7 راهکار عملی برای درمان "کم رویی کودکان"

کم رویی به حالتی اطلاق می شود که فرد در برقراری ارتباط با اطرافیان و محیط جدید، دچار مشکل است.

دکتر مهدی دوایی روانشناس و عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: چند راهکار عملی برای والدینی که کودکان کم رو دارند، وجود دارد تا بتوانند این خصیصه را در کودک خود را از بین ببرند.
اولین و مهمترین نکته این است که والدین از خود شروع کنند.بدین معنی که دیده شده والدینی که خود دچار کم رویی هستند، معمولاً بچه های کمرویی دارند.بنابراین والدین با بالا بردن مهارتهای اجتماعی خود و اینکه در چه مواقعی دچار کمرویی می شوند، می توانند تا حد زیادی کم رویی کودک خود را برطرف کنند. چرا که می‌دانیم کودکان از والدین خود الگو برداری می کنند.

وی ادامه داد: نکته دوم، تشویق بچه‌ها به برنامه‌های نمایشی و ایفای نقش است که بسیار در درمان کمرویی موثر است.

دکتر دوایی با بیان اینکه خواندن یک متن با صدای بلند یکی دیگر از مهارتها رفع کمرویی کودک است گفت: بهتر است والدین در منزل وقتی با کودک خود تنها هستند با او مدام صحبت کنند و با سوال کردن از وی درباره مسائل مورد علاقه‌اش اورا وادار به صحبت کردن کنند.

این متخصص روانشناسی ادامه داد: والدین کودکان کم رو، باید آنها را بدون قید و شرط و همانطور که هستند، بپذیرند و دوست بدارند و با نادیده گرفتن رفتارهای اشتباه و در مقابل تشویق و تقویت هر رفتار مثبتی در جهت مشارکت جمعی و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، کودک را ترغیب به مشارکت در صحبت و اظهار نظر در جمع کنند.

آخرین نکته با اهمیت این است که یک تجربه موفقیت آمیز از شرکت در فعالیت جمعی، باعث نهادینه شدن خاطره خوب در ذهن کودک از قرار گرفتن در جمع می‌شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
عالی بود
آخرین اخبار