المانیتور گزارش داد:

اوباما در سراشیبی سوریه

افزایش کمک‌های نظامی دولت آمریکا به تروریست‌های سوری، با چشم‌انداز سیاست خارجی باراک اوباما که در سخنرانی خود در دانشکده "وست پوینت" به تصویر کشید، کاملا مغایرت دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای به قلم "جئوفری آرونسون" می‌نویسد: باراک اوباما اخیرا برای توجیه مفهوم گسترده اخلاقی و سیاسی گزینه‌های سیاست خارجی خود در سال‌های باقیمانده دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش، شدیدا تلاش می‌کند. با این‌ حال، سوریه به عنوان استثنایی مهم برای رویکرد مهربانانه‌تر و ملایم‌تر واشنگتن در سیاست خارجی، مشمول این تغییرات نمی‌شود.

*** اوباما ادعا می‌کند که از جنگ آمریکا در خاورمیانه عبرت گرفته است
رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارات خود، تمایلش را برای بستن پرونده افغانستان و تمام مسائل مربوط به آن نشان داد. وی اصرار دارد که از بیش از یک دهه جنگ در خاورمیانه و آسیا، درس گرفته است. اوباما در دانشکده «وست پوینت»، خطاب به دانشجویان گفت: «از زمان جنگ جهانی دوم، برخی از پرهزینه‌ترین اشتباهات ما از محدودیت‌های ما ناشی نمی‌شود بلکه حاصل اشتیاق زیاد ما به ماجراجویی‌های نظامی، بدون فکر کردن به عواقب آن، بدون جلب حمایت بین المللی و مشروعیت برای اقداماتمان و بدون روراست بودن با مردم آمریکا در مورد قربانیان این ماجراجویی‌ها بوده است. هرچند صحبت‌ها اغلب به تیتر روزنامه‌ها تبدیل می‌شوند اما جنگ به ندرت با شعارها مطابقت دارد.» 

*** پیشکش اوباما به مردم سوریه، درگیری عمیق نظامی آمریکا در جنگ سوریه است
با این حال، دیدگاه رئیس‌جمهور آمریکا در مورد سوریه، با درسی که ادعا می‌کند حاصل بیش از یک دهه جنگ آمریکا است، کاملا در تضاد است. اوباما به فارق‌التحصیلان دانشکده «وست‌ پوینت» گفت که تصمیم وی در خودداری از اعزام نیروهای نظامی آمریکا به سوریه، تصمیم درستی بوده است. اما به نظر می‌رسد که از نظر او، اضافه کردن افراط گرایان تا دندان مسلح به این درگیری، هیچ مشکلی ندارد.
درست در زمانی که مجموعه نیروها، هرچند عمدتا نظامی، کاملا در جهت مخالف حرکت می‌کنند، تنها پیشکش اوباما به مردم خسته از جنگ آمریکا و از همه مهم‌تر مردم سوریه، درگیری عمیق نظامی آمریکا در این جنگ است.
حتی خود اوباما در مصاحبه‌ای با «ان پی آر» اعتراف می‌کند: «تنها راهی که هم برای مردم سوریه و هم منطقه نتیجه بخش است، ... تاکید بر سازش سیاسی بین گروه‌های مختلف در سوریه است.» 

*** اوباما طرح ایران را برای حل بحران سوریه نادیده گرفت
با ابن حال، اوباما  در حمایت از تلاش‌های مردم سوریه برای پایان دادن به این درد و رنج‌  و یا تلاش‌های بین المللی از طریق روند رو به زوال مذاکرات ژنو که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز از آن پشتیبانی کردند، هیچ حرف نزد. وی همچنین طرح ایران را که تلاش می کند زمینه دست یابی به راه حل سیاسی برای جنگ داخلی در سوریه را فراهم کند، و مورد توجه دیپلمات‌های مصری نیز قرار گرفته است، (که شامل  آتش‌بس، آزادی زندانیان، بازداشت‌شدگان و افراد ربوده شده و همینطور تشکیل یک دولت موقت پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه  که متشکل از مخالفان، جامعه مدنی و رژیم است) را همچنان نادیده می‌گیرد.
اوباما فقط یک گزینه را دنبال می‌کند و آن دادن سلاح‌های بیشتر به مخالفان میانه‌رو است. او نباید انتظار داشته باشد که کمک آمریکا به تشدید این جنگ، به حل بحران سوریه کمک کند. به عقیده سیاستگذاران در واشنگتن نیز، افزایش کمک‌های نظامی آمریکا به گروه‌های افراطی، به  شکست رژیم منجر نخواهد شد.

*** اظهارات واشنگتن در مورد سوریه، بیانگر سیاست خارجی مورد ادعای آمریکا نیست
واشنگتن نهایتا مجبور شد که قبول کند سیاست خود مبنی بر اصرار به رفتن بشار اسد، کاملا بی‌نتیجه است. چند ماه پیش نیز، از این ایده که نهادهای دولتی، عمدتا در حوزه امنیتی باید در جای خود باقی بمانند، استقبال کرد. به علاوه نمی‌توان انتظار داشت که گزینه‌های نظامی اوباما، بتواند «محاسبات» اسد را تغییر داده و وی را به تسلیم در برابر مخالفان قوی‌تر و به لحاظ نظامی مؤثرتر، وادار کند. به هر حال، اظهارات واشنگتن در مورد سوریه، بیانگر سیاست خارجی مورد ادعای آمریکا نیست.
سیاست اوباما در قبال سوریه نه تنها با تمایل وی در رویکرد چندجانبه دیپلماتیک برای حل این بحران، هم‌راستا نیست، بلکه می‌توان به این نتیجه رسید که تلاش‌های آمریکا با تلاش‌های فعلی متحدان سوریه از جمله حزب الله، برای کاهش درگیری نظامی خود در این کشور، مغایرت دارد.

*** برنامه 5 میلیار دلاری آمریکا برای مبارزه با تروریسم 
در نتیجه این سوال به وجود مي‌آید که واشنگتن چه هدفی را در سوریه دنبال می‌کند؟ 
اظهارات اوباما و ملاحظات عملی مقامات سیاسی و نظامی آمریکایی برای اینکه به طرح گسترده سیاسی اوباما معنایی قابل لمس ببخشند، دوگزینه را دربر دارد.
نخستین گزینه به ادغام سیاست سوریه با یک کارزار ضدتروریستی علیه گروه‌های افراطی مربوط می‌شود. اوباما در سخنرانی خود در «وست پوینت»، از برنامه‌ای 5 میلیارد دلاری برای مبارزه با تروریسم، و از طریق بالا بردن ظرفیت متحدان منطقه‌ای خبر داد. رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه «در حالیکه جنگ داخلی سوریه به مرزها کشیده شده، ظرفیت گروه‌های افراطی نیز در حال افزایش است»، به این مسئله اعتراف می‌کند.

*** حمایت اوباما از تروریست‌ها، در بهترین حالت موجب طولانی‌تر شدن جنگ و درد و رنج مردم سوریه خواهد شد
«لزلی گلب»، یکی از مقامات ارشد سابق وزارت امور خارجه آمریکا در روزنامه «دیلی بیست» نوشت: «مقامات ارشد دولت به من می‌گویند که اوباما هدف خود را تغییر داده و اکنون برای همکاری با بشار اسد و تا حدودی تروریست‌های میانه‌رو(!)، در برابر آنچه که کاخ سفید نهایتا آن را به عنوان تهدید واقعی و بزرگ ـــگروه‌های افراطی ـــ پذیرفت، آماده است. آنها همچنین می‌گویند که انتظار دارند مخالفان سابق، و همینطور عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، از این سیاست جدید حمایت کنند. باید امیدوار بود که این موضوع حقیقت داشته باشد.»
استراتژی اوباما در حمایت از تشدید درگیری‌ها و از طریق مسلح‌ کردن و آموزش تروریست‌های به اصطلاح «خوب»(!)، در بهترین حالت، موجب طولانی‌تر شدن جنگ و  درد و رنج مردم سوریه خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار