شایق:

واردات "برنج "4 برابر نیاز کشور

دبير انجمن حمايت از واردات دو ميليون تن برنج در يک سال گذشته خبر داد و گفت : اين در حالي است که نياز کشور حدود 500 هزار تن است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،عليزاده شايق  تصريح کرد: وقتي برنج زيادي وارد مي شود ، در انبارها نگهداري مي شود که بايد از براي ان از سموم و افت کشها استفاده شود تا برنج ها از بين نرود.

وي گفت : سالانه به واردات 500 هزار تن برنج نياز داريم در حالي که به 4 برابر سيده است و اين روند اتهام الودگي برنج ها را نيز بيشتر مي کند.

شايق درباره توان تامين برنج ايراني براي سبدهاي کالايي خبر داد و گفت : برنج هاي باکيفيت داخلي در بسته بندي هاي 1، 2، 5، 10، 15 ، 30  و 50 کيلوگرم عرضه مي شود و در فروشگاه هاي زنجيره اي در دسترس است.

وي افزود : در مرحله نخست توزيع سبد کالايي هم توليدکنندگان برنج همچنين براي کمک به کارمندان و مشمولان سبد کالايي اعلام کردند ، حاضرند برنج هاي پر محصول ، خوش کيفيت و معطر را با قيمت مناسب تأمين کنند اما استقبال نشد و مرحله دوم توزيع سبد کالايي هم هنوز مبهم است.

دبير انجمن حمايت از برنج ايران تأکيد کرد: کشاورزي برنج ايران استعداد تأمين همه نيازهاي داخلي را دارد اما بايد فعاليت هاي برنج کاري از توجيه اقتصادي براي توليدکنندگان برخوردار شود. 

جميل عليزاده شايق اظهار داشت : پيش از اين  نقشه راه خودکفايي برنج و بي نيازي از واردات را به نهادهاي مسئول اجرايي و دانشگاهي ارائه کرده ايم که هنوز هيچ اقدامي گزارش نشده است. 

دبير انجمن حمايت از برنج ايران با بيان اينکه توليد برنج در کشور وضع خوبي دارد و بيش از دو ميليون و 300 هزار تن توليد مي شود ، گفت: 600 هزار هکتار زيرکشت برنج قرار دارد و با حمايت از توليد برنج پر محصول و همچنين کشت هاي دوباره (رتون) مي توانيم بخش زيادي از نياز کشور را تامين کنيم و از واردات هم بي نياز شويم.

دبير انجمن حمايت از برنج ايران اظهار داشت : مکانيزاسيون، بهسازي اراضي، تسطيح و يکپارچه سازي و نوسازي مزارع مي تواند ميزان توليد را افزايش دهد و فعاليت هاي کشاورزي و شاليکاري هم اقتصادي خواهد شد. 

630 هزار هکتار در کشور شاليزار داريم که 520 هزار هکتار سطح کشت مطمئن و 110 هزار هکتار هم غيرمطمئن است.

شاليزارهاي غير مطمئن در شرايط خشکسالي محصول نمي دهد براي اينکه برنج يک کشاورزي پر آب است و بايد هميشه غرقاب شود.

عمده محصول اين برنج در استان هاي مازندران و گيلان و بخشي هم در استان گلستان توليد مي شود اما استان هاي اصفهان، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي و خراسان شمالي، قزوين، زنجان، آذربايجان شرقي، لرستان، ايلام، سيستان وبلوچستان هم برنج کاري دارند امااندک است و به مصرف خود کشاورزان مي رسد.

در اردبيل، کردستان و کرمانشاه هم برنج کاشت مي شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار