در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

برهان‌آزاد:روند صعودی در معادلات اتحادیه "پایاپای" آسیا/ یعقوبی: ریال ایران در یکسال گذشته از کمترین نوسانات برخوردار بوده است + فیلم و تصاویر

فرصت‌ها و ظرفیت‌های اتحادیه پایاپای آسیا شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور برهان آزاد دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا و حسین یعقوبی مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران فرصت‌ها و ظرفیت‌های اتحادیه پایاپای آسیا شب گذشته شش خرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور برهان آزاد دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا و حسین یعقوبی مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
برهان آزاد دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون اتحادیه پایاپای آسیا گفت: تلاش‌های گسترده‌ای توسط کمیسیون اقتصادی اجتماع سازمان ملل متحد در دهه 1960 برای کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام که موسوم به اسکاپ است صورت گرفت.
 
وی با اشاره به این که این اتحادیه برای توسعه و بسط تجارت و گسترش همکاری‌ها در قالب روابط پولی و بانکی شکل گرفته است افزود: در اجلاس وزیران که در سال 1970 در کابل برگزار شد این مهم مورد توجه فراوان قرار گرفت به طوری که در این راستا تفاهماتی به عمل آمد که در نهایت در سال 1974 اساسنامه اتحادیه پایاپای آسیا توسط کشورهای بنگلادش، هند، ایران، نپال، پاکستان و سریلانکا مورد امضا قرار گرفت.
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا با اشاره به تدوین آیین نامه اجرایی اتحادیه و قوانین و مقررات ادامه داد: اتحادیه پایاپای آسیا در نوامبر 1975 عملا آغاز به کار کرد.  
 
* اسکاپ گسترده‌ترین سازمان منطقه‌ای سازمان ملل

برهان آزاد با تاکید براینکه اسکاپ گسترده‌ترین سازمان منطقه‌ای سازمان ملل است خاطر نشان کرد: این سازمان منطقه‌ای در سال 1947 مورد تاسیس قرار گرفت به طوری که 62 کشور عضو آن هستند.   
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا با اشاره به فعالیت‌های عمده اسکاپ در سه حوزه فقرزدایی، مدیریت جهانی شدن و مباحث اجتماعی گفت: اتحادیه پایاپای آسیا به ابتکار اسکاپ شکل گرفته است و به دنبال فعالیت‌های گسترده برای عضو گیری است.
 
وی با بیان این که کشور میانمار در سال 1977 بوتان در سال 1999 و مالدیو در سال 2009 به این اتحادیه پیوستند گفت: بانک‌های مرکزی 9 کشور عضو این اتحادیه است.
 
برهان آزاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه شرایط عضویت در اتحادیه پایاپای آسیا به چه صورت است گفت: عضویت پذیری در اتحادیه طبق دستورالعمل مدونی صورت می‌گیرد.
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا با اشاره به این که این دستورالعمل در اجلاس 39 که در کشور بوتان تدوین شد افزود: در این اجلاس به تقویت هیئت مدیره اتحادیه تاکید فراوانی شده است.
 
وی با بیان این که طبق این دستورالعمل کشورهایی که عضو اسکاپ هستند می‌توانند به اتحادیه پایاپای آسیا بپیوندند اظهار داشت: البته به شرط این که دو سوم آرای موافق هیئت مدیره اتحادیه پایاپای را کسب کنند.
 
برهان آزاد گفت: در صورتی که کشوری متقاضی عضویت در اتحادیه پایاپای آسیا است اما عضو اسکاپ نیست باید توافق جمیع هیئت‌مدیره اتحادیه را کسب کند.
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا با اشاره به این که کشورهای متقاضی طبق دستورالعمل صورت گرفته باید معیارها و اصولی را داشته باشند گفت: در این رابطه معیارهای اقتصادی باید مورد لحاظ قرار بگیرد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه این اتحادیه از چه بخش‌هایی تشکیل شده است ادامه داد: الگوی اتحادیه پایاپای آسیا مخفف amu است به طوری که مخفف واحد پولی آسیا به حساب می‌آید.

برهان آزاد با اشاره به این که تا سال 1996 واحد پولی آسیا برابر با حق برداشت محسوسی بود که از صندوق بین‌المللی پول اخذ می‌شد اظهار داشت: به دلیل تحولاتی که در بازارهای مالی جهانی به وجود آمده است حساب اعضای اتحادیه باید به این نرخ تبدیل می‌شد و این امر مشکلاتی را برای کشورهای عضو ایجاد می‌کرد.
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا افزود: بنا به تصمیمات متخذه توسط هیئت مدیره اتحادیه از سال 1996 مقرر شد تا این واحد پولی آسیا که حساب‌های ارزی در آن نگهداری می‌شوند به دلار تبدیل شوند.
 
وی با بیان این که دلار اتحادیه به نام acu است گفت: ارزش این پول معادل یک دلار آمریکا است.
 
*تحریم‌های شدید بین‌الملل در سال‌های 2009 و 2010

برهان آزاد با بیان این که از سال 1996 به بعد حساب‌های اعضا به دلار آمریکا تبدیل شد خاطر نشان کرد: متاسفانه در سال 2009 و 2010 تحریم‌های بین‌المللی تشدید پیدا کرد به طوری که ایران متحمل فشارهای بین‌المللی شد و این مسئله نقل و انتقالات مالی را با مشکل مواجه کرد.  
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا اظهار داشت: بنا به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پذیرش اعضای هیئت‌مدیره این اتحادیه مقرر شد ارز دیگری که یورو است به مکانیزم‌های اتحادیه اضافه شود بنابراین واحد پولی آسیا به واحد پولی جدیدی تبدیل شد.
 
وی با اشاره به این که مکانیزم‌های اتحادیه چند ارزی است گفت: هر دلار اتحادیه معادل یک دلار آمریکا و هر یورو آن معادل یک یورو اروپا تعیین ارزش شده است.
 
برهان آزاد با بیان این که دبیرخانه اتحادیه برای هر کدام از این حساب‌های دلاری و یورویی اعضا یک حساب مجزا در نظر گرفته است خاطر نشان کرد: براساس این حساب‌ها تسویه میان اعضا صورت می‌گیرد.
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا با اشاره به این که تسویه پرداخت‌ها هر دو ماه یک بار انجام می‌شود خاطر نشان کرد: در این صورت مانده حساب به کشورها اعلام می‌شود به طوری که مانده وضعیت خالص کشورهای عضو مورد نمایش قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به این که کشورهای عضو، 4 روز کاری مهلت دارند نسبت به وضعیت پرداخت‌ها اقدام کنند ادامه داد: پرداخت‌هایی مجاز است که میان افراد مقیم کشورهای عضو با افراد مقیم کشورهای دیگر صورت گیرد.
 
برهان آزاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه سواپ تولید چیست گفت: سواپ به معنای معاوضه است به طوری که سواپ پولی امکانی برای افزایش دوره‌های پولی به حساب می‌آید.
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا با اشاره به این که در طی دو ماه معاملات به صوت پایاپای صورت می‌گیرد خاطر نشان کرد: در آخر دو ماه خالص وضعیت بدهکاری و بستانکاری اعلام می‌شود و تسویه صورت می‌گیرد به گونه‌ای که اگر در زمان تسویه کشوری بدهکار باشد می‌تواند از این ترتیبات پولی استفاده کند یعنی پرداخت خود را برای دو ماه دیگر معوق کند.  
 
وی با اشاره به این که اگر دبیرخانه اتحادیه با درخواست اعضا موافقت کرد در این صورت کشورهای عضو می‌توانند از سواپ اقتصادی استفاده کنند ادامه داد: از زمان آغاز فعالیت اتحادیه بسیار کمتر از این ترتیبات سواپ پولی استفاده شده است.
 
برهان آزاد با اشاره به این که از سال 2009 به این طرف تقاضا برای استفاده ترتیبات پولی سواپ نداشته‌ایم افزود: سازمان اتحادیه شامل هیئت مدیره اتحادیه می‌شود.  
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا با اشاره به این که هیئت مدیره اتحادیه متشکل از روسای کل بانک‌های مرکزی کشورهای عضو است گفت: هر یک از این روسا در اجلاس‌های هیئت مدیره اتحادیه حضور دارند به طوری که در کنار روسا نایبان رئیس حاضر هستند.
 
وی با اشاره به این که نایبان روسا در غیاب رئیسان خود می‌توانند در اجلاس حضور داشته باشند و اعمال نظر کنند افزود: این افراد با استفاده از حق رای کشورها می‌توانند اعمال نظر کنند.
 
برهان آزاد با بیان این که مدت ریاست هیئت مدیره اتحادیه برای یک سال است افزود: معمولا رئیس کل بانک مرکزی آن اجلاس را مورد اداره قرار می‌دهد.
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا با اشاره به این که اجلاس‌های هیئت مدیره اتحادیه هر یک سال برگزار می‌شود ادامه داد: به صورت چرخشی هر سال یکی از کشورهای عضو این اجلاس‌ها را برگزار می‌کند.
 
وی با اشاره به این که در سال جاری 43 اجلاس هیئت مدیره اتحادیه از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد گفت: این اجلاس در جزیره کیش مورد استقبال قرار گرفت.
 
برهان آزاد با اشاره به این که روسای کل و مقامات عالی بانک‌های مرکزی کشورهای عضو از این اجلاس استقبال کرده‌اند گفت: در این اجلاس روسای بانک‌های مرکزی کشورهای حضو حضور داشته‌اند
 
*چهلمین سالگرد تاسیس اتحادیه پایاپای آسیا را در کشور برگزار کردیم

دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا با اشاره به این که نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در این اجلاس شرکت کردند گفت: چهلمین مراسم سالگرد تاسیس اتحادیه را خوشبختانه امسال در کشورمان برگزار کردیم.
 
وی با اشاره به این که در این اجلاس کمیته‌های فنی تشکیل شده‌اند خاطر نشان کرد: در این نشست‌ها بحث‌ها به صورت کارشناسانه به جلو پیش رفت.  
 
*مکانیزم‌های اتحادیه باید هم سو با تحولات جهانی شود

برهان آزاد با تاکید براینکه باید فعالیت‌ها و مکانیزم‌های اتحادیه را هم سو با تحولات جهانی کنیم گفت: ان شالله در آینده نزدیک این مکانیزم‌ها توسط بانک مرکزی اطلاع رسانی خواهد شد.
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا چگونه انتخاب می‌شود ادامه داد: دبیرکل اتحادیه بنا به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی ایران به اعضای هیئت مدیره اتحادیه پایاپای آسیا معرفی می‌شود و در صورت موافقت جمعی دبیر کل به مدت سه سال به این سمت منصوب می‌شود.
 
وی با اشاره به این که بنده امسال سومین دوره‌ای که در این سمت منصوب هستم افزود: هفت سال که در این سمت مشغول خدمت‌رسانی هستم.
 
برهان آزاد با بیان این که دبیر کل اتحادیه به عنوان نماینده هیئت مدیره اتحادیه عمل می‌کند اظهار داشت: دبیر کل اتحادیه طبق اساسنامه و آیین نامه اجرایی باید پاسخگوی اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه باشد.  
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا گفت: وظایف توسط هیئت مدیره اتحادیه برای اعضا تعریف می‌شود.
 
*حجم معادلات اتحادیه روند رو به رشدی داشته است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه حجم معادلات اتحادیه پایاپای آسیا تا به امروز چه قدر بوده است افزود: حجم معادلات این اتحادیه از بدو تاسیس تاکنون در طی 39 سال گذشته روند رو به رشدی داشته است زیرا حجم معادلات از 51 میلیون دلار در سال 1976 به حدود 17 میلیارد دلار در سال 2013 رسیده است.
 
برهان آزاد با اشاره به فراز و نشیب‌های بسیاری که این اتحادیه داشته است افزود: در سال 2012 حجم معادلات حدود 18 میلیارد دلار بود به طوری که باید گفت حدود 30 درصد نسبت به سال 2011 کاهش حجم داشته باشیم.
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا با اشاره به این که در سال 2013 آهنگ رشد منفی حجم معاملات آهسته‌تر شده است افزود: از سال 2010 حجم معادلات اتحادیه رشد داشته است زیرا افزایش 35 درصدی را تجربه کرده‌ایم و حجم معادلات به 41 میلیارد دلار رسیده است.
 
وی دلیل کاهش حجم معادلات را کاهش رشد تجارت جهانی دانست و خاطر نشان کرد: کاهش رشد تجارت جهانی از سال 2008 آغاز شد و دامنه آن به کشورهای منطقه آسیا تسری پیدا کرد.
 
برهان آزاد تشدید تحریم‌های بین‌المللی را موجب کندتر شدن معادلات ایران با کشورهای عضو اتحادیه دانست و عنوان کرد: امیدواریم با اقدامات مثمرثمر مقامات دولت تدبیر و امید وضعیت بهبود یابد زیرا رئیس‌جمهور برگسترش مناسبات روابط و همکاری‌های اقتصادی، تجاری، پولی با سایر کشورها تاکید فراوانی دارند.
 
دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا با اشاره به این که باید از تمامی ظرفیت‌های اتحادیه به خوبی استفاده کنیم افزود: تنها عضو یک اتحادیه بودن کافی نیست بلکه باید از فرصت‌ها استفاده کرد زیرا ظرفیت‌های دست نخورده بسیاری در اتحادیه موجود است.
 
وی با اشاره به این که باید در منطقه این اتحادیه را تقویت کنیم گفت: از اتحادیه می‌توان به عنوان سکویی برای تبادل ایده‌ها، دانش‌ها و تجربیات‌مان استفاده کرد.

* همگرایی کشورهای عضو هدف اصلی اتحادیه پایاپای آسیا

حسین یعقوبی مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه هدف از تشکیل اتحادیه پایاپای آسیا در سال 1976چیست گفت: یکی از اهداف بلندمدت این اتحادیه همگرایی بیشتر کشورهای عضو در جهت بهبود اقتصاد و بسط و گسترش روابط پولی و بانکی میان اعضا است.
 
وی با اشاره به این که خوشبختانه در این حوزه موفقیت‌های خوبی را شاهد بوده‌ایم اظهار داشت: ارتباط بسیار نزدیکی میان اعضای اتحادیه برقرار است.
 
*بانک مرکزی در هدایت اتحادیه نقش اساسی دارد

یعقوبی با اشاره به نقش بانک مرکزی در هدایت و پیشبرد راه این اتحادیه خاطر نشان کرد: بانک مرکزی سیاست‌گذاری پولی هر کشور به حساب می‌آید.
 
 مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی با بیان این که حضور پررنگ بانک‌های مرکزی می‌تواند منجر به حضور فعال شبکه بانکی و در نهایت انتفاع فعالین اقتصادی و تجاری میان کشورها شود ادامه داد: بانک مرکزی در رسیدن به اهداف مورد نظر اتحادیه موفق بوده است.
 
یعقوبی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه بانک مرکزی تا چه حد در رسیدن به اهداف مورد نظر موفق بوده است گفت: در خلال برگزاری اجلاس اصلی اتحادیه پایاپای آسیا به بحث تبادل و نظر پیرامون مباحث بانک‌های مرکزی کشورهای عضو پرداختیم.
 
 مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به این که اعضا باید از لیست‌های بالقوه‌ای در سایر نقاط دنیا وجود دارد اجتناب کنند گفت: در این اتحادیه مباحثی هم چون رکود اقتصادی حاکم بر اروپا و چگونگی برون رفت از این اوضاع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تاکنون تا چه حد در ذخایر پولی صرفه جویی شده است افزود: یکی از اهداف اتحادیه از بدو تاسیس تاکنون استفاده از پول‌های ملی یا محلی بوده است.

* استفاده بانک مرکزی از فرصت میزبانی

یعقوبی با تاکید براینکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس 43 از فرصت میزبانی خود استفاده کرده است ادامه داد: اجلاس در دو روز پیاپی برگزار شد طوری که روز اول مختص به بحث‌های فنی بود و کشورهای عضو پیشنهاداتی را در صحن مطرح می‌کردند و پیرامون آن موضوعات به بحث و تبادل نظر می‌پرداختند.
 
 مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به این که کمیته فنی قبل از اجلاس برگزار می‌شود ادامه داد: در اجلاس اصلی روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو پیشنهادات مطرح شده را مورد تصویب و یا رد قرار می‌دهند.
 
وی با بیان این که در کمیته فنی بحث‌ها غربال می‌شود گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی از فرصت میزبانی خود استفاده و بر روی پیشنهاداتش پافشاری کرد.
 
یعقوبی با اشاره به این که بحث استفاده از ارزهای ملی یکی از پیشنهادات ایران بود گفت: امیدواریم که این موضوع جزو اهداف مورد نظر قرار بگیرد و در نهایت عملیاتی شود.
 
*استفاده از ارزهای ملی مورد تصویب قرار گرفت

 مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به این که شاخص اقتصادی برخی از اعضا آمادگی استفاده از ارزهای محلی را ندارد گفت: بحث استفاده از ارزهای محلی در اجلاس اصلی مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.  
 
