یک نماینده مجلس مطرح کرد:

کمبود مواد اولیه دغدغه‌‌ی اصلی تولیدکنندگان آلومینیوم

یک نماینده مجلس گفت: بورس مکان مناسبی برای مبادله مواد اولیه آلومینیوم است اگر قیمت‌ها واقعی و بر اساس قیمت‌های بین‌المللی باشد می‌توان به توسعه این صنعت امیدوار بود.

مؤید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه چرا ما در صنعت آلومینیوم به توسعه نرسیدیم اظهار داشت: صنعت آلومینیوم یک صنعت انرژی‌بر است و با توجه به مزیت نسبی ما در این زمینه و ارزان بودن انرژی در ایران می‌توانستیم به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کنیم ولی متأسفانه به خاطر نداشتن یک برنامه بلندمدت، ما وارد کننده این محصول هستیم.
 
وی درباره چالش پیش رو  در این صنعت گفت: مشکل اصلی ما در این زمینه کمبود مواد اولیه در بازار است که تولیدکنندگان را مجبور به واردات از کشورهای رقیب کرده و همین واردات بی‌رویه برخی محصولات باعث کاهش توجیه اقتصادی و بی‌انگیزگی تولیدکنندگان شد.
 
وی در ادامه افزود: علاوه بر کمبود مواد اولیه، سیاست‌گذاری‌های درستی در این زمینه صورت نگرفت و برنامه‌‌ریزی‌ها در سال‌های گذشته بسیار ضعیف بود چون موضوع آلومینیوم سراب در سال‌هال اخیر مطرح بوده که تاکنون اقدامات قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است.
 
وی ادامه داد: با توجه به امتیازاتی که در اختیار داریم با حمایت و سرمایه‌گذاری قطعا می‌توان این صنعت را به سمت توسعه پیش برد و با مصارف بالای این صنعت در داخل به واردات آن بی‌نیاز شد.
 
حسینی صدر در ادامه تصریح کرد: مشکل دیگر ما در این زمینه این است که مطالعات زمین‌شناسی کاملی نیز انجام نشد تا مشخص شود چه تعداد معادن برای بهره‌برداری این محصول وجود دارد.
 
وی در ادامه درباره راهکار حل این مشکلات و توسعه این صنعت گفت: بورس کالا بهترین گزینه برای مبادلات اینگونه محصولات است البته اگر تدابیری اندیشیده شود که مواد اولیه داخلی در بازارهای جهانی گران به فروش نرسد می‌توان امیدوار بود که مشکلات ما در این زمینه حل شود.
 
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اگر قیمت‌ها واقعی شود و بر مبنای قیمت‌های بین‌المللی باشد این بخش می‌تواند با افزایش روزافزون تقاضا موفقیت‌های بیشتری کسب کند.
 
وی در پایان گفت: نقش اشتغال این بخش را نباید نادیده گرفت چون اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد به توسعه اشتغال کمک بسیاری می کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار