سفیر روسیه در تهران: خواستار حل سریع موضوع هسته‌ای ایران هستیم/ دولت بشار اسد، قانونی و برآمده از رأی مردم است

سفیر فدراسیون روسیه درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: صادقانه می‌خواهیم موضوع هسته‌ای ایران هر چه سریع‌تر حل شود و این به نفع همه است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،لوان جاگاریان سفیر فدراسیون روسیه در تهران که حدود دو سال و نیم است عهده‌دار این سمت می‌باشد در گفت‌وگویی با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس به تشریح مناسبات دوجانبه تهران و مسکو، روند همکاری‌ها، برنامه هسته‌ای ایران، تحولات اوکراین، سوریه، مصر و ... پرداخت.

* صادقانه می‌خواهیم موضوع هسته‌ای ایران هر چه سریع‌تر حل شود

جاگاریان درباره عدم دستیابی به پیشرفت ملموس در دور قبلی مذاکرات ایران و 1+5 در وین که قرار بود کار نگارش پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شود، آن هم به دلیل زیاده‌خواهی برخی از اعضای 1+5، با یادآوری این نکته که زیاده‌خواهی از سوی روسیه نبود، در پاسخ به این سؤال که روسیه کدام سوی قضیه ایستاده با ایران است یا با 1+5؟ گفت:‌ ما از یک طرف جزو 1+5 هستیم و از طرف دیگر شرکای غربی خود را تشویق می‌کنیم که موضع واقع‌بینانه‌تری اتخاذ کنند و تلاش روسیه همواره این بوده که به یک قرارداد جدی و ثابت با ایران برسیم که هم مورد قبول ایران باشد و هم نگرانی‌های موجود طرف غربی را برطرف کند. ما تلاش کرده و خواهیم کرد چه در چارچوب 1+5 و چه زمانی که کارشناسان 1+5 با کارشناسان ایرانی گفت‌وگو می‌کنند.

وی در ارزیابی از اینکه آیا تا 20 ژوئیه (29 تیر ماه) توافقنامه جامع هسته‌ای حاصل می‌شود؟ عنوان کرد: توافقی که در ژنو حاصل شد آسانتر بود و ما وارد مرحله پیچیده‌تری شدیم، البته باید اوضاع داخلی در ایران را نیز مدنظر قرار دهیم که برخی در ایران نیز از تیم مذاکره کننده انتقاد می‌کنند.

سفیر روسیه در ایران اضافه کرد: چون دیپلمات هستم باید خوشبین باشم. صادقانه می‌خواهیم موضوع هسته‌ای ایران هر چه سریع‌تر حل شود، این به نفع همه است. به نفع مردم ایران، روسیه و غربی‌ها.

به گفته وی تحریم‌ها بر ضد ایران تاثیر منفی بر روابط تجاری 2 کشور دارد.

جاگاریان در پاسخ به این سؤال که مانع اصلی بر سر حل مسئله هسته‌ای ایران از نظر شما کیست؟ عنوان کرد:‌ چند دلیل است؛ ولی نمی‌خواهم وارد جزییات شوم، این موضوع حساس و پیچیده است. خود مذاکره کنندگان در جو آرام کار می‌کنند، به آنها اجازه دهید که در یک جو آرام کار کنند و بدون فشار به نتیجه هم خواهند رسید.

*نقش کلیدی آمریکا در مذاکرات

سفیر روسیه در خصوص پایان ریاست کاترین اشتون به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهریور ماه و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای، گفت:‌ این مشکل است که باز قضاوت کنیم. آمریکا در مذاکرات نقش کلیدی دارد و هر چه آمریکا می‌گوید بقیه حمایت می‌کنند.

*آماده همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران و روسیه در خصوص ایجاد رآکتورهای جدید هسته‌ای به توافق دست یابند و گفت: ما آماده هستیم و مشکلی برای گسترش همکاری‌ها در این زمینه نداریم و به توافقات خوبی دست یافته‌ایم البته نمی‌خواهم تا زمانی که نهایی نشده اعلام کنم که چه تعداد رآکتور قرار است ایجاد شود.

سفیر روسیه همچنین گفت که کشورش به تعهدات در قبال تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر پایبند است و افزود: ما آماده همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران بر اساس مقررات بین‌المللی هستیم و همواره برای گفت‌وگو و مذاکره آماده می‌باشیم.

*نارضایتی از روند همکاری‌های اقتصادی/اجازه دخالت در روابطمان را نمی‌دهیم 

جاگاریان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه از سطح روابط فعلی سیاسی خیلی راضی هستیم، عنوان کرد: رفت و آمدها زیاد است و رایزنی‌‌ها به طور منظم صورت می‌‌گیرد، اما از روند همکاری‌ها در بعد اقتصادی ناراضی هستیم، زیرا حجم تبادلات تجاری هر سال رو به کاهش است.

وی با بیان اینکه ما تحریم‌های یکجانبه اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا و اتحادیه اروپا را نمی‌پذیریم و به رسمیت نمی‌شناسیم، یادآور شد: اما متأسفانه این تحریم‌های یکجانبه بر همکاری اقتصادی دو کشور تأثیر منفی می‌‌گذارد. در حال حاضر نیز ما هم تحت تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته‌ایم و دو کشور از این لحاظ شبیه به هم هستند و تلاش می‌کنیم که با دوستان ایرانی راه‌حلی برای این مشکلات پیدا کنیم.

وی در این خصوص به توافق صورت گرفته بین ایران و روسیه در زمینه تهاتر نفت با کالا اشاره کرد و افزود: این توافق‌نامه هنوز امضا نشده، اما خیلی به مراحل امضای آن نزدیک شده‌ایم و گفت‌وگوها در این خصوص ادامه دارد.

سفیر روسیه با اشاره به اینکه کشورهای غربی و به خصوص آمریکا مخالف این توافقنامه هستند، تصریح کرد: ما این انتقادات را نمی‌پذیریم و اجازه هیچ گونه تلاش برای مداخله در روابط و همکاری بین ایران و روسیه را نمی‌دهیم.

*هفتم مهر ماه نشست سران خزر در آستاراخان روسیه

وی در این گفت‌وگو با اشاره به نشست سران خزر که قرار است هفتم مهر ماه (29 سپتامبر) در آستاراخان روسیه برگزار شود،‌ عنوان کرد: در این نشست رؤسای جمهور 5 کشور ساحلی دریای خزر حضور دارند و از اینکه آقای روحانی دعوت آقای پوتین را پذیرفته و در این اجلاس شرکت می‌‌کند، خرسندیم.

سفیر روسیه همچنین از برگزاری نشست گروه کاری خزر در سطح معاونان وزرای خارجه 5 کشور ساحلی در رامسر در تاریخ 21 و 22 خرداد ماه ( 11 و 12 ژوئن) خبر داد و افزود: آقای ایگور برادچیکوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خزر بدین منظور به ایران سفر می‌کند.

*17 تا 19 شهریور زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی

جاگاریان همچنین از برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در (17 تا 19 شهریور ماه) هشتم تا دهم سپتامبر در تهران و به ریاست نواک وزیر نیروی روسیه و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت خبر داد و افزود: ما برای این نشست اهمیت ویژه‌ای قائلیم و فکر می‌کنم که دو طرف در خصوص مسائل مهمی به توافق دست خواهند یافت.

* دولت بشار اسد دولت قانونی و برآمده از رأی مردم

وی درباره سوریه با بیان اینکه می‌دانیم چه کسی علیه بشار اسد مبارزه می‌کند و حامیان تروریست‌ها چه کسانی هستند،‌ عنوان کرد: هم ما می‌دانیم و هم شما می‌دانید و برای همه روشن است که چه کسانی از این تروریست‌ها حمایت می‌کنند. ما و ایران همواره تلاش کرده‌ایم که حملات متوقف و مصالحه در سوریه صورت گیرد و همواره منافع تمام اقشار و طوایف در سوریه را مدنظر قرار داده و مخالف مداخله خارجی در امور داخلی سوریه هستیم.

سفیر روسیه دولت بشار اسد را دولت قانونی و برآمده از رأی مردم برشمرد و افزود: ما با دولت‌هایی که بر ضد بشار اسد فعالیت می‌کنند مخالفیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌‌های ژنو درباره سوریه با بیان اینکه علت عدم موفقیت این نشست‌ها روسیه نبود، افزود: ما باید تلاش کنیم تا راه حلی برای حل و فصل مناقشه سوریه پیدا کنیم. ما و ایران در این خصوص رایزنی‌های منظمی داریم و اخیرا نیز آقای باگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه به تهران سفر و با مقامات ایران از جمله حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

جاگاریان با اشاره به نشست دوستان سوریه که روز یکشنبه در تهران برگزار شد، عنوان کرد: نماینده روسیه در این نشست حضور یافت.

وی در ارزیابی از انتخابات ریاست جمهوری سوریه با بیان اینکه برای بشار اسد چاره دیگری نبود غیر از اینکه این انتخابات را برگزار کند، افزود: ما ناظرانی را از پارلمان روسیه به منظور نظارت بر روند انتخابات به سوریه اعزام می‌کنیم.

به گفته سفیر روسیه کشورهایی که از مخالفان دولت کنونی سوریه حمایت می‌کنند با ارسال کمک‌های مالی و تسلیحاتی عامل اصلی جنگ و ناآرامی کنونی در سوریه هستند.

وی افزود: غربی‌ها و از جمله آمریکایی‌ها باید بیشتر به فکر افغانستان باشند.

وی به برخورد دوگانه آمریکایی‌ها در این زمینه اشاره کرد و افزود: آنها چه در قضیه اوکراین و چه در موضوع حقوق بشر در قبال ایران و روسیه برخورد دوگانه و دورویی دارند.

* تماس‌ها و رایزنی‌ها با حزب‌الله و دیگر احزاب لبنانی

سفیر روسیه در تهران در خصوص اینکه آیا در آینده شاهد روابط بهتر روسیه با محور مقاومت خواهیم بود؟ عنوان کرد: ما تماس‌هایی با گروه‌های داخل لبنان داریم و با احزاب مختلف از جمله حزب‌الله و دیگر احزاب رایزنی می‌کنیم و با هر نیرویی که طرفدار صلح و ثبات در منطقه است آماده همکاری می‌باشیم.

وی درباره همکاری‌های نظامی روسیه و سوریه و اخبار مطرح شده مبنی بر تحویل میگ 29 با بیان اینکه این خبر را تأئید نمی‌کنم، عنوان کرد: من سفیر روسیه در ایران هستم. ما به تعهداتی که با دولت قانونی سوریه امضاء کرده بودیم پایبند هستیم و آن را اجرا می‌کنیم.

* روابط خوبی با السیسی داریم

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص انتخابات اخیر در مصر و پیروزی السیسی با بیان اینکه روابط خوبی با السیسی داریم، اظهار داشت: زمانی که وزیر دفاع بود به مسکو سفر کرد و علاوه بر آن وزرای خارجه و دفاع روسیه نیز به مصر سفر کردند و روابط خوبی داریم.

سفیر روسیه در پاسخ به این سؤال که چرا دولت روسیه نسبت به صدور حکم اعدام و زندانی کردن رهبران اخوان‌ المسلمین سکوت کرده؟ خاطرنشان کرد: به این خاطر که ما در امور داخلی کشورهای مستقل مداخله نمی‌کنیم و این وظیفه دادگاه و دولت مصر است که در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

* پکیج شکلات به اوکراین

سفیر روسیه در خصوص تحولات اوکراین و جدایی شبه‌جزیره کریمه و تسری این قضیه به برخی از قسمت‌های دیگر اوکراین عنوان کرد: در جلسه سازمان همکاری و امنیت اروپا در هلسینکی تأکید شد که مرزهای بعد از جنگ جهانی دوم قابل تغییر نیست.

جاگاریان با اشاره به استقلال کوزوو و اینکه ما و شما (ایران) این استقلال را به رسمیت نشناختیم، گفت: این اقدام درستی بود. در کریمه همه‌پرسی صورت گرفت و اکثریت اعلام کردند که طرفدار الحاق به روسیه هستند.

وی با بیان اینکه شبه‌ جزیره کریمه قبلاً جزوی از فدراسیون روسیه بوده، افزود: خروشچف که اصالتاً اوکراینی ‌تبار بود در سال 1954 بدون اینکه نظر مردم این شبه‌ جزیره را جویا شود، کریمه را به عنوان پکیج شکلات به اوکراین هدیه کرد.

سفیر روسیه عنوان کرد: تقاضا دارم که تاریخ آن دوران را مطالعه کنید.

وی با بیان اینکه مردم بی‌گناه در اوکراین بمباران می‌شوند، افزود: زمانی که یانکوویچ رئیس‌جمهور سابق اوکراین برکنار شد راسموسن دبیرکل ناتو اعلام کرد که نباید از نیروهای مسلح بر ضد کسانی که در میدان تجمع کرده‌اند استفاده شود اما الآن باید به این سؤال پاسخ دهد که چرا در قبال دولت فعلی اوکراین که از اقدامات مسلحانه علیه مردم دونتسک استفاده می‌کند، سکوت کرده و آن اقدامات را محکوم نمی‌کنند.

سفیر روسیه ادامه داد: بارها از آنها پرسیده‌ایم که سلاح هسته‌ای در عراق کجا بود که شما دولت صدام را محکوم و به این بهانه حمله غیرقانونی به عراق صورت دادید که شورای امنیت آن را تأئید نکرد و این در حالی است که روسیه را متهم به نقض حقوق بین‌الملل می‌کنند.

وی به ضرب‌المثل انگلیسی‌ها مبنی بر اینکه اگر خانه شما از شیشه ساخته شده نباید به دیگران سنگ بزنید، اشاره کرد.

* پروشنکو و روسیه

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با دولت پروشنکو همکاری خواهید کرد؟ اظهار داشت: آنها اصرار دارند که روسیه همسایه و شریک مهم ماست. آمریکایی‌ها دولت اوکراین را به انجام عملیات نظامی در مناطق مختلف اوکراین تشویق می‌کنند و اگر حملات جنگی را متوقف کرده و با مردم دونتسک وارد گفت‌وگو شوند، ما با آن همکاری می‌کنیم و در غیر این صورت، همکاری بعید به نظر می‌رسد.

* اروپایی‌ها متوجه شدند که روسیه در اوکراین مداخله نمی‌کند

سفیر روسیه در خصوص تصمیم اتحادیه اروپا از خودداری اعمال تحریم بیشتر علیه روسیه، عنوان کرد: آنها متوجه شدند که روسیه در اوکراین مداخله نمی‌کند و ما از انتخابات اوکراین استقبال کردیم، البته ما نمی‌توانیم بگوییم که این انتخابات کاملاً آزاد بود و برخی از کاندیداها در اوکراین تحت فشار مجبور به کناره‌گیری شدند و تعدادی از آنها نیز کتک خوردند.

وی ادامه داد: ما همواره اعلام کردیم که از تحریم‌ها متضرر می‌شویم ولی به آنها نیز گفته‌ایم که شما نیز ضرر می‌کنید به خصوص اروپا.

جاگاریان با بیان اینکه آمریکا زیاد از این تحریم‌ها متضرر نمی‌شود، توضیح داد زیرا میزان مبادلات تجاری ما با آمریکا 23 میلیارد دلار است در حالی که این میزان با اتحادیه اروپا بیش از 400 میلیارد دلار می‌باشد.

وی عنوان کرد: آمریکایی‌ها هوشمندانه عمل می‌کنند و ما از اروپایی‌ها می‌خواهیم که در سیاست خارجی خود مستقل عمل کنند.

* اگر دلتان می‌سوزد خودتان بدهی را تقبل کنید

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اعلام کرد که کشورش خواستار پرداخت بدهی اوکراین به روسیه است و افزود: سوم ژوئن انتقال گاز به اوکراین را محدود خواهیم کرد. ما به همتایان غربی اوکراین هشدار دادیم که اگر دلتان می‌سوزد خودتان این بدهی را تقبل کنید.

*پوتین دعوت روحانی را پذیرفته در حال رایزنی زمان سفر هستیم

جاگاریان در پاسخ به این پرسش که آیا آقای پوتین در آینده نزدیک به تهران سفر می‌کند، اظهار داشت: آقای پوتین دعوتنامه آقای روحانی را پذیرفته ولی درباره زمان انجام این سفر در حال رایزنی با دوستان ایرانی هستیم.

وی با ذکر این نکته که هنوز تاریخ دقیق این سفر قطعی نشده، یادآور شد: احتمالاً در حاشیه نشست سران خزر در آستاراخان دو رئیس‌جمهور در اینباره گفت‌وگو خواهند کرد.

برچسب ها: سفیر ، روسیه ، هسته ایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار