دیپلمات سابق ایران در لندن تشریح کرد

آینده پیمان شانگهای؛ آیا همکاری‌های نظامی در این پیمان شکل می‌گیرد؟

دیپلمات سابق ایران در لندن با اشاره به تهدیدات چین به ژاپن بر سر جزایر این کشور و حمایت‌های چین از کره شمالی گفت: این‌ وقایع موجب می‌شود آرام آرام همکاری‌های نظامی نیز در پیمان شانگهای شکل بگیرد چراکه آمریکایی‌ها در تلاش بودند تا بخش زیادی از نیروهایشان را از خاورمیانه خارج کنند و با استقرار ناوگان‌های خود در جزایر فیلیپن این منطقه را تقویت کنند.

"سید جلال ساداتیان" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سفر اخیر "ولایدیمر پوتین" به چین، اظهار داشت: اخیرا با وجود وقایع داخلی اوکراین، روسیه و چین بیشتر از گذشته به یکدیگر نزدیک شده‌اند و همچنین تبادلات انرژی و همکاری‌های اقتصادی بیشتری بین آن‌ها شکل گرفته و حتی این احتمال وجود دارد که این همکاری‌ها در آینده شکل قوی‌تری هم به خود بگیرند.

وی همچنین با اشاره به تهدیدات چین به ژاپن بر سر جزایر این کشور و حمایت‌های چین از کره شمالی افزود: این‌ وقایع موجب می‌شود آرام آرام همکاری‌های نظامی نیز در پیمان شانگهای شکل بگیرد چراکه آمریکایی‌ها در تلاش بودند تا بخش زیادی از نیروهایشان را از خاورمیانه خارج کنند و با استقرار ناوگان‌های خود در جزایر فیلیپن این منطقه را تقویت کنند.
 
ساداتیان با بیان اینکه آمریکایی‌ها هنوز درباره این مسئله که خاورمیانه محل تمرکز آن‌ها باشد و یا عمده نیروهای خود را به سمت شرق ببرند، تردید دارند، تصریح کرد: تهدیدات چین نسبت به ژاپن و از سوی دیگر تهدیدات نظامی آمریکایی‌ها نسبت به پکن موجب می‌شود تا دنیا به آرامی به دو بلوک خاص تقسیم شود و دوباره شکل جدیدی از نظام دو قطبی را به خود بگیرد.
 
دیپلمات سابق ایران در لندن، گرایش کشورهایی مثل هند، برزیل و سایر اقتصادها را در شکل‌گیری نظام آینده، موثر عنوان کرد و ادامه داد: پیمان شانگهای که تحت عنوان پیمان اقتصادی و فنی منعقد شده، در آینده به سمتی خواهد رفت که جایگزین پیمان ورشو شود.
 
ساداتیان تصریح کرد: عمده محورهای پیمان ورشو، همکاری‌های نظامی با محوریت شوروی سابق بود و این در حالی است که در پیمان شانگهای، حق استقلال کشورها محفوظ است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموع کشورهای عضو پیمان شانگهای به 19 کشور رسیده و این در حالی است که این کشورها به طور سالانه اجلاس‌های مختلفی را در سطح سران برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار