دومین جلسه نمایش فیلم "سینماروایت" با نمایش مستند "ابرها در راهند" برگزار شد

دومین جلسه از سلسله نشست‌های نمایش فیلم «سینماروایت» با نمایش مستند «ابرها در راهند» به کارگردانی محمدعلی فارسی برگزار شد.

 به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران ؛ دومین جلسه از سلسله نشست‌های نمایش فیلم «سینماروایت» با نمایش مستند «ابرها در راهند» به کارگردانی محمدعلی فارسی برگزار شد. «ابرها در راهند» روند ساخت یک مرکز فرهنگی اسلامی در قلب فرانکفورت آلمان را روایت می کند؛ روندی پرفراز و نشیب و پر از دست انداز که به همت یک آلمانی مسلمان به نام «اونال» و گروهی از همفکرانش پیموده می شود.
 
 بعد از نمایش فیلم نشست گپ و گفت درباره فیلم با حضور محسن یزدی منتقد سینما و محمدعلی فارسی کارگردان این کار انجام شد. نکته جالب این نشست مشارکت فعالانه مخاطبان در طرح پرسش از کارگردان بود.
 
محسن یزدی با ذکر بخشهایی از جذابیتهای «ابرها در راهند» از فارسی خواست درباره روند ساخت این مستند قدری توضیح دهد. فارسی در این باره گفت:« همیشه آرزو داشتم که سلسله مستندهایی را راجع به جهان اسلام  بسازم اما وقتی دیدم نگاه تلویزیون به این مقوله خالی از تحقیق است و بیشتر شعاری و سفارشی تصمیم گرفتم که از مسیری دیگر به دنبال تولید فیلم باشیم.»
 
این کارگردان ادامه داد:«اصلی ترین سوالات پیش روی خودم این بود که چرا از میان کسانی که در کشورهای غربی به اسلام گرایش می یابند درصد زنان بیشتر است و چرا نخبه های اسلام آورندگان در نهایت شیعه می شوند. این سوالات زمینه خوبی را فراهم کرد برای تولید مستند. پروسه بعدی جذب حمایت بود. جاهای مختلفی برای حمایت رفتیم اما حمایتی صورت نگرفت تا در نهایت به شکل مستقل کار را شروع کردیم.»
 
محمدعلی فارسی با بیان اینکه دوست داشت مجموعه کارهایی با محوریت اسلام آوردگان غربی بسازد افزود:«نگاهم این بود که یک مجموعه 15 قسمتی بسازم اما متاسفانه عدم حمایت باعث شد که به همین یک فیلم بسنده کنیم. باعث تاسف است که در جمهوری اسلامی که ام القرای اسلام است از چنین پروژه هایی حمایت کافی صورت نمی گیرد.»
  
 
دنیایشان آن قدر پوچ است که برای ایجاد هیجان به سراغ افراطیون می روند
 
یزدی در ادامه گپ و گفت از فارسی پیرامون علل شکل گیری تکفیریون در کشورهای غربی پرسید. وی با اشاره به اینکه غربیون خود مبدع این نوع اسلام هستند گفت:«غربیون به این نتیجه رسیده اند که برای کوبیدن اسلام بهترین راه بها دادن به افراطیون است و برای همین است که سلفیها آزادند که هم پاتوق داشته باشند و هم محل گردآوری اما از آن طرف مثلا در یک مرکز اسلامی خالص مثل هامبورگ همه چیز به شدت تحت کنترل است.»
 
به گزارش روابط عمومی «سینماروایت» فارسی با ذکر حمایت همه جانبه غربیون از این افراطیون ادامه داد:«حمایتی که غربیون از این افراطیون می کنند چنان همه جانبه است که حمایت ما از شیعیان در برابر آن اصلا به چشم نمی آید. جالب است که وقتی در رفتارهای این افراطیون ریز میشوی پیشانی همه شان برچسب مبارزه با صهیونیست است ولی زیرمجموعه هایشان می گویند صهیونیست زاییده شیعیان است برای کوبیدن اسلام!»
 
اولین پرسش مخاطبان از محمدعلی فارسی درباره چرایی استقبال غربیون از این گروههای افراطی بود که فارسی درباره آن گفت:«در این باره دلایل فراوان است و من هم نمی توانستم در فیلم در این باره به تفسیر صحبت کنم چون زمان فیلم اجاره نمی داد اما همین قدر بدانید که دنیا آدمهای آن طرف آن قدر پوچ است که دنبال هیجان اند؛از صخره میپرند و کارهای محیرالعقول می کنند تا هیجان لازم برایشان ایجاد شود. شکل افراطی از اسلام هم به آنها هیجان می دهد.»
 
فارسی ادامه داد:«دقیقا به همین دلیل است که نئونازیها هم در آن سوی آبها مورد توجه قرار می گیرند اما یادتان نرود آنهایی که تحت تاثیر افراطیون قرار می گیرند هیچ گاه تا ته خط نمی روند و بسیاری از آنها در میانه راه جا می زنند. من می خواستم در فیلم بگویم که این افراطی گری به جایی نمی رسد.»
 
 
خداوند هم در قرآن از زبان قصه گویی استفاده می کند

 
به گزارش روابط عمومی «سینماروایت»چگونگی روند تولید کار دومین پرسش مخاطبان از کارگردان «ابرها در راهند» بود. فارسی با بیان اینکه ابتدا به ساکن قصد ساخت فیلمی درباره سه شخصیت از سه ملیت مختلف که شیعه شدند را داشت گفت:«دو تا از این شخصیتها را پیدا کردیم. برای پیدا کردن سومی به کاراکتری وصل شدیم که بعد از آشنایی با او تازه فهمیدیم که زندگی این آدم چقدر جذاب است و برای همین بر روی زندگی همین کاراکتر تمرکز کردیم یعنی همان «اونال». شخصیتی که یک تنه می خواهد یک مرکز فرهنگی اسلامی را در فرانکفورت راه بیندازد. برای ساخت فیلم از مرحله کلنگ زنی مسجد درگیر شدیم و طی پروسه های مختلف ساخت این مسجد یا همان مرکز فرهنگی مرتب فیلم گرفتیم. تا توانستم فیلم گرفتم و بعد روی میز تدوین شکل فعلی فیلم ایجاد شد.»
 
وی با بیان اینکه همیشه فکر می کند مستندهای دراماتیک بیشترین ارتباط را با مخاطب برقرار می کنند ادامه داد:«ساختار مستندگونه-قصه گو اغلب جواب می دهد. حتی در قرآن هم خداوند بارها با زبان قصه گویی با بندگان صحبت می کند و یکی از وجوه تاثیرگذاری قرآن، معجزه قصه گویی است.»
 
  
اگر اثری برای تفکر سیاسی آنها بهره ای نداشته باشد از آن حمایت نمی کنند
 
در ادامه گپ و گفت محمدرضا شرف الدین مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس در سخنانی ابتدا از دلایل عدم حمایت از افرادی همچون محمدعلی فارسی گفت:«در مملکت ما همه چیز سیاسی شده است و در هر عرصه ای که وارد می شوی حتی در عرصه فرهنگی مجبوری متاثر از فضای سیاسی پیش روی. متاسفانه پیش هر کس که برای حمایت هم می روی به فکر میزان حمایت اثر از تفکر سیاسی شان هستند و اگر اثری برای تفکر سیاسی آنها بهره ای نداشته باشد از آن حمایت نمی کنند.»
 
به گزارش روابط عمومی «سینماروایت» شرف الدین در ادامه سخنان خویش بحث خطر افراطی گری را پیش کشیده و اظهار داشت:«متاسفانه خطر سلفیها و به خصوص وهابیت برای بسیاری هنوز به طور جدی حس نشده است تا به طور جدی وارد عرصه شوند و به تولید آثار آشکارکننده خطرات این جریان کمک کنند.»
 
مدیرعامل انجمن دفاع مقدس با بیان تاریخچه ای از افراطی گری افزود:«ریشه های سلفیون به قرون دوم و سوم هجری می رسد و بعد از آن در قرن هشتم و با شیوع تفکرات مبتنی بر روایات خیلی ضعیف این جریان ادامه می یابد و از قرنهای دوازده و سیزدهم هم استعمار از آن استفاده ابزاری کرده و فرقه هایی بی ریشه را از دل آن درمی آورد. در سالهای اخیر هم این قدرتهای غربی بوده اند که مرتب از جریانهای افراطی حمایت کرده اند.»
   
 
افزودن راشهایی به فیلم
 
محمدعلی فارسی در پاسخ به پرسشی دیگر از مخاطبان درباره اینکه آیا قصد ندارد بعد از تکمیل روند ساخت مرکز فرهنگی فرانکفورت هم راشهایی گرفته و به فیلم فعلی اضافه کند گفت:«انشاا.. اگر زنده باشیم و این مرکز فرهنگی به طور کامل ساخته شود آن گاه می توانیم حتی راشهایی را درباره اثرات این مرکز فرهنگی در فضای اطراف هم گرفته و به فیلم اضافه کنیم چون در این صورت مخاطب هم تاثیر بیشتری می گیرد.»
 
فیلم را می توان با کمی اصلاحات در شبکه های آلمانی پخش کرد
 
چگونگی پخش خارجی فیلم سوال دیگری بود که فارسی در پاسخ به آن گفت:«رایت فیلم برای حوزه هنری است ولی شخصیت اصلی فیلم به ما اطلاع داده که می تواند فیلم را با کمی اصلاحات برای پخش به شبکه های تلویزیونی آلمان ارائه کند. فکر می کنم فیلم به واسطه سوژه اش برای مخاطبان آن وری هم جذاب باشد.»
 
 
فیلم را کاملا خودجوش و با سرمایه شخصی ساختیم
 
 اینکه سرمایه «ابرها در راهند» را چه کسی تامین کرده است آخرین پرسش مطرح شده از فارسی بود که وی در پاسخ به آن اظهار داشت:«فیلم را کاملا خودجوش و با سرمایه شخصی ساختیم و حین تولید هیچ نهادی در کنار ما نبود. بعد از اینکه کار تمام شد مذاکراتی را با مسئولان حوزه هنری داشتیم که فیلم را از ما خریدند.»
 
فارسی درباره ویژگیهای قراردادش با حوزه هنری افزود:«قرارمان با حوزه در اختیار قرار دادن یک فیلم است و چهار سریال. فیلم که همان است که دیدید و چهار سریال هم با استفاده از مقداری راش دیگر که حین فیلمبرداری همین اثر گرفتیم و به علت طولانی شدن زمان از آنها استفاده نکردیم تولید خواهد شد.»
 
فارسی در پایان صحبتهای خود با ارائه پیشنهاد به مسئولان کشور گفت:«ما هر سال هزینه زیادی می کنیم برای تبلیغ اسلام در کشورهای غربی که درباره نتایج آن هم حرف و حدیث بسیار است. بد نیست از این به بعد برنامه ای را هم بگذارند برای پیدا کردن امثال "اونال" که هم بومی اند و هم عشق به اسلام دارند و سپس از طریق اینها برای گسترش اسلام استفاده کنیم.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.