شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری:

بروجردی: منطقی‌ترین گزینه برای خروج سوریه از بحران، انتخابات است/ شیخ‌الاسلام: مردم سوریه سیلی محکمی را به غرب و آمریکایی‌ها خواهند زد + فیلم و تصاویر

"چشم انداز راهکار سیاسی" سوریه شب گذشته - 11 خرداد ماه - در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "علاالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و "حسین شیخ‌الاسلام" مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "چشم انداز راهکار سیاسی سوریه" شب گذشته - 11 خرداد ماه - در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "علاالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و "حسین شیخ‌الاسلام" مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
بروجردی در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا در این مقطع برای بار دوم میزبان گروه‌های پارلمانی دوستان سوریه در کشور بودیم، گفت: دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی رسمی و دولتی است.
 
وی با اشاره به بخش عظیمی از فعالیت‌هایی که در عرصه‌های سیاست خارجی، بین‌المجالس جهانی، اسلامی و آسیایی صورت می‌گیرد، افزود: خوشبختانه امروزه شاهد این گونه تحرکات تخصصی از سوی مجلس شورای اسلامی هستیم.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این که امور بین‌الملل مجلس بخش مهمی از فعالیت‌هایمان را تشکیل می‌دهد، خاطر نشان کرد: بحث سوریه از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
 
بروجردی با اشاره به سواستفاده‌هایی که دشمنان سوریه در طی چند نوبت تحت عنوان دوستان سوریه انجام دادند، گفت: عملا در راستای این مسئله تلاش کردیم تا دوستان واقعی سوریه را دور یکدیگر جمع کنیم.
 
*تعداد شرکت کنندگان در نشست دوستان واقعی سوریه 4 برابر رشد یافت

وی با اشاره به این که دوستان واقعی سوریه حداقل در سطح جهانی و مشخص روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی به دور هم جمع شده‌اند، اظهار داشت: در اسفند سال گذشته 8 کشور در این نشست شرکت کردند این در حالی است که تعداد شرکت کنندگان 4 برابر افزایش یافته است.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به همان میزانی که منحنی دشمنان سوریه سیر نزولی خود را با سرعت شکل داد، دوستان واقعی سوریه با شیب تندی افزایش یافته است به طوری که 25 هیئت پارلمانی، 13 هیئت در سطح روسای کمیسیون در این نشست حضور داشتند.
 
بروجردی ادامه داد: علی رغم این که دولت برای روسای کمیسیون‌ها ارسال شده بود اما شاهد حضور دو رئیس مجلس در این نشست بودیم.
 
وی با اشاره به این که تعدادی از نمایندگان مجالس و هفت تن از سفرای مقیم تهران در نشست دوستان واقعی سوریه حضور داشتند، افزود: با حضور این هیئت‌ها شاهد موفقیت‌های چشم‌گیر اجلاس بودیم.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تحولات میدانی سوریه اشاره کرد: خوشبختانه امروزه شاهد هستیم که مخالفین مسلح سلاح‌ها را بر زمین گذاشته‌اند و به توافق دست یافته‌اند.
 
بروجردی با اشاره به این که روند جدید بسیار مهمی در سوریه آغاز شده است، گفت: معارضین مسلح به خوبی احساس می‌کنند که علی رغم حمایت‌های گسترده آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای اقداماتشان به جلو پیش نمی‌رود.
 
وی با اشاره به شکست‌های پی در پی گروه‌های تروریستی اظهار داشت: سوریه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است بنابراین این مقطع اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکایی‌ها در چند سال گذشته مکررا اعلام می‌کردند که بشار اسد مشروعیت ندارد اما اینک مشاهده کردند که دولت سوریه درصدد است تا انتخابات را در این کشور با استناد قانون اساسی برگزار کند و در نهایت اعلام کردند که بشار اسد می‌تواند به مدت دو سال در حاکمیت حضور داشته باشد اما انتخابات برگزار نشود.
 
بروجردی با بیان این که آمریکا با برگزاری انتخابات در سوریه مخالفت می‌کند، بیان کرد: بشار اسد از مسئولیت فزاینده‌ای برخوردار است.
 
*منطقی‌ترین گزینه برای خروج سوریه از بحران انتخابات است

وی با اشاره به این که بحران فعلی سوریه وارد سال چهارم شده است، گفت: بهترین و منطقی‌ترین گزینه برای خروج سوریه ار بحران انتخابات است.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه انتخابات امری منطقی و معقول است، خاطر نشان کرد: مردمان سوریه تصمیم گرفته‌اند تا خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند.
 
*سخنان اوباما دهن کجی به اراده ملت سوریه است

بروجردی با اشاره به سخنان اوباما مبنی براینکه پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را به سوریه ارسال خواهد کرد و نظامیان را مورد آموزش قرار خواهد داد، افزود: این اقدام اوباما دهن کجی به اراده ملت سوریه است.
 
وی با اشاره به این که در طول سه سال گذشته جنگ اراده‌ها در سوریه صورت گرفته است، ادامه داد: آمریکا و هم‌پیمانانش در طی این مدت از ابزارهای سیاسی و بین‌المللی بهره گرفتند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تعلیق عضویت سوریه در جامعه عرب ادامه داد: خروجی آمریکا عدم موفقیت در سوریه است.
 
بروجردی با اشاره به این که پرونده سوریه در یک زمانی در دست قطری‌ها بود، گفت: قطر در این ماموریت عملا شکست خورد و ماموریت خود را به "بندربن سلطان" محول کرد این در حالی که بندر بن سلطان هم نتوانست موفق شود.
 
وی با تاکید براینکه در آینده شاهد نوعی چرخش در سیاست‌های این کشورها آن هم به صورت اجباری خواهیم بود، گفت: اراده ملت و دولت سوریه و هم چنین شخص بشار اسد غالب شده است.

*آمریکایی‌ها درصدد بودند تا به بشار اسد باج دهند برای دو سال دیگر به طور رسمی در قدرت باقی بماند
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این که آمریکایی‌ها درصدد بودند تا به بشار اسد باج دهند برای دو سال دیگر به طور رسمی در قدرت باقی بماند، خاطر نشان کرد: آن‌ها می‌خواستند که در سوریه انتخابات برگزار نشود.
 
بروجردی با بیان این که انتخابات در سوریه امروزه مساوی با نمایش قدرت بشار اسد است، افزود: موج عظیم حضور مردم را در سوریه ان‌شالله شاهد خواهیم بود. انتخابات در سوریه روز سه شنبه برگزار خواهد شد و آمریکا متاسفانه از قدرت خود سواستفاده می‌کند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اعاده مسئله سوریه به دادگاه کیفری ادامه داد: چین و روسیه از حق وتوی خود برای چندین بار استفاده کردند به طوری که از نقش این دو کشور در راستای پرونده سوریه تجلیل شد.
 
بروجردی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در موضوع سوریه در طی چندین سال گذشته تلاش‌های بسیاری کرده است، افزود: کمک‌های انسان دوستانه و بشر دوستانه به سوریه به عنوان یک ضرورت مطرح شد که خوشبختانه این امر صورت گرفت.
 
وی با اشاره به پیشنهاد هیئت نمایندگی مجلس شورای اسلامی در نشست دوستان واقعی سوریه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد بازگشت آوارگان و شروع بازسازی سوریه بعد از انتخابات را در این نشست مطرح کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نامه رسمی که رئیس مجلس سوریه برای روسای مجالس کشورهای دوست به منظور حضور در روز انتخابات این کشور ارسال کرده است، گفت: رئیس مجلس بولیوی به سوریه سفر خواهد کرد و هم چنین تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز انتخابات سوریه حضور خواهند یافت.
 
بروجردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه انتخابات سوریه چه پیامدهایی در منطقه خواهد داشت؟ اظهار داشت: ظرف سه سال گذشته آمریکایی‌ها مکررا اعلام می‌کردند که بشار اشد هیچ گونه مشروعیتی ندارد.

*آمریکایی‌ها درصدد بودند با دادن امتیاز انتخابات در سوریه برگزار نشود
 
وی ادامه داد: آمریکاها رسما اعلام می‌کرد که بشار اسد به مدت دو سال می‌تواند در قدرت باقی بماند پس باید گفت آن‌ها با دادن این امتیاز بزرگ درصدد بودند تا انتخابات در سوریه برگزار نشود.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که انتخابات در سوریه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، خاطر نشان کرد: باید به دفاع از ملت مظلوم فلسطین به پا خیزیم و آن‌ها را یاری و مدد کنیم. ملت سوریه نمره خوبی را به بشار اسد داده‌اند لذا روز چهارشنبه انتخابات در سوریه برگزار خواهد شد به طوری که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بشار اسد از مقبولیت خوبی در میان مردم برخوردار است.
 
وی با بیان این که مخالفین سوریه شورای امنیت این کشور را منحل کردند، ادامه داد: بشار اسد در حمایت از مردم سوریه ایستاده است.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: حمایت بشار اسد از مردم سبب ماندگاری این مسئله در حافظه ملت سوریه خواهد شد.
 
بروجردی با اشاره به این که بشار اسد جان خود را بهتر است ملت سوریه نمی‌داند، افزود: بشار اسد از مقبولیت بسیار خوبی برخوردار است و می‌تواند برنده این انتخابات باشد.
 
وی با اشاره به عملکرد بسیار بد گروه‌های تکفیری در کشتن مسیحیان، شیعیان، علوی‌ها و سنی‌ها خاطر نشان کرد: گروه‌های تکفیری یکی از علمای تراز اول دمشق را با حرکت انتحاری به شهادت رساندند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این که در قانون اساسی سوریه نظارت خارجی مجاز نیست، افزود: رئیس مجلس سوریه نامه‌ای را برای رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ارسال کرده است تا نمایندگان برای روز انتخابات در این کشور حضور داشته باشند.
 
بروجردی با اشاره به این که در ایام انتخابات سوریه نمایندگان شاهد آزادی مردم خواهند بود، ادامه داد: در اجلاس تهران 7 هیئت پارلمانی برای حضور در سوریه ثبت نام کرده‌اند.
 
وی با اشاره به این که تعداد زیادی از هیئت‌ها به صورت مستقیم به سوریه اعزام شده‌اند، ادامه داد: این مسئله مهر تاییدی بر انتخابات سوریه است.
 
*انتخابات سوریه در بستر قانونی انجام می‌شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که انتخابات در سوریه در بستر قانونی انجام خواهد شد، گفت: صدها خبرنگار این رویداد مهم را مورد رصد قرار خواهند داد.

در ادامه "حسین شیخ‌الاسلام" مشاور اموری بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اتفاقاتی سبب شد تا دیپلماسی جمهوری اسلامی میان کشورها نفوذ پیدا کند؟ گفت: اوباما رسماً در طی سخنرانی اعلام کرد که سلاح‌های پیشرفته به سوریه اعزام خواهد کرد و همچنین نظامیان را مورد آموزش قرار خواهد داد.
 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از اول بحران سوریه همواره بر عدم خونریزی تأکید می‌کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه به بشار اسد پیغام داد که نباید خونریزی در این کشور صورت گیرد و اصلاحات باید ادامه پیدا کند.
 
شیخ الاسلام با اشاره به اینکه متأسفانه در ابتدای تظاهرات مدنی اشتباهاتی صورت گرفت که سبب کشته شدن تعدادی از مردم شد، افزود: این اشتباه از سوی کسانی صورت گرفت که هیچ‌گاه دلشان برای سوریه نمی‌سوخت.
 
*انتخابات و مردم سالاری ارمغان جمهوری اسلامی ایران برای منطقه است
 
مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس شورای اسلام با تأکید بر اینکه انتخابات و مردم سالاری ارمغان جمهوری اسلامی ایران برای منطقه است، افزود: مردم سالاری منطقه رجوع کرده است به گونه‌آی که رژیم‌های منطقه و آمریکا از آمدن مردم سالاری به منطقه راضی نیستند.
 
وی با اشاره به اینکه راهبرد اصلی آمریکا تقویت اسراییل است، گفت: تروریست‌ها اخیراً در پاریس به هم وصل شده‌اند و همگی از ترور به عنوان یک وسیله و ابزار استفاده می‌کنند.  
 
*ایران غربی‌ها را مات کرد
 
شیخ الاسلام با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در یک بازی توانست غربی‌ها را مات کند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها مکررا اعلام می‌کردند که حکومت سوریه در عرض یکی دو ماه سقوط خواهد کرد.  
 
مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس شورای اسلام با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه مکررا اعلام کرده است که ارزیابی آمریکا و همپیمانانش درباره سوریه غلط است، اضافه کرد: مردم سوریه از گفتگو، رای و انتخابات صحبت می‌کنند اما این در حالی است که اوباما صحبت از آموزش تروریست‌ها و ارسال اسلحه به این کشور می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه تروریست‌ها با خمپاره آدم می‌کشند و صدها نفر را به خاک و خون کشیده‌اند، ادامه داد: منطق کنفرانس تهران از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است به همین دلیل در عرض دو ماه تعداد شرکت‌کنندگان به 4 برابر افزایش یافته است.

شیخ الاسلام با اشاره به اینکه جریان مقاومت آرام آرام به جلو پیش می‌رود، افزود مردم آزادانه می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.
 
مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس شورای اسلام با اشاره به اینکه اوباما و آمریکا از اقدامات خود در قبال مردم سوریه شرمسار خواهند شد، گفت: مرز لبنان و سوریه یکی از معبرهای ارسال اسلحه بود.
 
وی با اشاره به اینکه مردم سوریه از محور گفتگو و راه حل سیاسی دفاع می‌کنند، خاطرنشان ساخت: باید با گروه‌های تروریستی مقابله کرد تا آنها دیگر نتوانند دست به اقدامات خرابکارانه بزنند.
 
شیخ الاسلام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه محور گفتگوهای اجلاس تهران چیست؟ گفت: اولین محور، مقابله با گروه‌های تروریستی بود زیرا آمریکا و همپیمانانش حمایت همه‌جانبه‌ای را از گروه‌های تروریستی به عمل می‌آورند.
 
مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس شورای اسلام با بیان اینکه محور لبنان به همت حزب‌الله عملا ایمن شده است، افزود: ده‌ها هزار نفر غیر از سوری از کشورهای متعدد به سوریه فرستاده شده‌اند به طوری که باید گفت امروزه این امر به یک معضل جهانی تبدیل شده است.
 
وی با اشاره به اینکه اکثر اروپاییان هم نیز از این معضل نگران هستند، گفت: اروپاییان هم معتقد هستند که باید این روند تغییر پیدا کند.
 
شیخ الاسلام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا میان عامران و عاملان در سوریه اختلاف و جود دارد؟ افزود: بین عامران و عاملان به دلیل شکست‌هایی که صورت گرفته اختلاف به وجود آمده است. میان داعش و النصره اختلافات شدت یافته است و دیگر چیزی به نام ارتش آزاد وجود ندارد.
 
وی با اشاره به اقدامات وحشیانه جبهه باطل گفت: این جبهه از هر وسیله‌ای برای آدمکشی استفاده می‌کند. جبهه باطل از هر عامل نامشروعی استفاده می‌کند و در اجلاس تهران ایران به عنوان منجی مطرح شده است. 

*ایران در سوریه نقش مؤثری دارد

مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس شورای اسلام با تأکید بر اینکه مردم سوریه باید با یکدیگر هم پارچه شوند، افزود: ایران در سوریه دارای نقش مؤثری است.

*طرح ایران در شورای امنیت نوری در ظلمت بود

وی با اشاره به گفته‌های اخضر ابراهیمی مبنی بر اینکه اگر شورای امنیت طرح ایران را می‌پذیرفت دیگر وارد این مرحله نمی‌شدیم، ادامه داد: طرح ایران نوری در ظلمت فراگیر بود.  
 
شیخ الاسلام با بیان اینکه مصلحین در سوریه سه سال است که در سوریه حضور دارند، اظهار داشت: آنها مدعی بودند که اگر قرار است در سوریه رییس جمهور انتخاب شود این امر باید در حمس صورت گیرد. دولت سوریه درصدد قتل‌عام کردن مردم نبود لذا دولت توانست حمس را آزاد کند.

وی با اشاره به اینکه در تمام استان‌های سوریه انتخابات برگزار خواهد شد الا "رقه" گفت: "رقه" در دست داعش است به طوری که در آنجا حکومت امیری به راه افتاده است.  
 
شیخ الاسلام با تأکید بر اینکه حکومت سوریه توانست استقلال و تمامیت ارزی این کشور را حفظ کند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه انتخابات به موقع در این کشور برگزار می‌شود.
 
مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس شورای اسلام در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه انتخابات در سوریه چه تأثیری در محور سوریه خواهد گذاشت؟ گفت: در کنار ارتش سوریه پدیده جدیدی به نام دفاع وطنی شکل گرفته است که تعداد آنها بیش از 100 نفر است.  
 
وی با بیان اینکه نیروهای دفاع وطنی از نظر اعتقادی مثل حزب‌الله هستند، ادامه داد: این افراد از سوی مشاوران ایرانی مورد آموزش قرار گرفتند.  
 
شیخ الاسلام با اشاره به اینکه این افراد در خیابان‌ها در مقابل تکویری‌ها می‌جنگند، گفت: خوشبختانه‌ نیروهای خوبی به مقاومت اضافه شده است. بردن بشار اسد در انتخابات به معنای دروغ سه ساله آمریکا به ملت سوریه است لذا آمریکا معتقد است که حکومت بشار اسد مشروعیت ندارد. 

*مردم سوریه سیلی محکمی را به غرب و آمریکایی‌ها خواهند زد
 
وی با اشاره به اینکه مردم سوریه سیلی محکمی را به غربی‌ها و آمریکایی‌ها خواهند زد، گفت: در مناطقی که رأی گیری صورت خواهد گرفت مبارزه مسلحین و معارضین غیرقانونی است.  
 
شیخ الاسلام با اشاره به اینکه مطابق قوانین بین‌الملل کسانی به صورت غیرقانونی وارد سوریه شده‌اند باید سوریه را ترک کنند، ادامه داد: کسانی که در سوریه اسلحه به دست گرفته‌اند باید با دولت آینده به گفتگو بنشینند تا اوضاع بهبود یابد. 

مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس شورای اسلام با اشاره به اینکه انتخابات در سوریه نقطه عطف تاریخی به حساب می‌آید، گفت: در این انتخابات وزارت خارجه وجود نخواهد داشت.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار