سرمدی در همایش بین‌المللی امام خمینی(ره) و سیاست خارجی:

اندیشه‌های ژرف امام راحل را برای نسل جدید به نمایش بگذاریم/ لزوم اتحاد برای اشاعه فتوای رهبری انقلاب در منع به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی

قائم مقام وزیر خارجه کشورمان گفت: این همایش‌ها فرصت خوبی است تا اندیشه حضرت امام خمینی(ره) در مباحث مختلف به ویژه در مقوله سیاست خارجی را مورد بحث بگذاریم و تلاش کنیم اندیشه‌های ژرف را برای نسل جدید به نمایش بگذاریم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "مرتضی سرمدی" قائم مقام وزیر خارجه کشورمان با حضور در هشتمین همایش بین‌المللی امام خمینی(ره) و سیاست خارجی که صبح امروز دوشنبه 12 خرداد برگزار شد اظهار داشت: این همایش‌ها فرصت خوبی است تا اندیشه حضرت امام خمینی(ره) در مباحث مختلف به ویژه در مقوله سیاست خارجی را مورد بحث بگذاریم و تلاش کنیم اندیشه‌های ژرف را برای نسل جدید به نمایش بگذاریم.
 
وی ادامه داد: در مورد بحث سلاح‌های کشتار جمعی باید گفت که این موضوع به مسئله جنگ برمی‌گردد و نظریه جنگ عادلانه که در اسلام عدالت مبنای همه چیز است.
 
سرمدی تصریح کرد: حتی جنگ باید مبتنی بر عدالت باشد جنگ عادلانه دارای سه پایه است نخستین پایه آن که منشا جنگ باید عادلانه باشد دومین نکته روش جنگ است که باید عادلانه باشد و سومین پایه اساسی جنگ عادلانه آن است که جنگ به یک شیوه عادلانه ختم شود.
 
وی تصریح کرد: در اسلام هر جنگی مجاز نیست جنگی مجاز است که منشا دفاع داشته باشد از این رو جنگ باید پایانی عادلانه داشته باشد چگونگی استفاده از ابزار جنگی در جنگ و برخورد با مردم، سربازان و اسرا نقشی است که به روش جنگ مربوط می‌شود.
 
قائم مقام وزیر خارجه ادامه داد: در این قسمت باید چند اصل مورد توجه قرار داد اولین نکته نگاه اسلام به انسان است در اسلام و دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) انسان دارای کرامت است و هیچ کس حق ندارد حق زندگی را از کسی سلب کند انسان به عنوان خلیفه خدا بر روی زمین است روح خدا در او دمیده شده؛ این جایگاه در اسلام و در دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) کاملا مشهود است.
 
سرمدی افزود: همچنین نگاه اسلام به محیط زیست و طبیعت را باید مورد بررسی قرار دهیم ما مجاز نیستیم هر چه خواستیم در جنگ انجام دهیم خداوند محیط زیست و طبیعت را مهد پرورش انسان می‌داند حتی در اسلام اجازه قطع یک درخت را به ما ندادند موضوع انسان، طبیعت و محیط زیست یک مقوله اساسی در دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) است.

قائم مقام وزیر خارجه ادامه داد: نگاه اسلام برای مقابله با دشمنان اسلام و کسانی که طمع به سرزمین اسلام دارند نیز مورد بررسی است که از این مهم آموزه‌های داریم.

وی تصریح کرد: مسلمانان باید خود را به امکاناتی مجهز کنند که دشمن را برای جلوگیری از طمع به سرزمین اسلامی به وحشت بیندازد اما با توجه به شیوه جنگ عادلانه یکی از مولفه‌های آن باید تبعیض قائل شدن بین نظامیان کسانی که در جنگ هستند و مردم عادی که نقشی در جنگ ندارند قائل شد نمی‌توان ابزاری به کار برد که هیچ نقشی در صحنه جنگ ندارد را به خطر انداخت هم چنین نباید از ابزاری بهره گرفت که به طبیعت لطمه وارد کرد.

سرمدی افزود: تبعیض قائل شدن بین آنان که مستقیم در جنگ نقش دارند و یا نقشی ندارند یکی از روش‌های عادلانه جنگ است، ما مجاز نیستیم برای ترساندن دشمن از هولناکترین ابزار جنگی استفاده کنیم برخلاف جنگ افروزان که خود را مجاز می‌دانند هر نوع سلاحی را تولید، ذخیره و به کار گیرند و از آن استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: موضوع سلاح کشتار جمعی از نظر تبعیض قائل نشدن بین نظامیان و مردم عادی در اندیشه امام خمینی(ره) جایی ندارد چرا که ما برای ترساندن دشمن نمی‌توانیم از هر گونه سلاحی استفاده کنیم سلاحی که آنقدر گسترده باشد که محیط زیست را آلوده کند برای ما حتی این مهم هم تاثیر دارد که برای دفاع از اسلام از هر شیوه‌ای استفاده نکنیم و به روش‌های ظالمانه متوسل نشویم.
 
قائم مقام وزیر خارجه افزود: مسئله دیگر متناسب بودن پاسخ‌گویی به تجاوزگری است، داشتن تناسب به پاسخ‌گویی به تجاوزات در فقه اسلام و اندیشه سیاسی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری جایی ندارد.
 
سرمدی تصریح کرد: علی رغم استفاده گسترده عراق از سلاح شیمایی اما حضرت امام خمینی(ره) مجوز استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را هیچ گاه نمی‌دادند به واسطه این که مردم عادی را به کشتن بدهند به تناسبی و تجاوز دشمن ندارد به این دلایل در اندیشه سیاسی امام راحل جایگاهی ندارد.
 
سرمدی گفت: در حال حاضر ظرف 20 سال اخیر شاهد یک جریان قوی، سیاسی و تبلیغاتی یک سو ظن در جهان هستیم آن‌ها در تلاش هستند این باور را اشاعه دهند که ایران به سمت سلاح هسته‌ای حرکت می‌کند این سم پراکنی آن چنان گسترده است که بسیاری از نخبگان جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
 
وی افزود: علی‌رغم تهدیدات مستقیم و رسمی برای مورد هدف قرار دادن ایران و تجهیزات هسته‌ای کشورمان شاهد فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر منع تولید، انباشت و به کارگیری سلاح کشتار جمعی هستیم این چارچوب اندیشه حضرت امام خمینی(ره) را در مقابل منطق دیگران متمایز می‌کند منطقی که به راحتی مسئله انباشت سلاح کشتار جمعی را در دستور کار دارد.
 
قائم مقام وزیر خارجه تاکید کرد: مهمترین موضوع بشریت در حال حاضر وجود انبارهای بزرگ سلاح‌های کشتار جمعی است ای کاش این سلاح‌ها تنها نقش بازدارنده داشت و استفاده نمی‌شد اما از آن‌ها به بهانه‌ای نه چندان معتبر استفاده می‌شود این منطق غیرقابل توجیه زورگویان است.
 
سرمدی افزود: در فقه مقام معظم رهبری مسئله به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی به طور واضح مطرح می‌شود کسانی که معتقد به این اندیشه هستند باید متحد شوند تا این اندیشه را در سطح جهان اشاعه دهند.  
 
سرمدی در پایان با تاکید براینکه باید تلاش کنیم تا اندیشه تابناک حضرت امام خمینی(ره) روز به روز بیشتر در جهان اشاعه یابد خاطرنشان کرد: اهدافی در تلاش برای متوقف کردن رشد علمی کشورها استعدادهای عظیمی که در جهان اسلام وجود دارند به بهانه تولید سلاح هسته‌ای هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، امور ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار