با برنامه‌ریزی‌های فعلی پیش رود تا پایان سال شاهد نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی خواهیم بود.

آرانی در راستای ارائه راهکارهای مؤثر برای افزایش سرعت خروج از رکود گفت: این مهم نیاز به بسترسازی‌های فراوان و وسیع دارد و به عنوان مثال به کوچک کردن نهادهای حاکمیتی اشاره کرد.

وی به عنوان دومین عامل به رونق و توسعه و ایجاد انگیزه بخش خصوصی گریزی زد و ادامه داد: در کشور افرادی فعال می‌شوند که با گسترش بخش خصوصی پویایی و رقابت را در کشور ایجاد کنند.

وی در کنار تمام این عوامل به توسعه روابط بین‌المللی ایران با کشورهای جهان و نقش این عامل اشاره کرد و گفت: این ارتباطات بین‌المللی موجب افزایش اشتغال و رونق بخش خصوصی می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: رکود ، تورم ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار