"بانک اطلاعاتی خونهای نادر ایران" جهانی شد

بانک اطلاعاتی خونهای نادر ایران که کمتر از ۵ سال از فعالیتش می‌گذرد، با بانک بین المللی خونهای نادر به اشتراک گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، مصطفی مقدم مدیر طرح ملی خونهای نادر و رییس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون ایران با اعلام این مطلب افزود: تنها وقتی یک کشور عضو انجمن بین المللی خونهای نادر می‌تواند لینک اطلاعات خود را روی بانک اطلاعاتی موجود در بریستول انگلیس ذخیره کند که گروههای خونی شناسایی شده در آن کشور از تنوع وکمیابی بیشتری برخوردار باشند و در عین نادر بودن، دسترسی به منابع تأمین کننده آن خون وجود داشته باشد. 

وی افزود: اخیراً بانک اطلاعاتی خونهای نادر کشورمان با کسب این ویژگی‌ها موفق شد با بانک بین المللی خونهای نادر مشترک شود و این بدان معنا است که خدمات ما بین المللی می‌شود و امکان دریافت و ارسال خون نادر مورد نیاز بیماران بین کشورهای عضو می‌سر خواهد بود. 

مقدم افزود: دریافت و ارسال خون نادر از این بانک ۱۰تا ۱۵ هزار دلار هزینه خواهد داشت که بیشتر صرف حمل و نقل هوایی و آماده سازی و نگهداری خون یاد شده می‌شود. 

وی در مورد نقش بریستول انگلیس گفت: آزمایشگاه رفرانس ایمنوهماتولوژی سازمان جهانی بهداشت و انجمن بین المللی خونهای نادر در این کشور است و اعضای این انجمن در صورتی که نتوانند نمونه‌ای را در کشور خود شناسایی کنند، می‌توانند نمونه را به این آزمایشگاه ارسال کرده و گروه خونی ناشناخته را تشخیص دهند. 

وی در مورد تنوع گروههای خونی نادر شناسایی شده در ایران گفت: فراوانی این گروههای خونی از یک در هر صد هزار نفر تا یک در هر ۵ میلیون نفر جمعیت است و تاکنون ۱۳ نوع گروه خونی نادر در ایران شناسایی شده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار