در تهران صورت گرفت:

ایران و کویت برای فولادسازی یادداشت تفاهم امضا کردند

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) امضای یادداشت تفاهم سرمایه گذاری مشترک میان ایران و کویت برای تولید فولاد در منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس (بندرعباس) را اطلاع رسانی کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ایمیدرو حاکی است، این یادداشت تفاهم توسط مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت و عواد الخالدی (Avvad Al khaledi) مدیرعامل شرکت فولاد کویت امضا شد.
 
براساس این گزارش، دو طرف برای سرمایه گذاری مشترک با هدف ایجاد یک مجتمع فولادسازی در ایران طی چهار مرحله توافق کردند.
 
ایمیدرو خاطرنشان ساخت، این یادداشت تفاهم در ادامه برنامه سرمایه گذاری مشترک ایران و کویت به امضا رسیده است.
 
مرحله نخست سرمایه گذاری مشترک دو کشور، در سال 1375 برابر با 1996 میلادی با راه اندازی کارخانه فولاد کویت آغاز و طی سه مرحله خطوط سه گانه تولید شامل محصولات نوردی به ظرفیت های 300 و 400 هزار تن و یک خط تولید فولاد خام 800 هزار تنی در آن کارخانه به بهره برداری رسید.
 
ایمیدرو 49 و طرف کویتی 51 درصد از سهم شرکت فولاد یادشده را در اختیار دارند.
 
شرکت نامبرده اینک در حال اتمام طرح توسعه نورد با ظرفیت تولید 450 هزار تن در سال است که اواخر تابستان 1393 راه اندازی خواهد شد.
 
رییس هیات عامل ایمیدرو پس از امضای این یادداشت تفاهم، گفت: دو طرف آماده اجرای طرحی مشابه در ایران شدند، به طوری که در مرحله نخست یک کارخانه تولید آهن اسفنجی (احیای مستقیم) با ظرفیت تولید 1.6 میلیون تن و در دو مرحله کارخانه یک میلیون تنی تولید فولاد خام و سپس کارخانه یک میلیون تنی محصولات نوردی احداث خواهد شد.
 
به گفته کرباسیان، اجرا و راه اندازی طرح پنج میلیون تنی گندله سازی به عنوان مرحله بعدی این سرمایه گذاری مشترک محسوب می شود.
 
وی در مورد تعهدات ایمیدرو در چارچوب این یادداشت تفاهم، گفت: زمین مورد نیاز برای احداث طرح ها، 100 میلیون فوت مکعب گاز و 200 مگاوات نیروی برق این کارخانه ها نیز از سوی این سازمان تامین خواهد شد.
 
تسهیل در واردات و صادرات مواد اولیه و تولید شده، استفاده از خدمات گمرکی و معافیت های مالیاتی و دیگر خدماتی که موجب تسریع در اجرا و سودآوری طرح ها می شود، براساس قانون جذب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی مشمول این طرحها خواهد شد.
 
قرار است کارخانه های مورد توافق در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس (بندرعباس) احداث شوند.
 
عواد الخالدی(Avvad Al khaledi)مدیرعامل شرکت فولاد کویت نیز درباره نحوه سرمایه گذاری در این پروژه ها، اظهار داشت: سرمایه مورد نیاز اجرای این طرح ها به صورت فاینانس از طرف نهادهای مالی کویت و با نرخ بهره پایین تامین می شود.
 
براساس توافق اقدامات لازم توسط کمیته سرمایه گذاری مشترک پیگیری و راهکارهای تسریع در اجرای عملیات ساخت بررسی می شود.
 
وزارت صنعت معدن و تجارت (سازمان ایمیدرو)برنامه تکمیل هفت طرح فولادی استانی هریک به ظرفیت حدود یک میلیون تن در برنامه کاری دارد که از سال 1385 در دستور کار دولت قرار داشت.
 
قرار است براساس سند چشم انداز 1404 ظرفیت تولید فولاد کشور به 55 میلیون تن برسد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار