تحلیلگر کویتی:

زمینه برای بهبودی روابط ایران و عربستان آماده است

استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت، با بیان اینکه زمینه برای بهبودی روابط ایران و عربستان فراهم است، تاکید کرد: معادلات منطقه اکنون تغییر کرده و مسئله فلسطین در گفتگو‌ها غایب است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، "شفیق الغبره" در گفتگو با این شبکه درباره سفر قریب الوقوع امیر کویت به ایران و اینکه آیا پس از این سفر صفحه جدیدی در روابط ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گشوده خواهد شد یا خیر گفت: شرایط برای چنین امری آماده است. البته، شرایط همیشه آماده نیست. تحرکات امیر کویت در این خصوص در ارتباط با میانجیگیری وی درباره روابط عربستان با قطر آغاز شد. نباید فراموش کنیم که نشست سران کشورهای عربی با تلاش های امیر کویت برگزار شد.

وی درباره تلاش های امیر کویت در خصوص بهبودی روابط قطر و عربستان گفت: روابط دو کشور به طور چشمگیری توسعه یافته است. تماس ها همچنان بین عربستان و قطر ادامه دارد و احتمال دارد که دو کشور و نیز ترکیه درباره سوریه نیز به تفاهم برسند. در برهه کنونی، در سطح بسیار زیادی بین این کشورها هماهنگی وجود دارد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت درباره هماهنگی سه کشور عربستان، قطر و ترکیه درباره سوریه تاکید کرد: هماهنگی بین این کشورها در همه سطوح وجود دارد.

این تحلیلگر سیاسی درباره اختلاف عربستان با قطر و ترکیه در خصوص گروه اخوان المسلمین نیز خاطرنشان کرد: سیاست در واقع امتیاز دادن و امتیاز گرفتن است. واقعیت این است که اخوان المسلمین گروهی تروریست نیست و همه به تعامل و برخورد با آن در سطوح مختلف باز خواهند گشت. دو کشور عربستان و قطر می توانند درباره نقاط مشترک با یکدیگر گفتگو کنند. نقاط مشترکی زیادی بین قطر، عربستان و ترکیه درباره سوریه و مسائل دیگر و حتی مسئله ایران وجود دارد.

وی در خصوص اینکه آیا میانجیگری امیر کویت تاثیر مثبتی بر مسائل منطقه خواهد داشت گفت: امروز، زمینه و بستر برای حصول اگر نگوییم توافق برای تفاهم آمده است. چنین تفاهمی برای شروع بسیار خوب است و به نفع همه ماست. باید از معادلات تک جانبه که مبتنی بر نبود طرف دیگر است خارج شد.

شفیق الغبره افزود: امروزه، یکی از مسائل که در مذاکرات و گفتگوها غایب است موضوع فلسطین است. اکنون، خط مشی ها و رویکردهای جدیدی در بین کشورهای عربی به وجود آمده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار