در نخستین نشست مشترک وزیر بهداشت و هیئت مدیره انجمن‌های متخصصین زنان و مامایی مطرح شد؛

ضرورت تسریع در تحت پوشش قرار دادن خدمات ناباروری/ بلوک‌های زایمان در بیمارستان‌ها بازسازی می‌شود

معاون وزیر بهداشت گفت: با توجه به ابلاغیه سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر بیمه شدن خدمات ناباروری، ضروری است شورای عالی بیمه در سال جاری این خدمات را تصویب کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا، دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در نخستین نشست مشترک وزیر بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت و اعضاء بوردهای تخصصی و هیئت مدیره انجمن‌های متخصصین زنان و مامایی، گفت: داروهای درمان ناباروری تحت پوشش نیستند ولی دی ماه سال گذشته به این تفاهم رسیدیم که بخشی از این داروها با مکانیزم پرداخت از سوی بیمه‌ها تحت پوشش وزارت بهداشت قرار گیرد.

دکتر دیناروند اظهار کرد: تعدادی از اقلام دارویی وارد فهرست پوشش بیمه شده و طی تفاهم نامه‌ای که امسال به امضای وزیر بهداشت و وزیر رفاه رسید، این حمایت از 50 درصد پوشش به 70 درصد رسید. امیدواریم با توجه به ابلاغیه سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری که تاکید بر بیمه‌ای کردن خدمات دارد، امسال تحت پوشش قرار دادن این داروها در شورای عالی بیمه نیز تصویب شود.

وی با اشاره به اینکه هزینه داروهای درمان ناباروری 70 درصد به عهده دولت خواهد بود، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت اعتبار دیگری نیز برای حمایت از درمان ناباروری در نظر گرفته که مختص به بیماران بی بضاعت خواهد بود. البته این حمایت به طور کلی مربوط به فرایند درمان است و نه فقط دارو.

ایجاد فضاهای اختصاصی برای زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها

دکتر آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: در خصوص زایمان سه ضلع مادر، عامل زایمان و بیمارستان در نظر گرفته می‌شود. اگر بخواهیم از آمار غیر منطقی 54 درصد سزارین به سمت آمار منطقی حدود 30 درصد حرکت کنیم، باید هر سه ضلع را در نظر داشته باشیم.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: مشوق ‌هایی برای هر سه ضلع در نظر گرفته شده به طوری که حذف فرانشیز برای مادر یکی از این مشوق‌ها است. مشوق دوم بحث بازسازی بلوک‌های زایمان و و زایشگاه‌ها و ایجاد فضاهای اختصاصی برای مادران است.

دکتر آقاجانی با اشاره به این که بخشی از اعتبارات طرح تحول سلامت را صرف بازسازی این بلوک ها خواهیم کرد، گفت: صندوق ترویج زایمان طبیعی نیز در این طرح ایجاد شده است که از محل هدفمندی و زایمان‌هایی که انجام می‌شود، رقمی به این صندوق خواهد رفت. از محل این صندوق زیر نظر روسای دانشگاه‌ها و بخش‌ها برای بازسازی زایشگاه‌ها، فرهنگ سازی و آموزش مادران  استفاده می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به این که مشوق سوم برای مادران زایمان بی درد است، گفت: بحث بعدی در راستای سیاسته‌ای تشویقی بسته زایمان طبیعی، توانمندسازی مادران در قالب برگزاری 8 جلسه آموزشی است.

وی با اشاره به این که مشوق‌های عامل زایمان نیز در نظر گرفته شده اند، ادامه داد: همچنین برای اشتغال به کار ماماهای بیکار برنامه هایی پیش بینی شده چون با اجرای طرح تحول سلامت افزایش نیاز به نیروهای ماما و جذب ماماهای بیکار بیش از گذشته حس می‌شود.

دکتر آقاجانی افزود: همچنین ماماهایی که بیرون از فضای بیمارستان مطب داشته و مشغول به کار هستند، می توانند در صورت وجود ظرفیت خالی زایشگاه های بیمارستان، در آنجا خدمت رسانی کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار