علیرضا قزوه در مراسم بزرگداشت حسین اسرافیلی:

پاسخ اسرافیلی به دعوت کنندگان یدالله رویایی کوبنده بود / برخی شعر انقلاب را خرج خود می‌کنند

رییس دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: پاسخ اسرافیلی به دعوت کنندگان "یدالله رویایی" برای حضور در جشنواره شعر فجر، پاسخی کوبنده بود.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، مراسم بزرگداشت حسین اسرافیلی عصر دیروز در موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج با حضور عباس براتی‌پور شاعر، جواد محقق پژوهشگر ادبی، علی موسوی گرمارودی شاعر، حسین اسرافیلی شاعر، مشفق کاشانی شاعر، محمود دست پیش شاعر، عباس باقری شاعر، قادر طراوت پور شاعر، مصطفی محدثی خراسانی شاعر، فاضل نظری شاعر و سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم علی موسوی گرمارودی شاعر گفت: اشتغال قدسی ترجمه نهج‌البلاغه ادای بسیاری از وظایف را در مورد دوستان مشفق از من صلب کرد، این اواخر ترجمه نهج‌البلاغه تمام شد و روزی 12 ساعت وقت را صرف ترجمه این کتاب می‌کردم.

وی افزود: وجه حماسی در شعر حسین اسرافیلی بسیار چشمگیر بود تا حدی این وجه در شعر وی سرشار است که به چشم می‌آید. وجه حماسی در مطالعه و یافتن وجه غالب در شعر اسرافیلی به طور کامل مشخص است، درباره تعهد در شعر، نظرم این بوده که این مسئله صفت شاعر است.

این شاعر ادامه داد: در صورتی که صفت تعهد در شاعری وجود داشته باشد در شعر او نیز جاری می‌شود همین مسئله برای حماسه در شعر شاعر نیز صادق است، شعر اسرافیلی سرشار از محسنات بدیعی به شمار می‌رود حماسه نیز مانند تعهد و التزام صفت شاعر است.

گرمارودی تصریح کرد: شعر فردوسی بزرگترین نشانه و نمونه شعر حماسی را به تمام جهان عرضه کرده است، اثر فردوسی حتی از ایلیاد و ادیسه هومر نیز جلوتر است کسی‌که در وجودش حماسه موج می‌زند برای توصیف پیری از بیان حماسی استفاده می‌کند.

این شاعر عنوان کرد: محققان ادبی به میزان زیادی به دنبال بررسی اشعار حافظ، فردوسی و سعدی رفتند که حداقل از 20 شاعری غافل شدند که می‌توان حداقل 200 کتاب درباره آنها نوشت، وجه غالب در آثار اسرافیلی، شعرهای آیینی وی است.

وی خاطرنشان کرد: کلمه مخملی برای رفتار حسین اسرافیلی بهترین کلمه است. می‌توان گفت؛ کسی تاکنون سابقه نداشته از حسین اسرافیلی رنجیده باشد وی دارای روحیه‌ای زیبا، ملایم و دوستدار شاعران است.

محمدرضا سنگری استاد ادبیات در ادامه مراسم عنوان کرد: آشنایی من با حسین اسرافیلی به سال‌های 61، 62 در زمان حضور شاعرانی چون سلمان هراتی، قیصر امین پور و سید حسن حسینی در جبهه باز می‌گردد با حسین اسرافیلی نیز در جبهه آشنا شدم.

وی افزود: شاید در حال حاضر کمتر شاعری مانند اسرافیلی در قالب چهار پاره شعر بسراید ویژگی عمده شعر وی را باید در همین چهار پاره‌هایش جستجو کرد، گرچه در قالب‌های دیگر نیز شعر سروده است. کنار هم قرار گرفتن چهارپاره‌های اسرافیلی تصویر بهتری از وی نشان می‌دهد.

در ادامه مراسم سودابه امینی، محمدرضا سهرابی‌نژاد قزلباش،‌ طارمی و علیرضا قزوه در مراسم حضور یافتند همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله حسینی مدیر مرکز علوم اسلامی ژوهانسبورگ در این مراسم بیان کرد: اگر اسرافیلی تنها برای سرودن همین یک بیت "منزل به منزل می‌برد چوب دار خویش را/ تا کجا پایان برم آغاز کار خویش را"به دنیا می‌آمد با همین بیت رسالت خود را به پایان می‌برد.

وی افزود: بیتی از حسین اسرافیلی در تغییر سرنوشت ادبی‌ام بسیار موثر بود. در ایران از هر 5 نفر، 10 نفر شاعرند در حالی که در آفریقا از هر هزار نفر یک نفر شاعر هستند، در گردهمایی شاعران سراسر آفریقا شعری از حسین اسرافیلی و کلیم کاشانی را قرائت کردم که مورد استقبال قرار گرفت.

مدیر مرکز علوم اسلامی ژوهانسبورگ اظهار داشت: در اولین حضورم در شب شعر حوزه هنری بیش از آنکه مشتاق دیدار از "قیصر امین‌پور"، "سلمان هراتی" و "حسن حسینی" باشم مشتاق دیدار "حسین اسرافیلی" بودم.

محمود دست پیش در ادامه مراسم ضمن ایراد سخنرانی درباره حسین اسرافیلی گفت: من سه حسین دارم حسین اول، حسین کربلا،  حسین دوم پسرم و سومی حسین اسرافیلی است.

در ادامه مراسم علیرضا قزوه رییس دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری عنوان کرد: قرایی لیست بلند بالایی برای تجلیل از شاعران در موسسه فرهنگی هنری اوج تهیه کرده است حوزه هنری نیز برای پرویز بیگی حبیب آبادی به خرج خودش بزرگداشت برپا می‌کند.

وی افزود: کسانی که به سن 63 سالگی، سن پیامبر می‌رسیدند جشن می‌گرفتند، این بزرگداشت نیز جشن 63 سالگی حسین اسرافیلی است. شعر هر کدام از شاعران انقلاب مانند سیمرغ عطار است که در آن همه نوع انسانی وجود دارد برخی افراد برای بالا رفتن بر شانه شعر انقلاب قدم می‌گذارند.

رییس دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ادامه داد: برخی شعر انقلاب را خرج خود می‌کنند، اتفاق بد و تلخی در سال جاری برای شعر انقلاب افتاد و عده‌ای می‌خواستند یدالله رویایی را برای حضور در جشنواره شعر فجر دعوت کنند یکی از کسانی که به آنها پاسخ کوبنده‌ای داد حسین اسرافیلی بود.

قزوه تصریح کرد: کسانی که می‌خواستند حرف دیگری درباره حضور یدالله رویایی در جشنواره شعر فجر بزنند حرف برگرداندند و واکنش اسرافیلی به این افراد نشانه این است که وی به دنبال کسب اعتبار برای خود نیست.

وی عنوان کرد: شعر دفاع مقدس حالت شخصی را داشت که به دنبال کاشت گندم است هیچ کس تصور نمی‌کرد حاصل شعر دفاع مقدس تا این اندازه مثبت باشد اگر ادبیات دفاع مقدس نبود ادبیات انقلاب اسلامی ایجاد نمی‌شد.

در ادامه مراسم حسین عظیمی و دختر حسین اسرافیلی متنی برای وی قرائت کردند.

قادر طراوت پور شاعر در این مراسم اظهار داشت: اسرافیلی در شعر خود منتظر فتوحات دیگری برای انقلاب اسلامی است، چاشنی عمده شعر اسرافیلی سرشار بودن شعرش از اسلام ایدئولوژیک و فقهی است وی تنها به مرزهای جغرافیایی ایران در شعرش نمی‌پردازد بهترین شعر وی درباره لبنان است ضمن آنکه در حوزه شعر نیمایی نیز شعر سرود.

در پایان مراسم حسین اسرافیلی گفت: سلمان هراتی بزرگواری بود که زود از دست ما رفت سید حسن حسینی شاعر ظرافت‌های خاص همراه با چاشنی طنز به شمار می‌رود صحبت های حسینی به گونه‌ای بود که انسان ساعت‌ها به آن گوش می‌داد.

وی اظهار داشت: غیر ممکن بود حسینی با یک نگاه آدم‌ها را به خود جذب نکند، قیصر و حسینی بمانند سیبی بودند که از وسط نصف شده باشند با این تفاوت که قیصر در شعرهایش ملایمت بیشتری نسبت به حسینی داشت.

همچنین  عباس باقری شاعر، پرویز بیگی حبیب آبادی شاعر، علیرضا قزوه و محمدرضا سهرابی نژاد شاعر از یوسفی همسر حسین اسرافیلی تجلیل کردند، همچنین معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تقدیر نامه‌ای به حسین اسرافیلی اهدا کرد.

از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد، همچنین سازمانهای مختلف فرهنگی چون سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، سازمان بسیج هنرمندان، حوزه هنری نیز هدایایی به حسین اسرافیلی تقدیم کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: شاعر ، ترجمه ، نهج البلاغه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار