معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری:

نخبگان در اقتصاد دولتی رشد نمی کنند/جذب نخبگان براي توليد فكر برنامه جديد معاونت علمي

نخستین همایش بازار دارایی فکری ایران با حضور معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و جمعی دیگر از مسئولان ارشد کشور هم زمان با قرار گرفتن نخستین اختراع در بورس ایده، در مرکز همایش‌های بین‌‌المللی صداوسیما افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران، دکتر سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را هدف اصلی معاونت علمی دانست و افزود: برای اجرایی شدن این قانون، نیازمند تغییر نگرش در میان دستگاه های دولتی و بخش خصوصی هستیم. همچنین لازم است بسیاری از ساختارها را در کشور عوض کنیم. باید از مقاله‌محوری فاصله بگیریم و برای ایده و فکر و خلاقیت، ارزش و احترام قائل شویم.

وی جذب نخبگان برای تولید فکر و در نهایت توسعه کشور را از برنامه‌های جدی معاونت دانست و اضافه کرد: ما بحث مقررات‌زدایی و اصلاح آنها را در دستور کار داریم و باید مقررات دست‌وپاگیر را برداریم. باید به این موضوع فکر کنیم که این همه فارغ‌التحصیل را در کجا می‌خواهیم به کار بگیریم. باید کاری کنیم که حضور این نخبگان به تولید ارزش افزوده منجر شود. در حال حاضر با توجه به وضعیت اشتغال، جایی برای حضور نخبگان نداریم چون اقتصاد کشور، دولتی است. در اقتصاد دولتی نیز هیچ گاه، نخبه پرورش پیدا نمی‌کند.

دکتر ستاری از پیگیری جدی فاز دوم این برنامه نیز خبر داد و عنوان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با جدیت به دنبال فاز دوم این برنامه یعنی تایید وحمایت صندوق‌های خطرپذیر است. ایران به دلیل در اختیار داشتن اقتصادی که پولش را از فروش نفت خام به دست می‌آورده است با مفاهیم جدیدی چون اقتصاد دانش‌بنیان، بیگانه بوده است. در اقتصاد، اصطلاحی به نام نفرین منابع وجود دارد که به مسئله پیشرفت نکردن کشورهای صاحب منابع زیرزمینی می‌پردازد. دلیل این موضوع پول بدون زحمت است که در اقتصاد هزینه می‌شود و طبیعی است که هزینه کردن این پول هم بر اساس مدیریت دانش نیست.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اذعان به این نکته که در عصر جدید، رهبری بازار دیگر در دست شرکت‌هایی مانند فولادساز، پتروشیمی صرف و امثالهم نیست، ادامه داد:‌ اگر شرکت‌های فعال امروز را با 20 سال پیش مقایسه کنید می‌بینید که رهبری بازار در اختیار شرکت‌های تولید فکر مانند گوگل، فیس‌بوک و مایکروسافت است که آلودگی و آسیبی نیز برای محیط زیست خود ایجاد نمی‌کنند.

وی شرکت‌های گوگل و فیس‌بوک را مثال خوبی برای تولید ایده و فکر و اندیشه دانست و خاطرنشان کرد: سرمایه این شرکت‌ها نزدیک به کل بودجه کشور ماست. در ایران هم نمونه‌های کوچک تر از این دست وجود دارد که پرورش یک ایده بعد از 2 یا 3 سال توسط یک فارغ التحصیل دانشگاهی، بکارگیری 250 تا 300 فارغ‌التحصیل دانشگاهی را با درآمدهای بالا، به همراه داشته است.

دکتر ستاری، تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری را ایده مناسبی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: دلیل اینکه برای تامین منابع مالی به سراغ بانک‌ها نرفتیم این بود که آنها براساس تعریف درآمدزایی، فقط به دنبال زمین و سوله و سود هستند و با فناوری و فروش ایده، کمتر آشنایی دارند. اما کسانی در این صندوق فعالیت می‌کنند که صاحب شناخت از دنیای فناوری هستند و برای این کار، ارزش قائل‌اند.

وی قرار دادن منابع مالی در اختیار پژوهشگاه‌ها را بزرگترین اشتباه دولت تا به امروز دانست و اضافه کرد: پیش از این فکر می‌کردیم که اگر منابع مالی را به دست پژوهشگر بدهیم باعث پیشرفت کشور می‌شود اما در حال حاضر شاهدیم که پس از گذشت سالیان، هنوز از دل پژوهشگاه های ما نمی‌توان یک کاتالیست به حوزه نفت تحویل داد در حالی که هزاران میلیارد در پژوهشکده های مربوط به آن خرج شده است.

وی همچنین از اقدام سازمان بورس برای ایجاد بازار دارایی فکری، تشکر و حمایت کرد و در پایان گفت: بازار دارایی فکری، شروع حرکت است و ما باید برای رسیدن به نقطه مورد نظر تلاش زیادی بکنیم.

در پایان مراسم، نخستین معامله ثبت شده در تاریخ فرابورس کشور با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر احمدی دبیرکل شورای علی علوم تحقیقات و فناوری، امیر هامونی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، محمدمهدی انجم‌شعاع معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، و با انجام یک معامله واقعی به ارزش 2 میلیارد ریال مابین شرکت کارگزاری سهم آشنا به عنوان فروشنده و شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین به عنوان خریدار در حوزه خودرو به امضا رسید. این اختراع ثبت شده به استارتر دیجیتال ضد سرقت و متعلق به استان لرستان بود، اختصاص داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: همایش ، معاونت ، علمی ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.