اهداف آمریکا از ادامه اشغالگری در افغانستان/ نگاهی به جهت گیری منطقه ای نامزدهای انتخاباتی

کارشناسان با اشاره به جهت گیری منطقه ای نامزدهای انتخاباتی افغانستان، از جمله دلایل مهم تداوم اشغالگری آمریکا در این کشور را نظارت بر چین، روسیه، هند و ایران قلمداد کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره درباره پیامدهای حضور نظامیان آمریکایی تا سال 2016 در افغانستان گفت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا این اظهارات را پس از بازگشت از پایگاه بگرام مطرح کرد و دلایل آن فشارهایی است که در داخل آمریکا علیه سیاست کاخ سفید در افغانستان وجود دارد.

وی افزود: آمریکایی ها در پی آن نیستند که به راحتی نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند، زیرا اهداف استراتژیک در منطقه دارد و بر اساس پیمان امنیتی اگر طرفین مجدداً احساس نیاز کنند حضور نظامیان آمریکایی در این کشور قابل تمدید است. بنابراین به نظر نمی رسد که آمریکایی ها سال 2016 از افغانستان به طور کامل خارج شوند.  همچنین به نظر نمی رسد که گوههای قومی در برابر قدرت طالبان کوتاه آیند و پیش بینی می شود که دست به سلاح برده و خطر تجزیه افغانستان و بروز جنگ داخلی وجود دارد.

این کارشناس مسائل شبه قاره گفت: از دلایل مهم تداوم اشغالگری آمریکا در افغانستان می توان به تصمیم واشنگتن برای نظارت بر چین، روسیه، هند و ایران اشاره کرد. البته نکته مهم این است که اگر آمریکا به طور کامل از افغانستان خارج شود آیا نیروهای افغان قابلیت کنترل و برقراری امنیت را در این کشور دارند یا خیر که در اینجا بحث قدرت طلبی طالبان مطرح می شود. از سوی دیگر واکنش گروه های قومی به این مسئله قابل بررسی است.

ملازهی گفت: سیاست پاکستان پس از خروج نظامیان آمریکایی در افغانستان در داخل آمریکا نیز مهم است و برخی بر این باورند که اوباما پیام نامناسبی را به پاکستان مخابره کرده است و احتمالا طالبان و القاعده افغانستان را به پایگاهی برای خود تبدیل می کنند.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به آنکه سیاستهای آمریکا در افغانستان تعیین کننده است انتظار می رود که در صورت خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، تحرکات پاکستان با هدف کاهش نفوذ هند که رقیب این کشور به شمار می رود افزایش یابد.

ملازهی درباره سیاست های اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله دو رقیب انتخاباتی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت: عبدالله و اشرف غنی احمدزی هر دو موافق امضای پیمان راهبردی واشنگتن و کابل هستند. اشرف غنی احمدزی، خود را نماینده قومیت پشتون می داند و عبدالله به عنوان نماینده مردم تاجیک شناخته می شود.

این کارشناس مسائل شبه قاره گفت: خیلی نباید امیدوار بود که عبدالله سیاستهایی را اتخاذ کند که به خروج کامل آمریکا از افغانستان منجر شود اما به نظر می رسد که احمدزی زودتر از عبدالله پیمان راهبردی را امضا کند.

پیرمحمد ملازهی در ادامه به جهت گیری های دو نامزد انتخاباتی در سیاستهای منطقه ای خود پرداخت و گفت: اشرف غنی احمدزی نگاه مثبت به پاکستان دارد و عبدالله نگاه مثبت تر به ایران دارد، اما نگاه این دو نامزد انتخاباتی در بقیه مسائل یکسان است.

سیاست پاکستان پس از خروج نظامیان آمریکایی در افغانستان در داخل آمریکا مهم است و برخی بر این باورند که اوباما با اعلام حضور نظامیان تا 2016 پیام نامناسبی را به پاکستان مخابره کرده است.

این کارشناس مسائل شبه قاره درباره سرنوشت پیمان امنیتی آمریکا در افغانستان گفت: آمریکا به بهانه حمله 11 سپتامبر و مبارزه با تروریسم، افغانستان را اشغال کرد و در پی حضور طولانی مدت در این کشور است، زیرا اهداف استراتژیک بسیاری در افغانستان دارد و به احتمال زیاد پیمان راهبردی امضا می شود و آمریکایی ها در این کشور پایگاه به دست می آورند.

پیرمحمد ملازهی درباره موضوع مصونیت نظامیان آمریکایی در صورت تداوم اشغالگری واشنگتن در افغانستان گفت: نظامیان آمریکا در کشورهای ژاپن، کره جنوبی ،ترکیه، یونان، آلمان غربی بوده و طبق قوانین ایالات متحده نیروهای این کشور در هر کشوری که هستند باید مصونیت داشته و به نظر می رسد که افغان ها در نهایت مجبور به پذیرش این موضوع می شوند.

وی افزود: تنها دولت عراق بود که با موضوع مصونیت نظامیان آمریکایی مخالفت کرد و در نهایت نظامیان از این کشور به طور کامل خارج شدند اما متاسفانه شرایط افغانستان به گونه ای است که افغان ها نمی توانند در برابر این موضوع مقاومت کنند.

پیرمحمد ملازهی در پاسخ به این پرسش که "آیا نیروهای امنیتی در صورت خروج آمریکا می توانند امنیت را در افغانستان برقرار کنند یا خیر؟" گفت: برداشت های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. نیروهای افغان نه تنها آموزش کامل را در این زمینه دیدند بلکه در مناطقی که آمریکا، انگلیس و آلمان نیروهای خود را خارج کردند، از انگیزه بالایی برخوردار هستند و اگرچه ممکن است به طور کامل امنیت را برقرار نکنند اما این نگاه که طالبان در کوتاه مدت کابل را تصرف می کنند نگاه واقع بینانه نیست.

وی افزود: ارتش افغانستان از انگیزه بالایی برای مقابله با طالبان برخوردار بوده و از طرفی به هند و روسیه نزدیک شده و قرار است که از دهلی تسلیحات دریافت کند، بنابراین به نظر می رسد که نیروهای افغان توانایی لازم را برای برقراری امنیت نسبی در افغانستان دارند.
برچسب ها: اهداف ، آمریکا ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.