سفر امیر کویت به ایران به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل شد

سفر "شیخ صباح الاحمد الصباح" امیر کویت به ایران به عنوان یک رویداد تاریخی، به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت روز یکشنبه برای دیداری مهم که انتظار می‌رود متمرکز بر بهبود روابط بین ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باشد، وارد تهران شد.


این خبرگزاری گزارش داد: این سفر دو روزه در بحبوحه گرم شدن روابط بین تهران و شورای همکاری خلیج فارس متشکل از شش کشور که روند آن پس از انتخاب حسن روحانی رئیس جمهور میانه‌رو ایران در ماه ژوئن پارسال آغاز شد، انجام می‌شود.

شیخ صباح که نخستین سفر خود را به تهران به عنوان رئیس دولت انجام می‌دهد، ریاست یک هیئت بلندپایه متشکل از وزرای امور خارجه، نفت، دارایی، بازرگانی و صنعت به همراه مقامات بلندپایه را برعهده دارد.

خالد الجارالله معاون وزیر امور خارجه کویت در گفتگو با روزنامه الحیات اعلام کرد روابط بین ایران و کشورهای منطقه خلیج فارس، به عبارت دیگر بروز نشانه‌هایی دال بر آشتی بین عربستان سعودی و ایران نیز در جریان این سفر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی گفت کویت که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای همکاری خلیج فارس همچنین متشکل از بحرین، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده را برعهده دارد، روابط متوازنی با ایران دارد و مایل به میانجیگری بین ریاض و تهران است.

مجدی الظفیری سفیر کویت در تهران در گفتگو با خبرگزاری رسمی کونا اعلام کرد شیخ صباح با رئیس جمهور ایران درباره چندین «طرح راهبردی» مفید برای کل منطقه، گفتگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در ادامه روند آب شدن یخ روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، امیر کویت  وارد تهران شده است. 

این خبرگزاری نوشت:



شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت روز یکشنبه برای سفری دو روزه به همراه چند تن از وزرای این کشور وارد تهران شد. امیر کویت در این سفر که به منظور تقویت روابط دو کشور انجام شده با حسن روحانی رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات دیدار خواهد کرد.

این خبرگزاری گزارش داد: روحانی از زمان شروع تصدی خود در اوت گذشته متعهد شده که روابط ایران را با کشورهای همسایه ارتقا دهد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ماه دسامبر به چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عمان سفر کرد.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت، امیر کویت روز یکشنبه سفر خود را به ایران آغاز کرد. وی اولین حاکم یک کشور عربی متحد آمریکا در حاشیه خلیج فارس است که پس از انقلاب اسلامی به ایران سفر می‌کند و نشان دهنده ارتقای مناسبات تهران و همسایگان عرب خود است.


این خبرگزاری افزود: شبکه های تلویزیونی منطقه حسن روحانی رئیس جمهور ایران را در کنار شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت نشان دادند که در حال سان دیدن از گارد تشریفات هنگام ورود امیر کویت به تهران هستند. حسن روحانی که سال گذشته به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد، در تلاش برای ارتباط با دیگر کشورها است و تصمیم وی برای تعامل با قدرتهای جهانی در گفتگوهای هسته ای مورد استقبال برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار گرفته است.
کویت که اقلیت شیعه قابل توجهی را در خود جای داده است از سوی عده ای به عنوان پل ارتباطی احتمالی بین ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان نگریسته می‌شود. روابط ایران و عربستان همچنان تیره است که یکی از دلایل آن مواضع مخالف دو طرف درباره جنگ داخلی سوریه است.

جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه گفت که نمی‌تواند دعوت سفر به عربستان برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در اواخر این ماه را بپذیرد زیرا زمان این سفر با مذاکرات هسته ای ایران با قدرتهای جهانی تداخل دارد.
شیخ صباح وزیر امور خارجه سابق کویت از سوی تحلیلگران به عنوان یکی از فعال ترین دیپلمات‌های منطقه است و اغلب به عنوان یک میانجی فعالیت می‌کند.

خبرگزاری رسمی کویت(کونا) گزارش داد، علی عنایتی سفیر ایران در کویت گفت: سفر امیر کویت به ایران در "یک شرایط بحرانی و در بحبوحه تحولات پیچیده در منطقه" صورت می‌گیرد.


وی افزود: این سفر به منزله شروع یک فصل تازه در روابط دوجانبه دو کشور است.

عنایتی گفت: سران دو کشور خواهان "ایجاد یک نظام منطقه ای ایمن و باثبات براساس عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها" هستند.

رویترز در پایان نوشت: این سفر در پی سفر دوره ای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به کشورهای خاورمیانه در ماه دسامبر که پس از امضای توافق موقت هسته ای با قدرتهای جهانی انجام شد، صورت می‌گیرد. کویت اعلام کرده امیدوار است این توافق به ایجاد ثبات و امنیت در منطقه منجر شود.

شبکه العربیه هم گزارش داد پرونده هسته ای ایران ، بحران سوریه و عراق و مسایل موجود در منطقه محور گفتگو بین امیر کویت و مقامات ایرانی است.


در این گزارش آمده است شیخ صباح الاحمد جابر الصباح امیر کویت برای دیدار رسمی از ایران وارد تهران شده است. سفر امیر کویت به ایران در زمانی است که روابط این کشور با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تیره و تاره است. این نخستین سفر امیر کویت به ایران از زمان زمامداری بر کشورش در اوایل سال 2006 تاکنون است. به نظر می رسد پرونده هسته ای ایران ، مسایل مربوط به کشورهای عراق ، سوریه و مسایل موجود در منطقه خلیج فارس محور گفتگو در نشست سران ایران و کویت خواهد بود. 

در این گزارش آمده است این نخستین سفر امیر کویت به ایران از زمان به دست گرفتن قدرت در کشورش در سال 2006 است. در جریان این سفر چندین موافقتنامه همکاری در زمینه های امنیتی ، گردشگری و محیط زیست امضا خواهد شد. ولی محور گفتگوها در دیدار شیخ جابر الصباح و حسن روحانی رییس جمهور ایران در تهران درباره موضوعاتی فراتر از موارد ذکر شده خواهد بود. بدون تردید دو طرف با توجه به شرایط و تحولات کنونی جاری در عرصه بین المللی درباره موضوعات و مسایل مهم و مشترک منطقه ای و بین المللی گفتگو خواهند کرد. سفر امیر کویت به تهران در آستانه برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض در سطح وزیران امور خارجه صورت گرفت. در این نشست ( شورای همکاری خلیج فارس ) موضوعات مختلفی از جمله پرونده هسته ای ایران و بحران سوریه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 

به گزارش خبرگزاری دولتی قطر، امیر کویت که با هدف گسترش روابط با ایران به تهران سفر کرده است یکشنبه با رییس جمهوری ایران دیدار کرد.

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت در دیدار خود با حسن روحانی رییس جمهوری ایران با وی درباره راه های تقویت همکاریها و روابط دو جانبه گفتگو کرد. دو طرف همچنین آخرین تحولات و رخدادهای منطقه خاورمیانه را بررسی و در این زمینه رایزنی کردند.

الجزیره انگلیسی سفر امیر کویت به ایران را نشانه ای از بهبود روابط امیرنشین‌های منطقه با جمهوری اسلامی ایران دانست.

به گزارش شبکه ی تلویزیونی الجزیره انگلیسی؛  میر کویت در  سفری  رسمی به ایران رفته است. سفر وی به تهران نشانه ی دیگری از بهبود روابط این کشور شیعی(ایران) با حکومت های سلطنتی سنی در خلیج(فارس) است.
حسن روحانی رئیس جمهور ایران می گوید این سفر به طور قطع یک نقطه ی عطف  محسوب می شود.
مقامات کویتی می گویند موضوعات جنجالی منطقه ای،  شامل مصر، عراق و جنگ داخلی در سوریه ، در این سفر مورد بحث و گفتگو قرار خواهند گرفت.

شبکه تلویزیونی فرانس 24سفر امیر کویت به ایران را به عنوان سفری تاریخی بازتاب داد. 

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، امیر کویت با هدف بهبود روابط با ایران، به این کشور سفر کرد. 

معاون وزیر امور خارجه کویت به تازگی اعلام کرده بود کشورش آماده است به عنوان واسطه میان ایران و عربستان سعودی ایفای نقش کند.

روزنامه السیاسه کویت هم نوشت وزیر بازرگانی و صنایع کویت افزایش حجم مبادلات تجاری را بین کویت و ایران خواستار شد.

این روزنامه چاپ کویت امروز در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به نقل از خبرگزاری کویت نوشت: "عبدالمحسن المدعج" معاون نخست وزیر، وزیر بازرگانی و صنایع و سرپرست وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی کویت، دیروز خواستار تلاش برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین کویت و ایران شد.

المدعج در اظهاراتی به خبرگزاری کویت گفت آمارها نشان می دهد حجم مبادلات تجاری سالیانه بین کویت و ایران به حدود 150 ملیون دلار آمریکا می رسد که از سطح خواسته های دو کشور پایین تر است.

وی بازرگانان دو کشور را به تلاش برای افزایش حجم مبادلات تجاری از طریق سرمایه گذاری و ایجاد (بستر) همکاری های جدید ترغیب و تاکید کرد در کویت و ایران فرصت های سرمایه گذاری زیادی وجود دارند که بخش های دولتی و خصوصی هر دو کشور باید از آن ها استفاده کنند.

وزیر بازرگانی و صنایع کویت بر لزوم تلاش واقعی برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور تاکید و به زوایای مشترکی که دو کشور را به یکدیگر وصل می کند از جمله دین، همسایگی (جغرافیایی)، تاریخ و فرهنگ اشاره کرد. 

وی همچنین بازرگانان و تاجران هر دو کشور را به ارتباط و دیدار متقابل بیشتر به منظور شناسایی فرصت های تجاری، صنعتی و سرمایه گذاری موجود در هر دو کشور ترغیب و اشاره کرد یکی از بزرگترین شرکت های خصوصی کویتی فعال در بخش آهن دیروز در تهران با مهدی کرباسیان معاون وزیر صنایع ایران به منظور همکاری در زمینه صادرات فولاد ایران به کویت توافقنامه امضا کرده است.

المدعج امضای این توافقنامه را بین کویت و ایران در زمینه همکاری صنعتی بین دو کشور به فال نیک گرفت و درمورد امضای یادداشت تفاهم بین دولت کویت و ایران به منظور همکاری در زمینه گردشگری در طول سفر کنونی امیر کویت به تهران گفت امضای این یادداشت تفاهم از این نشات می گیرد که کویت و ایران ارتباط عمیق تاریخی دارند و ارتباط مذکور امروز شکل نگرفته بلکه از چند قرن پیش وجود دارد.

وی افزود «ما برای گسترش روابط گردشگری بین دو کشور تلاش می کنیم و همه می دانند که ایران با توجه به داشتن شهرهایی با مناظر طبیعی خیره کننده و آب و هوای فوق العاده مقصد گردشگری کویتی ها است. علاوه بر این کویتی ها برای گردشگری مذهبی نیز به این کشور سفر می کنند».

شبکه تلویزیونی العالم نیز با اشاره به امضای توافقنامه های همکاری بین ایران و کویت گزارش داد: این توافق ها، راه را برای  مشارکت راهبردی بین دو کشور هموار می کند.


 همزمان با سفر تاریخی شیخ "صباح الاحمد الجابر الصباح "امیر کویت به تهران، مقامات ایران و کویت توافق نامه هایی در زمینه های مختلف امضا کردند.

امیر کویت در این سفر روابط دوجانبه و تحولات منطقه را  بررسی می کند.

 "محمد حسین الموسوی "خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم با تهیه گزارشی درباره این مسئله گفت: سفر شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت به ایران یک نقطه عطف در روابط آینده دو کشور و کشورهای منطقه به شمار می رود که اهمیت راهبردی دارد، زیرا این سفر همزمان با بروز بحران های بزرگ در جهان و گرفتاری آمریکا در مسائل متعددی است که ممکن است به   ایجاد معادلات جدید در منطقه منجر شود.

"علی‌رضا عنایتی" سفیر ایران در کویت در این باره تصریح کرد:" او (امیر کویت) رئیس شورای همکاری خلیج فارس و رئیس دوره کنونی اتحادیه عرب است. به نظر من، وی روابط دو جانبه مهم را بررسی خواهد کرد".

خبرنگار این شبکه در ادامه افزود: امیر کویت مورد استقبال گرم مقامات ایران قرار گرفته است و با "حسن روحانی" رئیس جمهور این کشور در حضور هیات دو کشور دیدار کرد.  روحانی و الصباح پس از آن  حدود دو ساعت گفت و گو کردند. روحانی با اشاره به همکاری دو جانبه دو کشور، بر لزوم  تحکیم ثبات در منطقه و مقابله با تروریسم تاکید کرد.از سوی دیگر، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح با بیان این که سفرش به ایران تشریفاتی نیست، خاطرنشان کرد در راس هیات بلند پایه وارد ایران شده است  تا در زمینه همکاری دو کشور توافق شود.

خبرنگار این شبکه با اشاره به امضای تفاهم نامه های امنیتی، حمل ونقل هوایی، گمرکی، ورزشی، گردشگری و محیط زیست  بین دو کشور گفت:امضای این توافقنام‌ها  راه را برای مشارکت راهبردی  دو کشور هموار می کند، البته به گفته تحلیلگران،  تفاوت هایی بین دیدگاه های کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار