کفاشیان توپ را در زمین محیط زیست انداخت

من که جانورشناس نیستم! سازمان محیط زیست یک عکسی به ما داد و گفت یوزپلنگ است و ما هم آن را روی پیراهن تیم ملی چاپ کردیم حالا اگر جای یوزپلنگ ایرانی، یوزپلنگ آفریقایی کارشده من چه گناهی دارم!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،با اینکه خنده رو و شوخ طبع نشان می دهد اما شخصیت بسیار پیچیده و ناشناخته ای دارد و به این راحتی ها نمی شود از او حرف کشید! همان اندازه که در صحبت هایش سادگی و صداقت وجود دارد به همان اندازه دانستن اینکه کدام حرفش جدی است و کدام حرفش شوخی زیاد ساده نیست .او با همین پیچیدگی ها و شناخت اش از اوضاع نابسامان مدیریت ورزش نزدیک به 6 سال است بر صندلی داغ ریاست فدراسیون فوتبال تکیه زده و به نظرهم نمی رسد به این سادگی ها حاضر شود آن را به نفر دیگر واگذار کند. علی آبادی، سعیدلو و عباسی روسای وقت سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش هر کدام در مقطعی تلاش کردند تا زیر پای مرد دونده فوتبال را خالی کنند ولی هرگز در این راه توفیقی نداشتند و او با ظرافت خاص و مثالزدنی اش صندلی ریاست خود را تا امروز حفظ کرده است.با اینکه انتقادهای فراوانی به دوران مدیریت مرد همیشه خندان فوتبال وارد است و او را فاقد قاطعیت لازم برای مدیریت این رشته پرحاشیه می دانند ولی صعود تیم ملی به جام جهانی برزیل حداقل تا مدتی، آینده مدیریت او را در فدراسیون فوتبال تضمین کرده و به نظر نمی رسد به این زودی ها کسی بتواند به صندلی او چشم طمع داشته باشد.

خودش با همان خنده همیشگی اش می گوید: "واقعا خسته شده ام! الان دو سال از این دوره ریاستم باقی مانده. یک چهار سال دیگر هم در فوتبال می مانم و بعد از جام جهانی روسیه می روم چون واقعا خسته شده ام و مردم هم دیگر تحمل من را ندارند!"گفتگو با "علی کفاشیان" مدیر پرسابقه ورزش و مردی که ناخواسته و از سر اجبار به فوتبال آمد و حالا جاذبه های اغوا کننده پرطرفدارترین ورزش دنیا او را دلبسته صندلی ریاست کرده همیشه جالب و خواندنی است. گپ و گفت اختصاصی خبرنگار خط خبر با سکاندار فوتبال ایران را می خوانید: 

  *****
از همین ماجرای آبروریزی اخیر لباس های بی کیفیت تیم ملی و البسه نامرغوب شرکت آل اشپورت شروع کنیم. چرا باید با یک شرکت درجه سه قرارداد ببندیم که بازیکنان تیم ملی مجبور باشند لباس های بی کیفیت بپوشند؟
 
ببینید طی شش سال گذشته هیچ حامی مالی برای لباس تیم ملی نداشتیم، مارک های معتبر دنیا به دلیل مشکلات سیاسی و تحریم ها حاضر به همکاری نیستند. لباس های چینی و ایتالیایی هم کیفیت لازم را نداشتند تا اینکه "آل اشپورت" پیشنهاد داد اما آن ها نیز در حال حاضر به دلیل نبود قانون کپی رایت و عدم دریافت مجوز نمایندگی در ایران مشتاق به ماندن نیستند.
 
پس چرا جام جهانی 2006 آلمان و زمان دادکان تیم ملی هم اسپانسر قوی داشت و هم لباس های با کیفیت تر؟
 
ببینید ما در ایران مشکلاتی داریم که در خیلی از کشورها وجود ندارد. مثلا همین حق کپی رایت. وقتی حق کپی رایت رعایت نمی شود خب شرکت ها هم برای بستن قرارداد پیش قدم نمی شوند . آن ها دنبال سود خودشان هستند ولی در ایران به خاطر همین مشکلات سودی نمی برند. اینجا واردات لباس مالیات چند برابر گمرکی دارد. شرکت‌ها هیچ لباسی را نمی‌توانند بفروشند. تازه اگر پارت‌های لباسشان را هم غیرقانونی وارد کنند، گمرک پدرشان را درمی‌آورد. 
 
حالا چرا آل اشپورت لباس های بی کیفیت به تیم ملی می دهند؟ آب رفتن لباس ها که ربطی به کپی رایت ندارد؟
 
لباس ها بی کیفیت نبوده. شاید کم بوده ولی از نظر کیفیت مشکلی نداشته و شرکت آلمانی از هر نظر کیفیت لباس ها را تایید کرده. آنها حتی گفتند اگر نمونه هایی از لباس ها کیفیت نداشته حاضرند به ما خسارت بدهند. 
 
چرا قراردادشان را لغو نمی کنید تا با یک شرکت معتبر دیگر همکاری کنید؟
 
اتفاقا مدیر آل اشپورت آلمان نامه زده و گفته حاضر است قرارداد ما را لغو کند و تازه خسارت ما را هم بپردازد ولی ما همین شرکت را هم به سختی پیدا کردیم و با شرایطی که کشور ما دارد کسی پیدا نمی شود اسپانسر پیراهن تیم ملی شود باید این شرکت را حفظ کنیم. 
 
پس چرا کره جنوبی می تواند با شرکت"نایکی" قرارداد ببندد و میلیاردی از آنها پول بگیرد؟
 
من همین چند روز پیش با رئیس فدراسیون کره صحبت کردم.او می‌گفت این شرکت‌ها به خاطر امضای قرارداد با تیم ملی کشورشان از مالیات معاف می‌شوند. می‌توانند با استفاده ازقانون  کپی‌رایت کلی لباس اوریجینال بفروشند و همه شرایط به نفع شان است. اما اینجا ما این همه برایشان حرف و حاشیه درست می کنیم. نباید کاری کنیم که همه فراری شوند. اگر لباس بهتری بود و شرکتی پیشنهاد می‌داد که قرارداد می‌بستیم. الان داشته‌مان همین است. حالا خیلی ویژه نیست ولی قبلا هم بچه ها همین لباس‌ها را می‌پوشیدند. تازه مگر ما بازی با کره جنوبی را با همین لباس‌ها نبردیم؟ قبل از بازی با کره به من گفتند این لباس‌ها خوب نیست. برای تمرین رفتیم کلی لباس برای بچه‌ها از بیرون خریدیم و در تمرین‌ها پوشیدند. در آفریقا هم می‌شد همین کار را کرد چون در اختیار نمایندگان فدراسیون بود. نباید بگذاریم این بحث‌ها این قدر در دنیا بپیچد!
 
حرف های خود شما کلی حاشیه درست کرد! گفتید در جام جهانی بازیکنان تیم ملی لباس های شان را با مسی عوض نکنند. این حرف سوژه خیلی از رسانه های کشورهای عربی شد...
 
بابا من یک حرفی به شوخی زدم شما خبرنگارها چنان به آن آب و تاب می‌دهید که کلی حاشیه درست می شود! ولی از این به بعد قول می‌دهم که دیگر تا آخر بازی‌های جام جهانی خیلی با شما شوخی نکنم که این طورخبرش در دنیا نپیچد!
 
درباره چاپ عکس یوزپلنگ آفریقایی به جای یوزپلنگ رو به انقراض ایرانی روی پیراهن تیم ملی چه پاسخی دارید؟
 
خب من که جانورشناس نیستم! سازمان محیط زیست یک عکسی به ما داد و گفت یوزپلنگ است و ما هم آن را روی پیراهن تیم ملی چاپ کردیم حالا اگر جای یوزپلنگ ایرانی، یوزپلنگ آفریقایی کارشده من چه گناهی دارم!
 
بگذریم . قضیه تمدید قرارداد کی روش به کجا کشید؟ به نظر می رسد او ماندنی نباشد؟
 
قبلا مبلغ قرارداد کی ‌روش برای یک سال 1.5 میلیون دلار بود که با رقم دستیارانش حدود 2.5 میلیون دلار می‌شد اما او برای تمدید قراردادش دو میلیون یورو و 1.5 میلیون دلار برای دستیارانش مطالبه کرده که حدود 15 تا 16 میلیارد تومان می‌شود و ما در فدراسیون فوتبال چنین پولی نداریم.
 
پس بعد از جام جهانی باید دنبال سرمربی بگردید؟
 
من بارها گفتم اگر وزارت ورزش و جوانان به ما کمک مالی نکند، نمی توانیم کی روش را نگه داریم . ما علاقمندیم تا او برای جام ملت های آسیا هم با تیم ملی باشد ولی همه چیز به توافقات مالی بستگی دارد. 
 
فکر نمی کنید با شرایط اقتصادی که کشور دارد 16 میلیارد رقم سنگینی برای تمدید قرارداد کی روش است؟
 
این رقم برای یک مربی کلاس بالای جهان رقم بالایی نیست. ضمن اینکه او در تیم ملی خوب عمل کرده و بخشی از صعود تیم ملی به جام جهانی حاصل تدابیر هوشمندانه او بود.
 
اگر قرار به تغییر سرمربی تیم ملی باشد بازهم بدنبال مربی خارجی هستید؟
 
امیدوارم بتوانیم با کمک وزارت ورزش کی روش را نگه داریم ولی اگر این کار به هر دلیلی ممکن نشد نباید عقب گرد کنیم و همین روند را باید با یک مربی بزرگ ادامه دهیم.
قبول دارید کی روش خودخواهی هایی هم داشت و بی دلیل چند بازیکن موثر را به تیم ملی دعوت نکرد. مثل علی کریمی و رحمتی...
به هرحال این سلیقه سرمربی تیم ملی است و باید به آن احترام گذاشت . ما در تصمیمات کی روش دخالت نمی کنیم. او برنامه های خودش را دارد و تابحال با این برنامه نتیجه گرفته و نتایج تیم ملی راضی کننده بوده.  
 
رحمتی برای برگشتن شرط کی روش را پذیرفت ولی کی روش اجازه نداد رحمتی برگردد. بهتر نبود با توجه به منافع ملی شما در این قضیه پادرمیانی می کردید؟
 
کی روش از رحمتی خواسته بود سه باربه طور کتبی عذرخواهی کند. در حضور آقای آیت اللهی و منصوریان نوشته رحمتی را به کی روش نشان دادیم ولی او نپذیرفت و کاری هم از دست ما ساخته نبود. ان شاء الله جام جهانی بعدی (باخنده)! 
 
به نظر شما این به ضرر تیم ملی تمام نمی شود؟
 
به هرحال این ها بحث های مدیریتی است و در حیطه اختیارات سرمربی تیم است. اما این را هم فراموش نکنید که تیم ملی بدون رحمتی کره جنوبی را برد و به جام جهانی صعود کرد!
 
 اما خیلی از کارشناسان نگران وضعیت دروازه تیم ملی هستند؟
 
نه ، بقیه دروازه بان ها کمتر از رحمتی نیستند. شاید به آنها فرصت ندادیم .
 
عده ای معتقدند شما بیش از حد به کی روش آزادی عمل داده اید و قدرت کنترل یک سرمربی حرفه ای را نداشتید؟
 
درسیستم مدیریتی من، نظارت مهم است، دخالت وجود ندارد.حتی در کار روسای کمیته‌های مختلف هم دخالت نمی‌کنم. سرمربی تیم ملی اختیاراتی دارد که در حدود آن اختیارات عمل کرده و می‌کند. به هرحال این شیوه کاری من است!
 
چقدر برای صعود تیم ملی به جام جهانی هزینه کردید؟
 
ظرف 1.5 سال گذشته نزدیک 15 تا 20 میلیارد تومان برای تیم ملی فوتبال هزینه شده اما در مقابل افتخارات و خوشحالی مردم این رقم خیلی ناچیز بود. البته برای اردوها و دیدارهای تدارکاتی تیم ملی هم رقمی در همین حدود هزینه شد. 
 
بابت صعود به جام جهانی چقدر از فیفا دریافتی داشتید؟
 
حدود 7.5 تا 8 میلیون دلار فیفا به کشورهای صعود کننده بعد از جام جهانی پرداخت می کند، ضمن اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا هم حدود سه تا چهارمیلیون دلار به ما پراخت کرده است که صرف تیم ملی کردیم.
 
 نگران عملکرد تیم ملی درجام جهانی نیستید؟
 
نه، ما همیشه مقابل تیم های قوی تر بهتر بازی کردیم. به نظرم اگر در بازی اول مقابل نیجریه نتیجه بگیریم حتی شانس صعود داریم!
 
واقعا تیم ملی از گروهش صعود می کند؟
 
با قاطعیت نمی شود گفت! ما بدون شانس هم نیستیم . گروه سختی داریم ولی غیرممکن نیست!
 
قبول دارید اگر برنامه های کی روش اجرا می شد حداقل می توانستیم برای اولین بار در جام جهانی به صعود از مرحله مقدماتی امیدوارتر باشیم؟
 
چرا ولی شرایط آنطور که می خواستیم پیش نرفت و بخشی از این مسئله خارج از توان ما بود.
 
در هیچ مقطعی تدارکات تیم ملی تا این حد ضعیف نبود؟ لغو اردوها به برنامه آماده سازی واقعا به تیم ملی لطمه زد...
 
خب ما یکسری کمبودهایی داشتیم ولی با شرایط مالی که فدراسیون با آن روبرو بود چاره دیگری نداشتیم . اما گذشته ها، گذشته حالا برنامه های تیم ملی در اردوی اتریش خوب و موثر و مفید در حال انجام است و امیدوارم این زحمات در جام جهانی به نتیجه برسد.  
 
گویا با دکتر نوبخت چند جلسه ملاقات داشتید. قول کمک های دولت به تیم ملی عملی شد؟
 
خدا را شکر جلسات خوبی داشتیم و همه به دنبال حمایت از تیم ملی هستند. مسئولان محترم دولت و وزارت ورزش وعده‌های خوبی دادند و پیشنهادهای خوبی برای تشویق ملی‌پوشان داشتند. همه باید با هم متحد بشویم که تیم ملی بتواند بهترین نمایش ممکن را در بازی‌های جام جهانی داشته باشد.
 
اما برخی نمایندگان مجلس و اعضای دولت هم نسبت به شرایط تیم ملی انتقاد کردند؟
 
به هرحال دوستان نگران هستند و بعضی از نگرانی‌هایشان را هم مطرح کردند و ما هم شرایط را برایشان توضیح دادیم. حرف همه این بود که از تیم ملی حمایت شود.
 
کمی هم از نتایج تیم ملی فوتسال بگوئید. سه دوره است که قهرمانی را به ژاپنی ها تقدیم می کنیم؟
 
به نظرم بچه‌ها خوب بازی کردند. البته نباید فینال را می‌باختیم اما یک مقداری داوری در این نتیجه اثرگذار بود. بالاخره ژاپنی‌ها راهش را یاد گرفتند. تیم ما را خیلی زود 5 اخطاره کردند و فرصت‌های زیادی هم از دست دادیم.
 
کارشناسان می گویند خسوس در حد فوتسال ایران نیست؟
 
ما تا فینال خوب کار کردیم و در بازی با ژاپن هم می توانستیم در وقت قانونی برنده شویم ولی کم تجربگی کردیم و در نهایت هم در ضربات پنالتی نتیجه بازی را واگذار کردیم . این نمی تواند ضعف سرمربی تلقی شود!
 
قصد تغییرات در تیم ملی فوتسال ندارید؟
 
باید مسئولان این کمیته بررسی کنند و ببینند ایراد کار کجاست. مسئولان کمیته به هر نتیجه ای برسند ما از آن حمایت می کنیم. البته آقای شمسایی و مربیان لیگ برتری دیگر هم برای ما محترم هستند اما ما با خسوس همکاری‌مان را ادامه می‌دهیم.
 
چقدر برای میزبانی جام ملت های 2019 شانس داریم؟
 
شانس ما به اندازه بقیه است. رقیب اصلی ما امارات است . آنها از نظر امکانات فیزیکی و ورزشگاه شرایط بهتری از ما دارند. البته تماشاگران ما بیشتراست ضمن اینکه ما سال هاست میزبانی مسابقات مهم در سطح آسیا را نداشتیم. گزارش بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا هم مثبت بوده و حمایت شیخ سلمان را هم داریم . ایران توان میزبانی را دارد و امیدواریم با کسب میزبانی بتوانیم این توانمندی را ثابت کنیم . 
 
آیا با شرایط اقتصاد مقاومتی که کشور با آن روبروست کسب این میزبانی هزینه سنگینی بر کشور تحمیل نخواهد کرد؟
 
این میزبانی فرصتی است تا کشور قدرت فوتبالی و فرهنگ و توانمندی ایرانی را به رخ آسیا و حتی دنیا بکشد ضمن اینکه چنین میزبانی هایی امتیازهایی نظیر ساخت ورزشگاه ها و امکانات جدید را برای کشور فراهم می کند که به عنوان یک سرمایه ملی برای کشور باقی می ماند.
 
امسال قرار است نظارت کاملی برعقد قراردادهای بازیکنان لیگ برتر فوتبال اعمال شود و ریخت و پاش های سال های گذشته محدود شود. آیا این کارشدنی است؟
 
با مدیرعاملان تیم های لیگ برتر صحبت شده که در حد توان و دارایی خود هزینه کنند و سقف هزینه را رعایت کنند. در واقع سقف هزینه به عنوان سقف قرارداد تعیین شده. با هر تیمی که به وضعیت مالی قراردادها توجه نکند برخورد خواهیم کرد. امسال بدنبال شفاف سازی در فوتبال هستیم و با تمام اهرم های اجرایی که در اختیار داریم این خواسته به حق مردم را عملیاتی خواهیم کرد. 
 
و سئوال آخر. بعد از جام جهانی 2006 آلمان، فوتبال ما به شدت دچار بحران شد بطوری که به کناره گیری دادکان انجامید و با شرایط تعلیق روبرو شد. احتمال نمی دهید این شرایط بعد از جام جهانی برای شما هم تکرار شود؟
 
نه ، اصلا نگران نیستم چون من دادکان نیستم! مدیران آن روز ورزش هم با حالا فرق می کنند. آن روزها تجربه تلخی برای فوتبال بود و نباید دوباره تکرار شود! 
منبع:‌خط خبر
انتهای پیام/
برچسب ها: کفاشیان ، محیط زیست ، مقصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.