وی با اشاره به رشد اقتصادی هندوستان افزود: دورنمای آینده اقتصادی هندوستان مثبت است و می‌تواند کاندیدای خوبی از بابت ارز باشد.  

* ریال ایران در یکسال گذشته از کمترین نوسانات برخوردار بوده است

یعقوبی با اشاره به این که در ظرف یک سال گذشته ریال ایران از کمترین نوسانات برخوردار بوده است گفت: خوشبختانه ارز در بازار کشور با ثبات بوده است.
 
مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به این که ریال ایران و پول هندوستان کاندیدای بسیار خوبی به حساب می‌آیند گفت: این ارزها می‌تواند قابلیت تبدیل شدن به ارزهای جهانی را داشته باشد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه روابط بانکی و ارتباط میان اعضا به چه صورت است افزود: در این اتحادیه کلیه بانک‌های تجاری کشورهای عضو حضور دارند به طوری که متقاضیان دسترسی آسانی برای استفاده از این ارزها و تسهیلات دارند.
 
یعقوبی گفت: تسویه مبادلات تجاری بسیار آرام و بدون ریسک در پرداخت‌ها بوده است.
 
مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به این که اعضای هیئت‌مدیره در این نشست رویدادهای اقتصادی را مورد تبادل نظر قرار می‌دهند گفت: روسای کل بانک مرکزی کشورهای عضو تحلیل خودشان را از علت و چگونگی پیدایش بعضی از معضلات اقتصادی ارایه می‌دهند.
 
وی با اشاره به این که بقیه اعضا نیز تجربیات خود را ارایه می‌کنند گفت: کشورهای عضو راجع به اقتصاد داخلی خودشان هم نیز بعضا بحث و تبادل نظر می‌کنند.
 
یعقوبی با اشاره به این که به دلیل تحریم‌های ناعادلانه بر سیستم مالی از سیستم سویفت محروم مانده‌ایم ادامه داد: سوئیفت سامانه ارتباط بین بانکی اعضا است زیرا این سامانه اجازه می‌دهد بانک‌های عضو پیام‌های مالی خود را به راحتی رد و بدل کنند.  
 
 مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به این که 99.9درصد بانک‌های دنیا عضو این سیستم هستند خاطر نشان کرد: متاسفانه جمهوری اسلامی از این روش محروم مانده و از روش‌های دیگر استفاده می‌کند.
 
وی افزود: با کوشش بخش it بانک مرکزی دمویی را از قابلیت‌های بانک مرکزی ارایه کردیم که مورد توجه قرار گرفت.
 
*سیستم پلاس جایگزین سیستم سوئیفت شد

یعقوبی با اشاره به این که این سیستم می‌تواند جایگزین سیستم سوئیفت شود گفت: سیستم پلاس می‌تواند بدون ایجاد اختلال در امنیت و سرعت به کار خود ادامه دهد.
 
یعقوبی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه باید حجم مبادلات را افزایش دهیم گفت: در کنار برگزاری اجلاس‌های اصلی نشست های دو جانبه با برخی از کشورهای عضو که به لحاظ اقتصادی به مراتب بالاتر برگزار شد.
 
 مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی با تاکید براینکه باید روابط کارگزاری میان بانک‌های کشورهای عضو بسط و گسترش یابد افزود: تا زمانی که این روابط بسط و گسترش نیابد به هدف نهایی نخواهیم رسید.
 
*روابط کارگزاری بانک میان کشورهای عضو باید گسترش یابد

وی با تاکید براینکه با روسای کل بانک‌های مرکزی نشست‌های جداگانه‌ای داشتیم ادامه داد: در هر یک از جلسات بر همکاری‌های بیشتر تاکید شد.
 
یعقوبی با اشاره به این که بانک مرکزی همه تلاش‌های خود را در جهت افزایش کارایی این اتحادیه به کار گرفته است خاطر نشان کرد: متاسفانه در برخی از کشورها به دلیل فقدان بانک‌های کارگزار با چالش جدی مواجه هستیم و نهایت این امر منجر به کاهش حجم معادلات تجاری شده است که برای هر کدام از موارد راه حل‌هایی را اندیشیده‌ایم.
 
 مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی گفت: امیدواریم بانک‌ها با هم تبادلات کارگزاری را به خوبی انجام دهند تا به تدریج به هدف اصلی که مد نظر اتحادیه پایاپای آسیا است برسیم.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


برچسب ها: اتحادیه ، کشور ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار